Markę Sony kiedyś kojarzyliśmy m.in. z przenośnymi odtwarzaczami muzyki Walkman i Discman, a obecnie z konsolą do gier PlayStation, laptopami Vaio czy telewizorami Bravia. Teraz japoński gigant z branży elektronicznej zaczyna coraz mocniej spoglądać w kierunku mobilności, która staje się elektryczna i coraz bardziej autonomiczna. Sony zamierza skupić się na zapewnianiu najwyższego poziomu bezpieczeństwa (niektóre rozwiązania wykorzystują już Toyota i Lexus) i komfortu podczas jazdy oraz dostarczaniu pasażerom szeroko rozumianej rozrywki.

Vision-S powstał we współpracy z wieloma uznanymi firmami z sektorów motoryzacyjnego, komputerowego i nowych technologii, takimi jak: Magna Steyr (projekt pojazdu), Bosch, Continental, ZF, BlackBerry, Here czy Nvidia. Projekt ma być dalej rozwijany.

Sony Vision-S – naszpikowany czujnikami

Samochód wyposażono w sumie w aż 33 różnego rodzaju kamery i radary, monitorujące ruch drogowy, a także kierowcę i pasażerów na pokładzie. Są one rozlokowane wokół całego nadwozia i przy lusterku wstecznym, więc nie powinny niczego przeoczyć. Czujniki służą do działania wielu zaawansowanego wsparcia podczas prowadzenia. Niby nic nowego, ale Sony twierdzi, że to następny poziom działania tego typu układów. Dalsze udoskonalenia mają pozwolić na osiągnięcie czwartego lub jeszcze wyższego poziomu jazdy autonomicznej.

Kiedy to nastąpi, kabina samochodu stanie się niczym pokój wypoczynkowy. W Vision-S przez całą deskę rozdzielcza rozciąga się panoramiczny ekran, biegnący od jednego do drugiego cyfrowego lusterka bocznego. Prezentowane są na nim informacje dotyczące jazdy i dane pochodzące z systemu rozrywki. Cztery indywidualne fotele mają wbudowane głośniki, które w połączeniu z pozostałymi mają otaczać dźwiękiem podróżujących.

Sony Vision-S – inteligentny członek rodziny

Auto przyszłości dopasowuje się do kierowcy i pasażerów, ucząc się ich preferencji. Dotyczy to temperatury w kabinie, słuchanej muzyki, ustawień dotyczących jazdy czy wyznaczanej trasy podróży. Przykładowo, jeśli samochód wykryje śpiącego pasażera na tylnym siedzeniu, to automatycznie dostosuje warunki panujące wokół jego miejsca do odpowiedniego poziomu. Auto będzie naturalnie stale podłączone do sieci i łączyć się z przenośnymi urządzeniami. Pokładowe oprogramowanie, wykorzystujące sztuczną inteligencję, będzie na bieżąco aktualizowane, a jego funkcje - ewoluować.

Sony Vision-S – co to za samochód?

Prototyp ma 4,89 m długości, 1,9 m szerokości i 1,45 m wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 3,0 m. Wymiary odpowiadają klasie wyższej, czyli np. Audi A6 czy Tesli Model S. Napęd na cztery koła zapewniają dwa silniki elektryczne o mocy 200 kW każdy (ok. 272 KM). Jeden znajduje się przy przedniej, a drugi przy tylnej osi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,8 s, a prędkość maksymalna 240 km/h. Masa własna pojazdu wynosi 2 350 kg. Niestety, nie podano czasu ładowania baterii, ani zasięgu koncepcyjnego pojazdu Sony.