Zwłaszcza przed dalszym wyjazdem kierowca powinien pamiętać o właściwym przygotowaniu pojazdu. Warto wyczyścić szyby, lusterka i reflektory. Poza tym należy sprawdzić ciśnienie w oponach i działanie świateł oraz zamocować ładunek w taki sposób, aby nie mógł się swobodnie przemieszczać w bagażniku. Przed ruszeniem z miejsca każdy dorosły pasażer powinien zapiąć pasy. Dzieci z kolei mogą być przewożone wyłącznie w specjalnych fotelikach. Niezapięcie pasów jest nie tylko sprawą mandatu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa w pojeździe!
Brawura: ta droga prowadzi do nikąd!
W trakcie podróży kierowca musi dostosować sposób jazdy do warunków panujących na drodze. W trakcie kalkulacji powinien wziąć pod uwagę takie czynniki, jak pogoda, stan techniczny samochodu czy organizacja ruchu (w tym przepisy o ruchu drogowym). Prędkość należy dobrać w taki sposób, aby rażąco nie łamać ograniczeń oraz nie być zawalidrogą. Kierującemu nie wolno przeceniać możliwości swoich i auta! Inteligentne systemy montowane w nowoczesnych samochodach mogą wspierać w sytuacji kryzysowej, jednak nigdy nie naprawią wszystkich błędów popełnionych przez prowadzącego.
Receptą na bezpieczną podróż są przewidywalne zachowania. Gwałtowne przyspieszanie, zwalnianie i manewrowanie może zdezorientować innych użytkowników drogi. Aby osiągnąć maksymalną klarowność manewrów, najlepiej nie zapominać o stosowaniu kierunkowskazów. Dodatkowo kierowca musi pamiętać o zachowaniu właściwego odstępu od pojazdu poprzedzającego. Przepisy nie określają precyzyjnie tego pojęcia. Korzystając z zasad logiki można zatem przyjąć, że odległość ta musi być wystarczająca, aby w sytuacji kryzysowej prowadzący mógł zareagować i wyhamować swoje auto przed samochodem jadącym z przodu.
Zachowanie właściwego odstępu łączy się z umiejętnością obserwacji. Kierowca musi nie tylko kontrolować sytuację przed pojazdem, ale powinien wiedzieć co się dzieje za autem, na poboczu i w okolicy przejść dla pieszych. Będąc uczestnikiem ruchu drogowego nie może myśleć wyłącznie za siebie! Na zasadzie ograniczonego zaufania musi brać pod uwagę zachowania innych użytkowników drogi i na tej podstawie oceniać zagrożenia. Kluczowe jest także nasłuchiwanie sygnałów dźwiękowych, w tym wydawanych np. przez pojazdy uprzywilejowane.
Zmęczenie zagraża bezpieczeństwu!
Zmęczony kierowca powinien unikać jazdy samochodem. Wyczerpanie odbija się na spostrzegawczości, koncentracji i czasie reakcji. W skrajnym przypadku refleks osłabia się do tego stopnia, że ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo podróży. Aby maksymalnie długo unikać zmęczenia, kierowca po każdych dwóch godzinach jazdy samochodem powinien robić 15 minut przerwy. Ten czas pozwoli na regenerację i odzyskanie chociaż części sił. Jednak nie tylko zmęczenie potrafi dekoncentrować kierującego. Skupienie ogranicza także rozmowa przez telefon komórkowy. Jeżeli nie ma możliwości jej uniknięcia w trakcie jazdy, kierowca powinien korzystać z zestawu głośnomówiącego lub słuchawkowego.
Stosowanie się do powyższych zasad sprawi, że pomyślnie przebiegnie nie tylko dłuższa podróż, ale również krótkie przejazdy w mieście. Czemu cały czas wspominamy o kierowcy? To na jego barkach spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo pasażerów i to dla niego poprawne zachowania powinny być priorytetem.
Oprócz obowiązkowego wyposażenia auta, nowością jest wprowadzenie przez VW Group Polska, do wszystkich swoich samochodów ustandaryzowanego schematu pojazdu z zaznaczonymi miejscami konstrukcyjnymi. VW Group Polska jako pierwszy importer wprowadza takie rozwiązanie, które w ramach zagrożenia, ułatwi i skróci czas akcji ratowniczej. Każde nowe zakupione auto wyjedzie z salonów grupy VW z naklejką informującą o wyposażeniu go w kartę bezpieczeństwa.