Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Skoda Rapid czy Skoda Octavia – co lepiej wybrać? | Test długodystansowy (cz. 4)

Skoda Rapid czy Skoda Octavia – co lepiej wybrać? | Test długodystansowy (cz. 4)

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Czy Octavia jest kompaktem, czy też należy porównywać ją z autami klasy średniej? To pytanie tak stare, jak… pierwsze egzemplarze tego modelu. Jeśli mierzące 4,67 m auto zaliczymy do klasy kompakt, Fabię (3,99 m) zaś do segmentu B to z jakimi modelami porównywać Rapida, który w 5-drzwiowej wersji Spaceback ma ponad 4,3 m długości?

silniki
Zobacz galerię (9)
Przemek Wąworek / Auto Świat
silniki

Postanowiliśmy sprawdzić, czy Octavia i Rapid (którego testujemy nieco dłużej niż normalnie) mają więcej cech wspólnych czy przeciwnie – to samochody „z innej bajki”. Zacznijmy od podobieństw. W obydwu autach pracuje ten sam silnik. Co prawda ma tylko litr pojemności i trzy cylindry, ale sprawuje się naprawdę nieźle! W Rapidzie podstawowy wariant ma 95 KM, w Octavii – 115 KM. Nieznacznie wyższa moc równoważy nieco wyższą masę i w konsekwencji Octavia przyspiesza bardziej dynamicznie. Inna sprawa, że w takiej konfiguracji nikt nie oczekuje sportowych osiągów, ważniejsza jest przyzwoita kultura pracy i oszczędność. Testowy Rapid wyposażony był w pięciobiegową przekładnię manualną, Octavia natomiast w skrzynię DSG o siedmiu przełożeniach. Bez wątpienia „automat” sprawuje się w tym zestawieniu lepiej. Wydaje się, że sprzęgło Rapida czasem sobie nie radzi: gdy trzeba na przykład ruszyć na wzniesieniu, dość szybko zaczyna się przypalać).

Przody stoją na jednej linii - od razu widać, że Octavia to trochę "inna liga".
Przody stoją na jednej linii - od razu widać, że Octavia to trochę "inna liga".Przemek Wąworek / Auto Świat

O ile silniki sprawują się podobnie, o tyle w nadwoziu widać spore różnice. Zdecydowanie korzystniej wypada Octavia. Już na pierwszy rzut oka widać wyższą jakość zastosowanych materiałów i bardziej finezyjne wykończenie. Ale to nie wszystko – wnętrze Octavii jest kilka centymetrów szersze, dzięki czemu jeździ się znacznie przyjemniej – to naprawdę ma znaczenie! Co ciekawe, Rapid oferuje nieco więcej przestrzeni nad głowami osób podróżujących na kanapie.

Rapid nie ma również szans, gdy porównujemy możliwości przewozowe – jego kufer ma 415 l (w Octavii: aż 590 l), po złożeniu siedzeń różnica się powiększa – 1381 l Rapida musi stawić czoła 1580 l Octavii. Kolejny minus to dopuszczalna masa holowanej przyczepy. Rapid może pociągnąć tylko 1000 kg, Octavia – 300 kg więcej. Niby różnica nieduża, ale może oznaczać, że albo zabierzemy ulubioną przyczepę kempingową na wakacje, albo nie.

O ile w kwestii napędu mamy ewidentnie remis, o tyle w kategorii prowadzenie zaznacza się delikatna przewaga Octavii, a oceniając nadwozie, nie mamy już wątpliwości, którym autem wolelibyśmy jeździć. Ale jeszcze trzeba za nie zapłacić – o ile droższa okaże się Octavia? Podstawowego Rapida 1.0 TSI w promocji kupić można za 51,5 tys. zł. Samochód będzie miał co prawda klimatyzację, ale w wyposażeniu znaleźć można istotne luki, poza tym ograniczona jest lista dodatków. Jeśli zdecydujecie się na bogatszy wariant (np. Style lub Clever) cena podskoczy do nieco ponad 62 tys. zł. Z wyposażeniem dodatkowym łatwo dobijemy do 70 tys. zł.

Z kolei Octavię 1.0 można nabyć za 72,9 tys. zł (dopłata za DSG to 8 tys. zł). Oczywiście tu również przydałoby się parę drobiazgów dokupić, więc realna różnica w cenie pomiędzy tymi modelami to 20-25 tys. zł. Sporo, jednak jeśli marzy wam się nowa Skoda i jesteście w stanie dołożyć, to warto. Jeśli nie, Rapid też ma szansę spełnić oczekiwania.

Skoda Rapid 1.0 TSI i Skoda Octavia 1.0 TSI - dane techniczne:

Dane techniczne*Rapid 1.0 TSIOctavia 1.0 TSI
Wymiary: dł./szer./wys. (mm)4304/1706/14594670/1814/1461
Rozstaw osi (mm)26022686
Pojemność bagażnika (l)415-1381590-1580
Masa własna/ładowność (kg)1165 (1199)/5351225 (1247)/625
Dop. maa przyczepy ham. (kg)10001300
Silnikt.benz. R3 999 cm3t.benz. R3 999 cm3
Moc maks. KM przy obr./min95/5000-5500115/5000-5500
Mak. moment obrotowy Nm przy onr./min160/1500-3500200/2000-3500
Prędkość maksymalna (km/h)184 (186)203 (202)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,0 (11,3)9,9 (10,0)
Spalanie miasto/trasa/średnio5,4/4,0/4,5(5,5/4,1/4,6)6,0/4,2/4,9 (5,7/4,3/4,8)
*w nawiasach dane dla wersji DSG
Jesteśmy za Octavią, ale Rapid również nie jest zły!
Jesteśmy za Octavią, ale Rapid również nie jest zły!Przemek Wąworek / Auto Świat

Skoda Rapid 1.0 – zalety: atrakcyjna cena zakupu, dobra dynamika, niskie spalanie, w miarę funkcjonalny kokpit i bagażnik.

Dobra dla: osoby nastawionej na niskie koszty (zakupu, paliwa), jeżdżącej więcej w mieście niż na trasach. Sprawdzi się w rodzinach 2+2 rozsądnie pakujących bagaże na wakacje.

Skoda Octavia 1.0 – zalety: atrakcyjne spalanie, wyraźnie większe i lepiej wykończone niż w Rapidzie wnętrze, ogromny bagażnik.

Dobra dla: osoby sporo jeżdżącej w trasie, zainteresowanej niewielkimi wydatkami na paliwo, ale mogącej pozwolić sobie na nieco większe wydatki, oczekującej wyższego komfortu i lepszej jakości wykończenia.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak