BMW serii 7 - Rekin na kołach

W BMW 7 montowano wyłącznie silniki 6-cylindrowe, rzędowe. Najmniejszym z nich był mało znany motor o pojemności 2,5 litra i mocy 150 KM. Najmocniejsza wersja generowała moc 286 KM. W zależności od okresu, z jakiego pochodzi pojazd, oraz mocy silniki były zasilane gaźnikiem lub wtryskiem. Od 1979 roku wszystkie modele mają wtrysk. W gamie był też jeden doładowany silnik o mocy 252 KM.Lifting „siódemki” przeprowadzono w 1982 roku. Odnowione modele można poznać po bardziej płaskim nosie oraz większej ilości czarnego plastiku (na lusterkach zewnętrznych i tylnym zderzaku). W 1986 rokudo produkcji trafiła druga generacja BMW 7 (E32).Prezentowany samochód to egzemplarz poliftingowy z 1982 roku. Napęd zapewnia 3,5-litrowy silnik o mocy 218 KM. Auto z tą jednostką nosi oznaczenie 735i. Napęd na tylne koła przekazywany jest za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni. Jednak w ofercie były również „siódemki” z „automatami”.Jazda tym autem w dalszym ciągu daje wiele przyjemności. Zawieszenie miękko zestrojono, by zapewnić maksimum komfortu. Do wygodnej jazdy przyczynia się też przestronne wnętrze z obszernymi siedzeniami. Powodów do narzekania nie daje dynamika. Według producenta „setkę” uzyskuje się po 7,9 s, a szybkość maksymalna to 217 km/h. Z wiekiem te osiągi pogorszyły się, ale nadal jest to dynamiczna limuzyna.W wyposażeniu auta znalazły się: klimatyzacja, elektr. sterowane szyby, lusterka i szyberdach, welurowa tapicerka, wspomaganie kierownicy i jej regulacja w pionie.Problemy, jakie napotkasz podczas użytkowaniaSilnik: w tym modelu instalowano tylko duże jednostki benzynowe. Dzięki temu dynamika auta jest na dobrym poziomie, ale trzeba się liczyć z wysokim spalaniem. Napęd na tylne koła przekazywany jest za pomocą manualnej lub automatycznej skrzyni. Usterki: wycieki oleju z mostu, skrzyni biegów, silnika, wycieki płynu chłodniczego, uszkodzone głowice w autach z LPG, sypie się gąbka z foteli, przeciekają reflektory, niewielkie, choć dokuczliweproblemy elektryczne. Nadwozie: trzeba zwrócić uwagę na korozję. Wiele egzemplarzy ma przerdzewiałe błotniki oraz progi. Nie ma problemu ze znalezieniem poszczególnych elementów nadwozia.Koszty: wiele części można znaleźć w autoryzowanym serwisie, ale tu kosztują one sporo, a poza tym na większość z nich trzeba czekać, bo do tego modelu nie ma części w magazynach. Jeżeli komuś zależy na obniżeniu kosztów, to bez trudu znajdzie tańsze części w internecie. Dostępne są nowe zamienniki oraz używane elementy.Kupno: znalezienie zadbanego BMW E23 nie będzie łatwe. Większość aut ma duże przebiegi, a ich stan techniczny jest daleki od dobrego. Wiele egzemplarzy ma za sobą wypadki. Większość egzemplarzy pochodzi z prywatnego importu.Ile to kosztuje?Maska –część używana, pomalowana.140 złDrzwi – używane, lakierowane, cena za sztukę. 120 złKlapa bagażnika – element używany, pomalowany.100 złLusterka zewnętrzne-używane, sztuka. 100 złListwa zderzaka – przód, używana. 130 złAmortyzatory przednie – nowe, komplet. 280 złAmortyzatory tylne – nowe, komplet. 250 złTarcze hamulcowe – przód, nowe. 170 złTarcze hamulcowe – tył, nowe. 200 złWahacze przednie – części nowe. 300 złWahacze tylne – nowe elementy. 100 złKable zapłonowe – nowe przewody firmy NGK. 340 złPompa wody – nowa. 115 złPompa wspomagania – część używana. 130 złPompa paliwa – część nowa. 120 złSilnik – używany, razem z osprzętem. 1800 złWymiana silnika – robocizna za wyjęcie starej jednostki napędowej i włożenie nowej. 1000 złSprzęgło – nowy element firmy Sachs. 1000 złPompa sprzęgła – zamiennik produkcji włoskiej. 100 złPompa sprzęgła – oryginalna z ASO. 500 zł

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki