Volkswagen ID.3 jest pierwszym samochodem z nowej rodziny ID. – elektrycznych Volkswagenów, które w ciągu najbliższych kilku lat staną się istotnym elementem oferty marki. Nazwa ID. oznacza innowacyjny design, a numer 3 to w nomenklaturze Grupy VW określenie modelu kompaktowego. „Trójka” to także pewnego rodzaju symbol, bo ID.3 jest trzecim samochodem, który ma szansę odcisnąć prawdziwe piętno na historii firmy z Wolfsburga. Pierwszym był Garbus, który milionom klientów na całym świecie pozwolił spełnić marzenie o posiadaniu własnych czterech kółek, drugim Golf, który nie bez przyczyny nazywany jest królem kompaktów i wyznacznikiem standardów w tym najpopularniejszym segmencie rynku, a trzecim właśnie ID.3, który w klasie aut elektrycznych ma być tym, czym Garbus i Golf razem wzięte. Przystępnym, popularnym samochodem za rozsądne pieniądze i wzorcem dla konkurentów.

Volkswagen ID.3 – od podstaw elektryczny

Auto powstało na specjalnej platformie MEB zaprojektowanej z myślą o samochodach z napędem elektrycznym. Jego silnik umieszczono przy tylnej osi, natomiast baterie zajmują niemal całą podłogę podwozia, zapewniając przy okazji wzorowy rozkład mas. W przypadku ID.3 do wyboru klienci będą mieli trzy pojemności akumulatorów. Bazowa – magazynująca energię 45 kWh – zapewni zasięg w cyklu WLTP do 330 km, średnia o pojemności 58 kWh – już 420 km, a topowa 77 kWh – aż 550 km. Litowo-jonowe baterie przystosowane są do pracy z ładowarkami o mocy 100-125 kW, dzięki czemu w ciągu zaledwie 30 minut można je doładować tak, by zwiększyć zasięg samochodu nawet o 290 km.

Co ważne podstawowy model będzie dysponować mocą 150 KM, podczas gdy wersje ze średnią pojemnością akumulatorów dostępne bedą w wariantach 150 i 204 KM, a topowa tylko w odmianie 204 KM. We wszystkich maksymalną prędkość ograniczono elektronicznie do 160 km/h.

Volkswagen ID.3 – kompaktowy na zewnątrz, znacznie większy wewnątrz

Pod względem wymiarów nadwozia ID.3 jest 100-procentowym samochodem kompaktowym. Przy długości 4261 mm, szerokości 1809 mm i wysokości jest 1552 mm jest tylko o 1 cm krótszy od Golfa i 2 cm szerszy, ale za to aż o 17 cm wyższy. Ten ostatni wynik to efekt wspomnianego montażu akumulatorów pod podłogą. Rozstaw osi– 2765 mm – jest aż o 14 cm większy niż w Golfie i znajduje odzwierciedlenie w przestronności wnętrza, zwłaszcza na tylnej kanapie. O ile bowiem wymiary zewnętrzne odpowiadają klasie kompaktowej, to pod względem ilości miejsca dla pasażerów ID.3 może być porównywany z autami klasy co najmniej średniej.

Bagażnik oferuje kompaktową pojemność 385 l.

Volkswagen ID.3 – zawsze aktualny

Innowacyjny Design w przypadku tego modelu to również innowacyjne rozwiązania w zakresie wyposażenia i bezpieczeństwa. Obejmują one m.in. nowy projekt kokpitu z elektronicznym wyświetlaczem za kierownicą i 10-calowy, ekranem multimediów umieszczonym na konsoli środkowej. Do tego dochodzi opcjonalny wyświetlacz head-up wykorzystujący technologię rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality), dzięki której kierowca ma wrażenia, że istotne informacje wyświetlane są nie tylko na przedniej szybie lecz także w zasięgu od 3 do 10 metrów prze samochodem.

Oczywiście jak przystało na auto XXI wieku ID.3 będzie stale połączony z internetem, co zapewni mu z jednej strony dostęp do najświeższych informacji, np. z portali społecznościowych, wiadomości czy niezbędnych do optymalnego działania nawigacji, a z drugiej do zdalnych aktualizacji systemu. Użytkownik będzie też mógł „porozumiewać się” z samochodem poprzez specjalną aplikację mobilną do smartfona lub sterować wieloma pokładowymi systemami wydając polecenia głosowe. Wystarczy, że kierowca lub pasażer z przodu powiedzą „Hello ID.” by auto natychmiast było gotowe do interakcji.

W ID.3 znajdziemy całą armię systemów asystujących wspierających bezpieczeństwo podróżnych. Będą to m.in. układ zapobiegania kolizjom czołowym Front Assist wraz systemami awaryjnego hamowania w mieście i monitorowania przechodniów, asystenci utrzymania pasa ruchu, wspomagania parkowania, wspomagania hamowania, Park Distans Control zapobiegający stłuczkom parkingowym, aktywny tempomat, kamera cofania czy system rozpoznawania znaków drogowych.

Vokswagen ID.3 – 1st Edition

W pierwszej etapie sprzedaży do klientów, którzy jako pierwsi złożyli zamówienia na ten model trafi 30 tys. egzemplarzy edycji specjalnej nazwanej ID.3 1st. Zostanie ona wyposażona w baterię o pojemności 58 kWh zapewniającą zasięg do 420 km. Auto oferowane będzie w jednym z czterech kolorów nadwozia i z trzema pakietami wyposażenia do wyboru: ID.3, ID.3 Plus i ID.3 Max.. Ponadto każdy klient otrzyma w pakiecie domową stację ładując – Wallboxa o maksymalnej mocy ładowania 11 kW, a do tego 2000 kWh do wykorzystania na ładowanie akumulatorów w sieci publicznych ładowarek umożliwiających korzystanie z aplikacji Volkswagena WeCharge a także działających w europejskiej sieci IONITY. Ceny ID.3 1stzaczynać się mają poniżej 40 tys. euro. Za podstawowy model, zapłacimy niespełna 30 tys. euro, w Polsce około 130 tys. zł. 

Seryjna produkcja nowego elektrycznego Volkswagena rozpocznie się w listopadzie w fabryce w Zwickau, a dostawy do klientów planowane są na połowę 2020 roku. Rocznie koncern planuje sprzedawać 100 tys. sztuk ID.3.