Różnicę pomiędzy oponami letnimi a zimowymi można zaobserwować nawet gołym okiem. Bieżnik opony zimowej ma głębsze rowki i znacznie więcej nacięć poprzecznych (tzw. lameli) niż bieżnik opony letniej. Dzięki temu „zimowka” lepiej radzi sobie z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego oraz zapewnia lepszą przyczepność na śniegu. Opona zimowa charakteryzuje się też bardziej miękką mieszanką, która zawiera więcej kauczuku oraz krzemionki. Pozwalają one zachować oponie elastyczność nawet w przy niskich temperaturach.

Kto może zdecydować się na opony całoroczne?

Pozornie optymalnym i ekonomicznym rozwiązaniem wydawałby się opony całoroczne, które powstały w wyniku połączenia cech opon zimowych z właściwościami opon letnich. Opony całoroczne łączą więc w sobie zalety obu rodzajów ogumienia. Jednak, jak głosi stare przysłowie: „Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Opony całoroczne z pewnością nie są do niczego, ale nie ulega wątpliwości, że użytkowanie takowych oznacza zgodę na kompromisy.

– Przed oponami całorocznymi stawia się po prostu nierealne zadanie zapewnienia optymalnych właściwości w niezwykle zróżnicowanych warunkach. Takie ogumienie nie ma szans dorównać oponom dedykowanym na konkretną porę roku. Z tego względu opony całoroczne można polecić jedynie kierowcom mniejszych aut, którzy poruszają się głównie w obrębie aglomeracji miejskiej i w ciągu roku pokonują niewielkie dystanse – tłumaczy Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

Czy dwie opony zimowe wystarczą?

Polskie przepisy określają, że opony zamontowane na tej samej osi muszą być identyczne. Jednak różnice w rodzaju opon pomiędzy osiami są w pełni legalne. Dlatego wielu kierowców rozważa zakup jedynie dwóch zimowych opon. Niektórzy kierują się chęcią zmniejszenia wydatków na opony zimowe, a inni niesłusznym przekonaniem, że od czterech zimowych opon budżetowych większe bezpieczeństwo zapewnią jedynie dwie „zimówki”, ale za to najwyższej klasy.

Czy zakup tylko dwóch opon zimowych ma sens? - Zdecydowanie nie. Samochód z różnym rodzajem opon na osi przedniej i tylnej może zachowywać się nieprzewidywalnie na śliskiej nawierzchni. Warto również pamiętać, że oszczędność wynikająca z zakupu dwóch opon zimowych może okazać się jedynie pozorna i prowadzić do szybszego zużycia kompletu opon letnich, na których poruszamy się cały rok – wyjaśnia Frączak.

Jeżeli z jakichś względów decydujemy się jedynie na dwie opony zimowe, pamiętajmy, aby zawsze zakładać je na oś tylną, niezależnie od tego, czy nasze auto ma napęd na przednie, czy na tylne koła. To bezpieczniejsze rozwiązanie, ponieważ uślizg oraz utrata kontroli tylnej osi są znacznie bardziej niebezpieczne i trudne do opanowania, niż w przypadku osi przedniej. Dlatego opony zapewniające lepszą trakcję powinny zostać założone na tył.

Czy bieżnikowane opony zimowe są bezpieczne?

Proces bieżnikowania polega na ponownym wulkanizowaniu opony, której bieżnik osiągnął minimalną dopuszczalną głębokość. Opony bieżnikowane kuszą niższą ceną, a często ich bieżnik jest głębszy i zapewnia lepszą trakcję na śniegu w porównaniu z oponami zimowymi. Przeciwnicy użytkowania opon bieżnikowanych przestrzegają jednak przed niskiej jakości produktami, które są wykonywane metodami „chałupniczymi”. Takie gumy nie mają żadnych certyfikatów jakości, ani gwarancji producenta. Dodatkowo sceptycy przypominają, że bieżnik nie jest jedynym elementem, który zużywa się w procesie eksploatacji opon. Po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, konstrukcja opony jest już mocno nadwyrężona i może nie podołać nadmiernej eksploatacji.

Jan Frączak z Motointegrator.pl podkreśla, że opony bieżnikowane przez profesjonalne zakłady mają certyfikaty jakości i gwarancję producenta. Dlatego warunkowo, w ramach oszczędności możemy zdecydować się na zakup sprawdzonych opon bieżnikowanych, jeżeli autem w zimie przemieszczamy się sporadycznie i na niewielkich dystansach.

Pamiętajmy jednak, że jedynie komplet opon zimowych, nawet jeżeli będą to opony z najniższej półki cenowej zapewni nam najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfort podróżowania w zimie. O wszelkich półśrodkach, takich jak opony całoroczne czy bieżnikowane mogą myśleć kierowcy, którzy w zimie sporadycznie użytkują auto. W ich przypadku oszczędzanie na oponach zimowych może być uzasadnione.

------------------------------------------------------

Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgratora. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu. Więcej informacji na www.motointegrator.pl