Auto Świat Audi S3 | Długi dystans | Część 2

Audi S3 | Długi dystans | Część 2

Autor Szymon Sołtysik
Szymon Sołtysik

Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów postanowiliśmy sprawdzić osiągi Audi S3. Wyniki zaskoczyły nas na plus, ale nie obyło się też bez rozczarowania.

Audi S3 Limousine
Zobacz galerię (6)
TopGarage / Bartłomiej Szyperski
Audi S3 Limousine

Na liczniku naszego długodystansowego Audi S3 są już 4 tys. km, więc okres układania silnika mamy już za sobą. Wiemy, wiemy, teoretycznie nie ma już dziś potrzeby „docierania” silnika, ale chcieliśmy dać szansę dwulitrowemu TFSI o mocy 310 KM na zdobycie pełnej sprawności. Audi podaje, że wersja z siedmiobiegową skrzynią S-tronic, którą mamy w wyposażeniu przyspiesza do 100 km/h w 4,6 s. Postanowiliśmy to sprawdzić używając Driftboksa w dość ciepły zimowy dzień przy temperaturze +3 stopni Celsjusza.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Start jak w rajdówce

Nasz samochód wyposażony jest w funkcję Launch Control, która pozwala wystartować z 4 tys. obr./min. Do jej aktywacji trzeba wyłączyć kontrolę trakcji, najlepiej przełączyć układ Audi Drive Select w tryb Dynamic, a dźwignię skrzyni przestawić w położenie S. Lewa stopa mocno wciska hamulec, prawa do końca wgniata gaz, obroty rosną, z wydechu dochodzi burczenie jak przy starcie rajdówki WRC i po puszczeniu hamulca samochód startuje z mieleniem wszystkich kół. Duże zaskoczenie, bo napęd Haldex najnowszej generacji od razu przenosi część momentu obrotowego na tylne koła nie czekając aż przednie stracą przyczepność. Rezultat? 4,6 s do 100 km/h, a więc identycznie z danymi fabrycznymi. Audi osiąga tę prędkość na III biegu, bo przełożenia są dość krótkie, ale zmiany – błyskawiczne.

Żródło: TopGarage / Szymon Sołtysik

Osiągi na poziomie Porsche 911

Jeszcze ciekawiej wygląda analiza cząstkowych danych przyspieszeń. Do 50 km/h Audi startuje w 1,8 s! W terenie zabudowanym można więc zarobić mandat w dwie sekundy. Przyspieszenie 0-130 to 7,2 a 0-160 km/h zajmuje 10,6 s. Jeszcze bardziej imponujące wyniki S3 notuje przy mierzeniu tzw. elastyczności. Rozpędzanie od 60 do 100 km/h trwa 2,4 s, a 80-120 to tylko 3 s. Te parametry zbliżają Audi S3 do grona samochodów sportowych. Dla porównania, podobne wartości przyspieszenia 0-100 km/h ma Porsche 911 Carrera 2 z nowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 370 KM i manualną skrzynią.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Łyżka dziegciu

Problem pojawia się przy hamowaniu. Nasze Audi na zimnych hamulcach ze 100 km/h zatrzymuje się po 41,7 m, co można uznać jeszcze za przyzwoity wynik zważywszy, że mamy zamontowane opony zimowe. Niestety, po sześciu kolejnych hamowaniach pedał robi się miękki i wpada do podłogi, droga hamowania wydłuża się do 45,2 m, a z zacisków dobywa się gryzący dym. Przy dwóch ostatnich próbach zadziałał też system Audi pre sense napinający pasy i przygotowujący samochód do kolizji. Działanie tego układu jest dla mnie zagadką, bo o jego istnieniu dowiaduję się średnio raz dziennie z komunikatu na desce informującego, że nastąpiła jego usterka.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Dieta potrzebna od zaraz!

Na koniec sesji pomiarowej zabrałem S3 na wagę, by sprawdzić jak dane homologacyjne mają się do rzeczywistości. W dowodzie rejestracyjnym widnieje masa własna 1470 kg podawana dla samochodu bez wyposażenia dodatkowego. Nasz pomiar z pełnym zbiornikiem paliwa wykazał 1570 kg, więc sporo więcej, ale na pokładzie mamy elementy wyposażenia za… 100 tys. zł, w tym sprzęt audio Bang&Olufsen i szklany, elektrycznie otwierany dach. Rozkład mas przód/tył wynosi typowe dla przedniosilnikowych aut 58/42, ale ważne w czasie jazdy jest to, że samochód nie płuży przodem. Podczas liftingu udało się wyplenić wstępną podsterowność, która była charakterystyczna i irytująca dla poprzedniego S3. Więcej o dynamice jazdy już w następnym odcinku, bo wybrałem się S3 na zamarznięte jezioro i dokonałem kilku zaskakujących odkryć. Wiecie ile wynosi droga hamowania ze 100 km/h na lodzie? Szczegóły niebawem…

AUDI S3 LIMOUSINE S tronic – TEST DŁUGODYSTANSOWY

Odcinek 2 | Przebieg: 4111 km | Zużycie paliwa: 11,1 l/100 km

Zalety:

- Launch control ułatwia start i działa bardzo efektownie

- Skuteczny napęd quattro

- Imponujące osiągi zgodne z danymi fabrycznymi

Wady:

- Hamulce podatne na przegrzanie po kilku hamowaniach

- Spora masa własna

Dane techniczne: silnik 1984 cm3 turbo, benzyna, napęd 4x4, 310 KM, 400 Nm, 6,5 l/100 km, 0-100 km/h – 4,6 s, maks. 250 km/h, masa: 1570 kg,

Cena: 174 700 zł /271 140 zł (test.)

Autor Szymon Sołtysik
Szymon Sołtysik
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków