Rada: im wyższy samochód, tym większe znaczenie mają łatwość montażu uchwytu na belkach i wygodny system mocowania jednośladu.

Zakładanie rowerów nie sprawia zwykle problemów w wypadku uchwytów mocowanych na klapie bagażnika samochodu (bądź piątych drzwiach). Ale mają one istotne wady: uszkodzenia lakieru (lub nawet klapy) są na dziurawych drogach właściwie nieuniknione, a ustawione poprzecznie do kierunku jazdy rowery powodują ogromny wzrost oporów powietrza i zużycia paliwa.

Rada: bagażniki mocowane na klapę wykorzystujcie tylko podczas krótkich, kilkunastokilometrowych podróży.

Jedyny naprawdę godny polecenia sposób transportu rowerów na większe odległości to użycie bagażnika (platformy) zakładanego na hak holowniczy. Po raz kolejny apelujemy więc do Ministerstwa Infrastruktury o wydanie przepisów regulujących zasady korzystania z takich uchwytów rowerowych. Inne kraje mają je już od dawna!

Bagażniki na hak

Dobre bagażniki montowane na hak holowniczy mają wiele zalet, do których należą przede wszystkim szybki i prosty montaż oraz duża łatwość zakładania i zdejmowania rowerów. Bagażnik wystarczy założyć na hak , a następnie zapiąć konstrukcję, naciskając na dźwignię. Po podłączeniu przewodu zasilania świateł dodatkowych  możemy już zakładać rowery. Tegoroczna nowość to bagażnik Atera Strada Sport (cena wersji na 2 rowery – 1590 zł, wersji na 3 rowery – 1949 zł). Od znanego już bagażnika Atera Strada różni się on niższą ceną, większą o 2 kg masą (część elementów wykonano ze stali) oraz możliwością przesuwania świateł  odpowiednio do obrysu auta i ładunku. Nieco inaczej rozwiązano też kwestię dostępu do kufra auta – stojak na rowery nie odsuwa się, za to można go odchylić .

Norauto

Cena: ok. 429 zł

W supermarketach Norauto można kupić niedrogie bagażniki zakładane na hak do przewozu 2 rowerów, jest też wersja 3-rowerowa za 450 zł. Co ciekawe, ceny są takie same jak przed rokiem.

Łatwy montaż na haku (ISO), dość solidna konstrukcja, dobre wykonanie, w komplecie jest belka ze światłami i miejscem na „odwzorowanie” tablicy rejestracyjnej, bardzo dobry stosunek jakości do ceny.

Zamocowanie rowerów na bagażniku jest bardziej kłopotliwe niż w wypadku najlepszych konstrukcji – wymaga korzystania z pasków.

Peruzzo Cruising

Cena: ok. 159 złJeden z najtańszych dostępnych na rynku bagażników zakładanych na hak. Montaż, choć dość kłopotliwy, nie wymaga użycia narzędzi. Niezbyt stabilna konstrukcja – jej montaż wymaga zastosowania dododatkowych pasów stabilizujących, które mogą spowodować deformację i uszkodzenia lakieru tylnej klapy (podobnie jak w wypadku bagażników zakładanych na klapę). Brak systemu ułatwiającego dostęp do kufra samochodu. W zestawie nie ma dodatkowych świateł i miejsca na tablicę rejestracyjną, trzeba je kupić oddzielnie.

Thule Express 970

Cena: ok. 250 złNiedrogi bagażnik o prostej konstrukcji wyprodukowany przez renomowaną firmę. Dostępny u dystrybutorów Thule oraz w supermarketach Norauto. Bardzo dobry stosunek jakości do ceny, łatwy montaż na haku holowniczym (nie są potrzebne dodatkowe elementy stabilizujące). Montaż rowerów jest dość kłopotliwy (to raczej wieszak niż stojak na rowery), a w przypadku niektórych profili ram – wręcz niemożliwy. Cena nie obejmuje dodatkowych świateł i miejsca na tablicę rejestracyjną – trzeba je kupić oddzielnie jako element opcjonalny.

Bagażniki na dach

Przed montażem uchwytów do przewozu rowerów auto należy wyposażyć w belki dachowe. Uchwyt kładziemy na belkach . Droższe modele mają zapięcia patentowe, w prostszych (na fot. ExpressBike za 99 zł) są najczęściej zaczepy w kształcie litery U , które dociąga się za pomocą plastikowych gałek . Mocowanie roweru polega na postawieniu go na stalowej lub aluminiowej szynie uchwytu i ustabilizowaniu przy użyciu ramienia (widocznego na zdjęciu ), które trzyma rower za ramę. Następnie należy przymocować koła do szyny, korzystając z parcianych (lub plastikowych) pasków.

Taurus Sprint

Cena: 129 złTani uchwyt rowerowy nadający się także do szerokich ram. Pasuje do belek stalowych i niektórych aluminiowych (w opcji są również adaptery).Jest zabezpieczenie przed kradzieżą roweru, bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Wymaga dość pracochłonnego montażu, dość płytka rynna.

Automaxi Tur 300

Cena: 249 złUniewersalny uchwyt z aluminiową szyną. Konstrukcja solidnie wykonana, choć nieco toporna.Wygodne dźwignie do szybkiego montażu uchwytu na belkach, wystarczająco głęboka szyna, jest zabezpieczenie bagażnika i roweru. Dość sztywne, wymagające użycia siły paski mocujące.

Thule 530

Cena: 219 złPorządnie wykonany uchwyt rowerowy nadający się do montażu na belkach stalowych i aluminiowych.Łatwy i szybki system montażu na belkach, zabezpieczenie przed kradzieżą, dobra relacja wartości do ceny. Niewielka głębokość szyny podpierającej rower.

Bagażniki na klapę

Bagażniki mocowane na klapie są wygodniejsze od dachowych, bo łatwiej wkłada się na nie rowery. Jednak montaż samego uchwytu, nawet dobrej klasy (na fot. Padova na 3 rowery za 299 zł), nie jest prosty. Ostrożnie, by nie porysować lakieru, należy ustawić go na klapie   i zamocować do niej taśmy stabilizujące , które następnie trzeba naciągnąć . Potem można wkładać rowery , najlepiej tak, by nie zasłaniały świateł.

Bike Trunk Rack

Cena: 199 złProsty uchwyt zakładany na klapę.Montaż nie wymaga korzystania z narzędzi. Nie nadaje się do niektórych aut (np. ze spoilerami itp.), rowery są tylko zawieszone i mogą obijać się o siebie, zasłonięta tablica rejestracyjna.