Jest to całkowicie nowoprojektowany odcinek, finansowany ze środków budżetu państwa oraz funduszy europejskich. Zgodnie z założeniami projektu powstanie dwupasmowa autostrada (z możliwością poszerzenia jej do trzech pasów bez potrzeby dodatkowych robót ziemnych). Oprócz robót drogowych projekt obejmuje budowę obiektów mostowych, urządzeń ochrony środowiska oraz komunalnych.

Wybudowaniem parkingów w obrębie Miejsc Obsługi Podróżnych na całej trasie Wrocław-Katowice zajmie się konsorcjum NCC Aktiebolag/PRInż S.A. Holding. Kontrakt o wartości 29,2 mln eur został podpisany na początku stycznia bieżącego roku. W ramach oszczędności wynikających z różnicy w stosunku do szacowanych kosztów projektu, kontrakt obejmuje również remont nawierzchni na drogach krajowych nr 44 i 88.

Wcześniej w listopadzie 2003 r. ukończono realizację kontraktu budowy 17,5 km odcinka Nogowczyce - Kleszczów. Generalnym wykonawcą robót była spółka Dromex SA/Mota  Compania JV. Realizacja inwestycji odbywała się przy zachowaniu ciągłości ruchu. To ograniczenie wymuszało wykonanie zadania w dwóch etapach tj. budowę nowej jezdni północnej przyszłej autostrady, następnie przełożenie ruchu na jezdnię północną i po usunięciu istniejącej nawierzchni budowę nowej jezdni południowej autostrady. Podobnie budowa odcinka Kleszczów - Sośnica odbywa się przy zachowaniu ciągłości ruchu oraz zapewnieniu dostępu do terenów rolniczych.

Odcinek między Kleszczowem a Sośnicą zostanie otwarty w październiku br. i będzie funkcjonował jako południowe obejście miasta Gliwice. Dwa miesiące temu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o decyzji GDDKiA zgodnie z którą wspomniany odcinek A4 będzie wyłączony  z opłat za przejazd w ruchu lokalnym. Problem został rozstrzygnięty zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców Gliwic, którzy od dwóch lat postulowali za takim rozwiązaniem.