Obalamy 6 mitów o serwisowaniu aut!

Foto: Auto Świat

W motoryzacji sporo się zmienia, a nie wszyscy użytkownicy aut są z nowościami na bieżąco. Zresztą, nawet i mechanikom zdarza się mieć niezbyt aktualne poglądy. Poniżej sześć wciąż popularnych mitów, które od dawna nie mają już wiele wspólnego z rzeczywistością

REKLAMA

Mity z reguły mają w sobie jakieś ziarno prawdy, ale choć od dawna nie mają już wiele wspólnego z rzeczywistością, trudno się od nich oderwać. Poniżej kilka przykładów utartych od lat opinii, o których lepiej już zapomnieć.

Mit numer jeden: auto na gwarancji można serwisować tylko w ASO

REKLAMA

Tak było kilkanaście lat temu, zanim w Polsce zaczęły obowiązywać unijne przepisy chroniące swobodę konkurencji i prawa konsumentów, czyli m.in. tzw. dyrektywa GVO. Serwisy autoryzowane i przedstawicielstwa różnych marek nadal starają się obrzydzić klientom serwisy niezależne, ale prawda jest taka, że nie mają do tego prawa. Ale uwaga! Jeżeli zależy nam na zachowaniu gwarancji producenta, samochód musi być obsługiwany według jego zaleceń, czyli:

Dobre warsztaty, szczególnie te które mają wsparcie dużych sieci, takich jak ProfiAuto, bez problemów radzą sobie z tymi wymogami, choć wstawiając auto do serwisu warto zaznaczyć, że auto jest na gwarancji i że wykonywana usługa ma spełniać wszystkie powyższe standardy.

Uwaga! Naprawy gwarancyjne oraz przewidziane przez producenta akcje naprawcze mogą być wykonywane wyłącznie w serwisach autoryzowanych!

Mit numer dwa: tylko serwisy autoryzowane mają dostęp do pełnej dokumentacji serwisowej

Europejskie przepisy dotyczące ochrony konkurencji i konsumentów nakazują producentom aut udostępnianie dokumentacji serwisowej, a nawet oprogramowania i danych niezbędnych do obsługi aut również niezależnym warsztatom. Uwaga! Nie muszą robić tego darmowo – zwykle dostęp ten jest płatny. Dobre serwisy niezależne, szczególnie te specjalizujące się w obsłudze aut wybranych marek z reguły mają wykupione dokumenty na dostęp do takiej dokumentacji. Z kolei warsztaty zrzeszone w sieciach, takich jak np. ProfiAuto mają też dostęp do dokumentacji i wsparcia udostępnianego przez sieć. Coraz więcej serwisów niezależnych ma też komputery diagnostyczne z tzw. funkcją PassThru, które (po wykupieniu odpowiednich dostępów) pozwalają na dostęp do serwerów producentów aut i wykonywania procedur serwisowych zastrzeżonych do niedawna dla serwisów autoryzowanych.

REKLAMA

Foto: Materiał powstał we współpracy z marką ProfiAuto.pl

Mit numer trzy: najlepiej używać oleju marki zalecanej przez producenta samochodu

Zalecenia producentów samochodów co do marek olejów to głównie kwestia marketingu, a nie wymagań technicznych. Zdarza się, że ten sam producent na różnych rynkach zaleca oleje różnych, często konkurujących ze sobą marek. Ważne są parametry jakościowe oleju i to, czy dany środek smarny spełnia wymogi konkretnej normy producenta auta. Często też oleje marek innych niż zalecane w instrukcjach obsługi aut mają aprobaty producentów – to klient może swobodnie wybierać, której firmie olejowej chce zaufać. Nie zawsze olej zalecanej marki będzie dla auta najlepszy!

Mit numer cztery: jeżdżę z zapaloną kontrolką „check engine” od miesięcy, ale wstawiając auto do serwisu mogę powiedzieć, że dopiero się zapaliła

W przypadku nowoczesnych aut takie kłamstwa mają bardzo krótkie nogi – w sterowniku auta zapisywane są precyzyjne informacje o tym, kiedy i w jakich okolicznościach doszło do usterki sygnalizowanej przez kontrolkę „check enigine”. Zestaw tych informacji może być bardzo rozbudowany, i obejmować min. informację o tym, przy jakich warunkach pracy silnika doszło do usterki (np. obroty temperatura, bieg, prędkość, obciążenie, napięcie w instalacji), ile godzin pracy minęło od wykrycia usterki i wiele, wiele innych. W nowoczesnych autach np. odłączenie akumulatora może spowodować, że po ponownym uruchomieniu kontrolka się nie zapali (jeśli symptomy usterki się nie powtórzyły), ale będzie ona i tak zapisana w pamięci sterownika, i to w taki sposób, żeby nie dało się jej łatwo skasować. Wiele nowych aut ma stałą łączność z serwerami producentów aut, a informacje o wszelkich anomaliach i zaburzeniach pracy są na bieżąco wysyłane i odnotowywane. Dlatego zgłaszając np. naprawę gwarancyjną, nie ma sensu oszukiwać!

REKLAMA

Mit numer pięć: nie trzeba wymieniać oleju w skrzyni biegów

Z powodu tego mitu tysiące skrzyń biegów przedwcześnie trafiło na złom, a ich właściciele wydali gigantyczne pieniądze na naprawy, których można było uniknąć! Wielu producentów aut przez lata twierdziło, że oleju w skrzyni wymieniać nie trzeba, bo ma on wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu. Najwyraźniej jednak producenci aut mieli inne od użytkowników zdanie co do tego, jak długo to życie auta ma trwać. Co ciekawe, często zdarzało się nawet tak, że producent skrzyni biegów np. zalecał wymianę oleju co 80-120 tys. km, a producent auta twierdził, że jest ona niepotrzebna.

Wymiana oleju jest absolutną koniecznością w przypadku skrzyń automatycznych i dwusprzęgłowych, ale również we wciąż popularnych skrzyniach manualnych pozwala ona na znaczne wydłużenie trwałości przekładni.

Foto: Auto Świat

Mit numer sześć: łańcucha rozrządu wystarcza na całe życie silnika

Są silniki, w których łańcuchy rozrządu rzeczywiście działają bezproblemowo przez setki tysięcy kilometrów, ale też i nie brakuje takich, w których łańcuchy rozrządu wymienia się częściej, niż w innych modelach wymieniać trzeba paski. Różnica polega na tym, że w przypadku pasków rozrządu producenci przewidują konkretne interwały między wymianami, a łańcuchy wymienia się, kiedy pojawią się niepokojące objawy (np. odgłosy z okolic rozrządu, układ diagnostyczny sygnalizuje brak synchronizacji wałka rozrządu). W niektórych autach teoretycznie niewymienne łańcuchy wystarczają na 60-80 tys km, a czasem i krócej!

REKLAMA

Foto: Piotr Wróbel / Auto Świat

REKLAMA

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Oznacz jako spam” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies
Przejdź na Onet.pl
Zamknij
Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku,

Wstęp

Zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, wyrazisz zgodę na działania opisane poniżej. Zanim zdecydujesz się to zrobić prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych (nie musisz jej udzielać) przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Zamknięcie tego okna lub kliknięcie „Akceptuję” umieszczonego na końcu tego tekstu oznaczać będzie wyrażenie zgody, o którą prosimy poniżej. Możesz też odmówić zgody klikając w przycisk „Rezygnuję” na końcu tego tekstu.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy Ringier Axel Springer Polska Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij w przycisk „Akceptuję” na końcu tego tekstu lub w znaczek „X” w prawym górnym rogu tej informacji.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody po prostu kliknij w przycisk „Rezygnuję” na końcu tego tekstu.

Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupy Ringier Axel Springer Polska współpracuje lub które polecane są przez międzynarodowe organizacje branżowe takie jak np. organizacja IAB (Interactive Advertising Bureau).

Podmioty z Grupy Ringier Axel Springer Polska w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane (w tym zagregowane informacje o wieku, płci i lokalizacji (wielkości miasta z którego pochodzisz itp.) pochodzące z Twoich kont w usługach świadczonych przez podmioty z Grupy Ringier Axel Springer Polska) we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony wspólny interes tych podmiotów. Dane te są jednocześnie danymi niezbędnymi do realizacji przez nas umowy zawartej z Tobą, która dotyczy korzystania przez Ciebie z naszych usług i serwisów internetowych, ze względu na właściwości tych usług. Treść tej umowy określa regulamin portalu Onet - https://polityka-prywatnosci.onet.pl/regulamin.html - lub regulaminy innych usług świadczonych przez podmioty z Grupy Ringier Axel Springer Polska.

Przeanalizowaliśmy, czy mamy wspólnie taki uzasadniony interes. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce podmioty z Grupy Ringier Axel Springer Polska będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Szczegółowe informacje w zakresie cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Uwaga: Kliknięcie „Rezygnuję” nie dotyczy opisanych wyżej działań wykorzystujących pliki cookie itp., a jedynie podanych zgód dla Zaufanych Partnerów. By ograniczyć lub wyłączyć stosowanie przez nas plików cookies przejdź to tego linku - znajdziesz tam informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, by ograniczyć lub wyłączyć ich funkcjonowanie.

Administrator danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest podmiot z Grupy Ringier Axel Springer Polska, z którego serwisu lub aplikacji korzystasz. Naszą nazwę znajdziesz zawsze na samym dole strony po prawej stronie, a logo na planszy zawierającej niniejszą informację. Informację o powołaniu przez nas inspektora ochrony danych i jego danych kontaktowych znajdziesz też na samym dole strony w Polityce prywatności. Administratorami Twoich danych osobowych będą także pozostałe podmioty z Grupy Ringier Axel Springer Polska, których pełne dane możesz sprawdzić pod tym linkiem. Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody (link na samym dole strony).

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:

  • Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Gdy zakładasz konto poczty elektronicznej, to umowa o dostarczenie tego konta upoważnia nas do przetwarzania danych niezbędnych do jego zapewnienia (np. danych podanych przez Ciebie w profilu tego konta). Bez tego nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi a Ty nie mógłbyś z niej korzystać. Niepodanie takich danych uniemożliwi nam zawarcie i wykonanie umowy.
  • zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu bezpośredniego (także na zlecenie reklamodawców) lub promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się historią i oglądasz materiały historyczne w portalu Onet lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie Onet Podróże o historycznych trasach krajoznawczych). Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
  • Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług, Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej wynikających (zwykle nie więcej niż 3 lata a maksymalnie 6 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią tą jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach i w aplikacjach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy Ringier Axel Springer Polska oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, by ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy Ringier Axel Springer Polska i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać. Cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.