Jeżeli w naszym aucie zaczynają się problemy z podnoszeniem drzwi bagażnika i sprężyny gazowe przestają sobie radzić z ich utrzymaniem w pozycji otwartej, powinniśmy natychmiast siłowniki wymienić na nowe. Jeśli tego nie zrobimy, zimowe mrozy ostatecznie rozprawią się z tymi elementami i klapę bagażnika będzie można unieść jedynie siłą własnych mięśni. A nie jest ona lekka…

Przegląd samochodu nie może ominąć gazowych sprężyn, szczególnie jeśli zauważamy, że są one słabo skuteczne lub nie działają wcale.

W większości samochodów mocowania siłowników są łatwo dostępne i praktycznie każdy może taką wymianę przeprowadzić we własnym zakresie, często poświęcając zaledwie kilkanaście minut. Jeżeli jednak nie czujemy się na siłach lub też mocowania są ukryte pod plastikowymi osłonami, możemy pracę zlecić specjalistom.

Gdzie kupić nowe siłowniki? Oczywiście najlepiej zdecydować się na części oryginalne, które na pewno będą długo służyć, jednak podstawową ich wadą jest wysoka zazwyczaj cena. Można także szukać zamienników, które niejednokrotnie niewiele ustępują "oryginałom". Warto zajrzeć na aukcje internetowe, gdzie cena nowych sprężyn gazowych znanych producentów zamienników może być niższa nawet ponaddwukrotnie.

Kiedy dysponujemy już odpowiednimi częściami, przygotowujemy narzędzia. Najczęściej wystarczy klucz oczkowy lub nasadowy o odpowiedniej średnicy oraz płaski śrubokręt. Warto również na co najmniej kilka godzin przed wymianą spryskać śruby odpowiednim preparatem odrdzewiającym, który umożliwi odkręcenie zapieczonych nakrętek.

Do wymiany siłowników klapy bagażnika dobrze jest zaprosić drugą osobę, która będzie przytrzymywać ciężkie drzwi, szczególnie jeżeli oba siłowniki są już niesprawne. Jeżeli dopiero zaczynają odmawiać posłuszeństwa, wówczas może wystarczyć jedynie asekuracja klapy, by nagle nie opadła nam na głowę. Tak czy inaczej, siłowniki wymieniajmy pojedynczo.

Bardzo często producenci stosują rozwiązanie, w którym z jednego końca sprężyny są otwory na śruby mocujące siłownik do karoserii, z drugiej zaś element wciskany jest na bolec zakończony kulką. O ile odkręcenie śrub zazwyczaj nie sprawia wielu problemów, o tyle zdjęcie drugiej końcówki z kulki może być kłopotliwe. Niektórzy producenci stosują blaszki blokujące, które wystarczy odpowiednio podważyć płaskim śrubokrętem, by łatwo zdjąć końcówkę siłownika. Bywa też tak, że pierścień blokujący znajduje się wewnątrz konstrukcji i konieczne jest odkręcenie wspomnianego bolca i nacięcie końcówki sprężyny piłą do metalu.

Po zamontowaniu nowych siłowników klapa może przez pewien czas ciężko się zamykać lub otwierać, ale, pod warunkiem użycia elementów o odpowiednich parametrach, po pewnym czasie sprężyny "ułożą się" i dostęp do bagażnika będzie znów bezproblemowy.