Logo
Z czego składa się ciągnik rolniczy?

Z czego składa się ciągnik rolniczy?

Artykuł sponsorowany
ORION MEDIA GROUP

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym, ciągnik rolniczy jest pojazdem silnikowym, który został zaprojektowany po to, aby używać go łącznie ze sprzętem do prac rolniczych, leśnych bądź ogrodniczych. W związku z tym może być przystosowany zarówno do ciągnięcia przyczep jak i prac ziemnych.

ORION MEDIA GROUP

Urządzenia te powszechnie nazywane są traktorami i szczególnie często na drogach publicznych można je dostrzegać podczas żniw. Z czego jednak składa się ciągnik rolniczy? Podpowiadamy.

Ogólna budowa ciągnika rolniczego

Mimo że głównym zadaniem ciągnika rolniczego jest współpraca z narzędziami rolniczymi, to tak jak samochody osobowe czy ciężarowe uzyskuje niezbędną do napędu energię z silnika spalinowego. Najczęściej w takich urządzeniach montowane są wersje z zapłonem samoczynnym, czyli silniki Diesla.

Obowiązkowym elementem wyposażenia ciągnika są również mechanizmy przenoszące napęd oraz jezdne, których zadaniem jest umożliwienie poruszania się maszynie. W zależności od modelu pojazdu mogą być one kołowe lub gąsienicowe. Bardzo ważnym elementem każdego traktora są też układy służące do sterowania kierunkiem jazdy i prędkością, czyli hamulcowy i kierowniczy. Wśród niezbędnych elementów ciągnika rolniczego można wymienić także układy hydrauliczne i elektryczne, które zapewniają bieżącą pracę urządzenia i umożliwiają współpracę z innymi maszynami. Nowoczesne ciągniki rolnicze na giełdzie Mascus.pl mogą być wyposażone też w ogrzewanie, klimatyzację, a także sprzęt audio. Rolnicy cenią sobie również siedzisko pneumatyczne, które znacznie zwiększa komfort sterowania urządzeniem, zwłaszcza podczas wielogodzinnych prac.

Silnik — serce każdej maszyny

Sercem każdego ciągnika rolniczego jest silnik spalinowy, który skutek przetwarzania paliwa wytwarza energię cieplną. Jest ona zamieniana na energię mechaniczną i przekazywana do podzespołów wykonujących pracę. W traktorach najczęściej wykorzystuje się silniki spalinowe tłokowe z zapłonem samoczynnym, znacznie rzadziej tłokowe z zapłonem iskrowym. Te pierwsze zbudowane są m.in. z układu smarowania, chłodzenia, zasilania dolotowego i wylotowego, kadłuba głowicy, a także mechanizmu korbowego i rozrządu.

Mechanizmy jezdne ciągnika rolniczego

Poszczególne ciągniki rolnicze w zależności od konkretnego modelu różnią się między sobą budową. To od niej uzależniony jest rodzaj zastosowanego mechanizmu jezdnego, który umożliwia poruszanie się osprzętu. Wśród najchętniej wybieranych można wymienić ciągniki kołowe. Cechuje je łatwość poruszania się, dlatego są najczęściej wykorzystywane zarówno w rolnictwie, ogrodnictwie jak i innych branżach. Producenci oferują je w wersjach ze stałym napędem jednej tylnej osi, bądź stałym napędem obu osi. Te pierwsze mogą osiągać moc nawet 310 KM, z kolei te drugie od 50 do 600 KM. Sterowanie takimi ciągnikami odbywa się za pomocą zwrotnicowego lub przegubowego układu kierowniczego, który dobierany jest w zależności od masy pojazdu.

Kolejną grupą ciągników rolniczych są gąsienicowe, które mogą osiągać moc nawet 600 KM, dlatego też stosowane są do najcięższych prac rolnych i nie tylko. Sprawdzają się doskonale na podmokłych terenach, zwłaszcza takich, gdzie znajduje się ciężka i mokra gleba. Z kolei półgąsienicowe ciągniki są połączeniem traktora kołowego i gąsienicowego — posiadają one gąsienicowe wózki na obu osiach.

Pozostałe mechanizmy ciągnika rolniczego

Ciągnik rolniczy wyposażony jest w również mechanizmy przenoszące napęd — ich zadaniem jak sama nazwa wskazuje, jest przeniesienie momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika do poszczególnych miejsc odbioru. W ciągnikach podstawowym miejscem odbioru są koła napędzane i wałek. Może odbierać je również osprzęt traktora, na przykład podnośnik hydrauliczny czy narzędzia, które są podłączone do maszyny poprzez układ hydrauliczny. Ten z kolei składa się m.in. ze sprzęgła, reduktora przekładni, mechanizmu różnicowego, a także skrzyni biegów.

Ważną częścią budowy ciągnika rolniczego jest również układ sterowania, dzięki któremu możliwa jest jazda zgodnie z zamierzeniem operatora. Wymienia się tutaj układ hamulcowy i kierowniczy. Ten pierwszy w zależności od modelu i sposobu uruchamiania dzieli się na mechaniczny, hydrauliczny i pneumatyczny. Hamulce z kolei mogą być zasadnicze, pomocnicze i postojowe.

Układ hydrauliczny służy do napędu urządzeń pomocniczych i osprzętu ciągnika. Energia potrzebna do napędu tych elementów jest przekazywana przez ciecz. Układ elektryczny ciągnika z kolei umożliwia dostarczenie energii elektrycznej do wszystkich zamontowanych w nim urządzeń, takich jak oświetlenie, sygnalizacja dźwiękowa czy maszyn z nim współpracujących, np. oświetlenia przyczepy, czy zasilania generatorów prądotwórczych.

Bardzo ważnym elementem, który determinuje wygodę użytkowania danego modelu ciągnika, jest kabina operatora. Umożliwia ona kierowcy pracę w każdych warunkach pogodowych i zapewnia komfortowe warunki. Musi pozwalać na obserwacje drogi, a także sprzętu podłączonego do maszyny.

Artykuł sponsorowany
ORION MEDIA GROUP