Audi TT to niewielkie, sportowe auto produkowane przez Audi AG. Początki niewielkiego „sportowca” sięgają 1994 roku, kiedy to w kalifornijskim centrum Audi rozpoczęto prace nad projektem. Już po roku przedstawiono szerszej publice prototyp, który został bardzo ciepło przyjęty – 2-drzwiowe nadwozie o ponadczasowej, zaokrąglonej linii bardzo pasowało do charakteru auta.
W związku z pozytywnym odebraniem, Audi kontynuowało pracę i tak w 1998 roku światło ujrzało Audi TT (8N) w niemal niezmienionej formie zewnętrznej. Nazwa pochodzi od wyścigów Tourist Trophy na wyspie Man, w których sukcesy odnosili kierowcy NSU i DKW, protoplasty Audi. Czasem mówi się o skrócie od „Tradition und Technik”, co po niemiecku oznacza „tradycja i technika”. TT zostało zbudowane na płycie podłogowej VW Golfa IV generacji. Rok po debiucie, do oferty dołączył także 2-osobowy roadster (coupe występowało jako 2+2). Wnętrze auta również zwracało uwagę, bowiem zastosowano w nim wiele elementów w stylu retro.
Niestety, mimo bardzo dobrych początkowych opinii, Audi krótko po wprowadzeniu TT do sprzedaży, musiało się gęsto tłumaczyć i ratować sytuację, bowiem okazywało się, iż na sekwencji szybki zakrętów, pojazd nagle tracił przyczepność i był mocno nadsterowny przez słabo obciążoną tylną oś. Niestety dochodziło do wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Inżynierowie z Ingolstadt szybko wzięli się do pracy czego skutkiem była modernizacja zawieszenia i dodanie na tylnej klapie niewielkiego spojlera, a do seryjnego wyposażenia dołączyło ESP. Osoby który dotychczas kupiły „niedoposażone” TT-tki, również otrzymali propozycję aby wyposażyć ich auta w dodatki. Zmiany te miały miejsce w 2000 roku. W tym samym czasie Audi zdecydowało się nieco odświeżyć niektóre elementy nadwozia.
Początkowo do napędu służył 1,8-litrowy benzyniak z turbosprężarką, który występował w wersji 180- oraz 225-konnej. W 2002 roku dołączył wariant 150-konny, a rok później wolnossący silnik VR6 o pojemności 3,2 litra, który rozwijał 250 KM. W 2005 roku podniesiono moc odmian 150- i 180-konnych o kolejno 13 i 10 KM. Topową odmianą była TT quattro Sport, która w stosunku do zwykłej TT była odelżona i posiadała wzmocniony do 240 KM silnik 1.8T. W zależności od wersji silnikowej, moc kierowana była na przednie lub 4 koła (quattro) za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej oraz 6-stopniowej skrzyni Tiptronic lub DSG (S-Tronic).
W 2006 roku zakończono produkcję TT 8N, i wtedy też pojawiła się druga generacja (8J). Auto było zupełnie nową konstrukcją w porównaniu do poprzednika. Podwozie pochodziło od Audi A3 8P, które zostało nieco zmodyfikowane. Nadwozie zbudowano na przestrzennej ramie przy użyciu dużej ilości aluminium, co pozwoliło na uzyskanie większej sztywności. Stylistycznie auto zachowało swoją linię, lecz urosło w każdym kierunku. Mimo to udało się uzyskać niższą masę (dzięki zastosowaniu aluminium), a wnętrze rzecz jasna stało się bardziej przyjazne. Rok po debiucie coupe, pojawiła się także odmiana Roadster z miękkim dachem.
W 2010 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł nowy pas przedni i tylny, a także poszerzył paletę kolorów o kilka pozycji. Również w kwestii napędowej zaszły zmiany – dostępny od początku produkcji silnik 3.2 VR6 (250 KM) został wycofany ze sprzedaży, a 200-konny, 2-litrowy TFSI został zstąpiony przez wersję 211-konną. Oprócz tego od 2008 roku dostępne były silniki 1.8 T (160 KM) oraz 2.0 TDI (170 KM). Sportowa odmiana TTS wyposażona została w 272-konne 2.0 TFSI, a topowy TTRS – w 340- lub TTRS Plus 360-konną jednostkę 5-cylindrową 2.5 TFSI. Modele TTS, TTRS oraz turbodiesel wyposażone były w napęd quattro, natomiast „zwykłe” 2.0 TFSI dostępne było za dopłatą z napędem na 4 koła. Do wyboru były skrzynie manualne 6-biegowe oraz DSG S-Tronic o 6 lub 7 przełożeniach. Nowością było także aktywne zawieszenie Audi magnetic ride, które w zależności od wersji występowało standardowo lub za dopłatą.
W 2014 roku pojawiła się III generacja Audi TT (8S/FV). Auto zyskało oryginalną i bardzo zadziorną stylistykę pasa przedniego. W tylnej części zmiany w porównaniu do poprzednika były bardzo niewielkie. Dużo za to zmieniło się wewnątrz, bowiem po otwarciu drzwi w oczy rzuca się brak ekranu na konsoli centralnej. Audi postanowiła zastosować nowy system virtual cockpit. Polega on na zastąpieniu klasycznych zegarów, 12,3-calowym wyświetlaczem, który obsługiwany jest za pomocą przycisków na kierownicy, pokrętła MMI lub głosowo. Z kolei obsługa klimatyzacji odbywa się za pomocą pokręteł wbudowanych w nawiewy środkowe.
W 2014 roku, obok coupe pojawił się także roadster, oraz odpowiadające im modele TTS. Początkowo dostępne były silniki benzynowe 4-cylindrowe 2.0 TFSI o mocy 230 i 310 (TTS) KM, a także 2-litrowy turbodiesel TDI generujący 184 KM. Rok po debiucie pojawił się także 1,8-litrowy TFSI (180 KM). Topowy TTRS wszedł do sprzedaży w 2016 roku. Dysponował 2,5-litrowym silnikiem 5-cylindrowym o mocy 400 KM. Lifting z 2018 roku przyniósł nie tylko drobne zmiany zewnętrzne i wewnętrzne, lecz także wyposażeniowe a co najważniejsze silnikowe i oznaczeniowe. Zgodnie z nową polityką oznaczania wersji modelu, TT występuje w wersji 40 TFSI, 45 TFSI oraz TTS. Wszystkie korzystają z 20litrowego benzyniaka TFSI, który generuje kolejno 197, 245 i 306 KM. Ostatnie dwie wersje występuje z napędem quattro, z czego w 45 TFSI musimy za nią dopłacić. Z kolei w TTS mamy do czynienia z dwusprzęłową skrzynią 7-biegową S-Tronic, natomiast w pozostałych – z 6-stopniową przekładnią manualną.