Kontrola drogowa! Słowa te u większości kierowców wywołują szybsze bicie serca. Czyżbym jechał za szybko? Proszę pokazać trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Czy opony mają wystarczającą głębokość bieżnika? Obojętnie czy mamy coś na sumieniu czy nie – każda kontrola to przede wszystkim strata czasu. Piratom drogowym, którzy chcą uniknąć kontroli, pozostaje jedynie mocne wciśnięcie pedału gazu, najlepiej „do dechy”. Stróże prawa mają są na to jednak przygotowani – mają coraz szybsze radiowozy. Amerykański koncern Chrysler zaprezentował np. policyjną wersję Dodge’a Chargera. Kierowcy łamiący przepisy nie będą mieli łatwego zadania: amerykański radiowóz napędza silnik o pojemności 5,7 l i mocy 368 KM.
Angielscy policjanci mają w swoim garażu specjalnie przygotowane Mitsubishi Lancer Evo X. Japońska rajdówka z napędem na cztery koła o mocy 280 turbodoładowanych koni już od jakiegoś czasu patroluje ulice Wielkiej Brytanii. Piraci drogowi na ucieczkę mają dokładnie 5,2 s. Tyle bowiem Evo X potrzebuje na to, by się rozpędzić do 100 km/h. Największymi szczęściarzami są jednak stróże prawa z jednostki patrolującej autostradę w brytyjskim Birmingham. Lotus użyczył im na dwa tygodnie „świeżutki” model Evora – oczywiście w typowych dla angielskiej policji żółto-niebieskich barwach oraz z „kogutem” na dachu i za przednią szybą. 280 KM sprawia, że większość kierowców nie pomyśli nawet o ucieczce. Uśmiech na twarzy wywołuje policyjny dragster o mocy 6000 KM teamu Interceptor z Teksasu. Samochód ćwierć mili (402,34 m) pokonuje w czasie poniżej 6 s. Przestępcy nie mieliby z nim żadnych szans.
Ułańską fantazją popisał się szeryf z amerykańskiego stanu Teksas. „Król highwayu” sprawił sobie Hummera H2 i stuningował go u niemieckiego tunera GeigerCars. Najszybszy Hummer na świecie ma pod maska „V8-kę” o pojemności 7 l, która przy pomocy dodatkowego kompresora osiąga 700 KM. Na radiowozy nie może również narzekać policja w Niemczech. Jednostka w Stuttgarcie od dawna ma w swoim parku maszyn Porsche 911. Obecnie doszedł do tego jeszcze 300-konny Cayenne. Okazuje się jednak, że nie wszystkim policjantom patrolowało się dobrze ulice za kierownicą samochodów z Zuffenhausen. Austryjaccy stróże prawa zaledwie po sześciu miesiącach odesłali swoje Porsche Carrera do muzeum. Powód: za mało miejsca do pracy.
Tego problemu nie powinni mieć policjanci w Ameryce. Firma Carbon, zamiast przerabiać pojazdy seryjne, zaprezentowała E7 – potężny radiowóz, w którym uwzględniono wszystkie uwagi policjantów oraz amerykańskiego Urzędu Ochrony Państwa. Czarno-białe monstrum napędza sześciocylindrowy diesel o mocy 304 KM, który rozpędza ważący 1,8 tony pojazd do 250 km/h. Najnowocześniejsze urządzenia komunikacyjne, wentylowane siedzenia, urządzenia noktowizyjne, orurowanie, kuloodporne szyby i drzwi, które w dodatku otwierają się przeciwnie do kierunku jazdy oraz system kamer czynią z E7 prawdziwy postrach piratów drogowych. Jeśli kiedykolwiek wyjedzie na patrol – firma Carbon Motors nie zgromadziła na razie środków na seryjną produkcję.
Lotus Exige
Lamborghini Gallardo
Mitsubishi Lancer EVO X
Nissan 350Z
Porsche Cayenne
Porsche Carrera S
Lotus Evora
Nissan Skyline
Hummer H1
Chevrolet Corvette