Auto Świat Dobry Warsztat Porady dla kierowców Pandemia koronawirusa – czy da się bezpiecznie naprawić auto?

Pandemia koronawirusa – czy da się bezpiecznie naprawić auto?

Artykuł sponsorowany
ProfiAuto

W czasach zagrożenia groźnym wirusem wiele osób jest wręcz skazanych na korzystanie z samochodów, żeby bezpiecznie podróżować, przewozić ludzi, dostarczać niezbędne towary. Co można zrobić, żeby obsługa samochodów była bezpieczna i dla ich użytkowników i dla mechaników obsługujących auta? Prezentujemy rozwiązania wprowadzane przez sieć serwisów ProfiAuto

Bezpieczna obsługa auta
ProfiAuto
Bezpieczna obsługa auta
  • Odpowiednie przygotowanie warsztatu i pracowników ogranicza do minimum ryzyko zarażenia koronawirusem
  • Dzięki odpowiedniej organizacji pracy można uniknąć bezpośredniego kontaktu klienta z pracownikami serwisu
  • Klient nie musi samodzielnie dostarczać auta do naprawy – bezpieczniejszym rozwiązaniem jest usługa door-to-door
  • Samochód i kluczyki do niego są przed zwróceniem ich klientowi dezynfekowane

Zagrożenie jest poważne – na całym świecie setki tysięcy ludzi choruje na chorobę określaną jako COVID-19, wywoływaną przez koronawirus SARS-Cov-2. Dotychczas odnotowano już kilkadziesiąt tysięcy ofiar śmiertelnych, a statystki zachorowań wyglądają z tygodnia na tydzień coraz gorzej. Nowa choroba jest bardzo niebezpieczna nie tylko ze względu na to, że jest bardzo zaraźliwa i może powodować śmiertelnie niebezpieczne objawy, ale przede wszystkim dlatego, że u wielu zarażonych osób symptomy występują z dużym opóźnieniem, albo są prawie niezauważalne. Bez szczegółowych badań nie da się więc z całą pewnością stwierdzić, kto jest chory i zaraża wirusem, a kto nie stanowi zagrożenia. To, że ktoś nie ma gorączki i nie kaszle, nie znaczy wcale, że nie zaraża groźnym wirusem. Dodatkowym czynnikiem potęgującym zagrożenie jest to, że wirus w stanie aktywnym może się utrzymywać na powierzchniach, w zależności od materiału i panujących warunków, nawet przez kilka dni.

Każdy może być zarażony – również ty!

W tej sytuacji każdą spotykaną osobę powinniśmy traktować jako potencjalnie zarażoną, każdy przedmiot, z którym inne osoby miały kontakt też może być potencjalnie skażony groźnym wirusem. Sami też nie możemy być pewni, czy nie jesteśmy zarażeni i czy nie stanowimy zagrożenia dla innych – objawy mogą się pojawić dopiero po kilkunastu dniach od kontaktu z wirusem!

W takiej sytuacji rządy bardzo wielu krajów, w tym również Polski, wprowadziły poważne ograniczenia w swobodzie poruszania się, wykonywania działalności gospodarczej. Mają one skłonić jak najwięcej osób do pozostania w domach, po to, żeby spowolnić tempo rozprzestrzeniania się choroby.

Zakaz przemieszczania. Czy mogę jechać do warsztatu?

Mimo to część ludzi musi korzystać z samochodów, tym bardziej że są one w tej chwili znacznie bezpieczniejszym środkiem transportu od komunikacji zbiorowej. Wprowadzone przepisy dotyczące ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej nie zabraniają działania serwisów samochodowych i bardzo słusznie!

Wprowadzony zakaz przemieszczania nie dotyczy wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych, lub pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzenia działalności rolniczej lub prac w gospodarstwie rolnym, oraz zakupu towarów i usług z tym związanych. Zakaz zgromadzeń nie dotyczy wykonywania czynności zawodowych i zadań służbowych.

Przeczytaj też:

Czy klienci, którzy nie wykorzystują samochodu do działalności zawodowej mogą w obecnej sytuacji jechać nim do warsztatu? Tak, bo obowiązek pozostania w domu nie dotyczy nie tylko dojazdu do pracy, ale też załatwiania niezbędnych codziennych potrzeb, takich jak zakup jedzenia, lekarstw, opieki nad bliskimi – pośrednio więc wizyta w serwisie służy właśnie temu, żeby zapewnić możliwość realizacji niezbędnych potrzeb.

Procedury bezpieczeństwa w serwisie

Żeby ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania groźnej choroby serwisy, które nie zawiesiły działalności muszą wprowadzić szereg specjalnych procedur i dodatkowych zabezpieczeń. Do najważniejszych należą:

  • zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc, w których zarówno pracownicy, jak i klienci mogą umyć ręce. Instrukcje prawidłowego mycia rąk też są ważne – większość ludzi robi to źle!
  • wyposażenie serwisów w żele/płyny dezynfekujące
  • bieżące szkolenia pracowników dotyczące zasad BHP. Uświadamianie i przypominanie pracownikom dlaczego nie należy dotykać rękami okolic twarzy, oczu, nosa i ust (wirus roznosi się drogą kropelkową, wraz z drobinkami śliny i śluzu – można go jednak przenieść na rękach z przedmiotów, na które opadły kropelki zakażonej wydzieliny)
  • praca w maskach, rękawicach i goglach ochronnych
  • regularne czyszczenie i dezynfekcja miejsc newralgicznych w warsztacie, klamek, uchwytów, gałek i innych, z którymi mają kontakt klienci i pracownicy. To samo dotyczy sprzętów, z których korzystają mechanicy, np. panele dotykowe przy urządzeniach, narzędzia
Bezpieczna obsługa auta
Bezpieczna obsługa autaProfiAuto

Kontakt z klientem

Bezpośredni kontakt z klientem należy ograniczyć do minimum, a w miarę możliwości całkowicie z niego zrezygnować. Przy dzisiejszych możliwościach naprawdę da się to zrobić! Wizytę w serwisie można umówić zdalnie, choćby przez aplikację ProfiAuto, zdalnie ta się też ustalić zakres prac czy wykonać ich wycenę. Jeżeli już klient musi pojawić się w serwisie, to dla bezpieczeństwa jego i pracowników serwisu należy zadbać o to, żeby przez cały czas zachowywać bezpieczny dystans (zalecany to ok. 2 metrów) – można to zrobić np. wydzielając odpowiednie miejsca w recepcji taśmą. Używanie maseczek zasłaniających nos i usta dodatkowo ogranicza ryzyko. Rozliczenia powinny się odbywać bezgotówkowo – na banknotach wirusy mogą się utrzymywać przez kilkadziesiąt godzin!

Przy przekazywaniu kluczyków też należy pamiętać o środkach bezpieczeństwa – kluczyki należy odkazić!

Bezpieczna obsługa auta
Bezpieczna obsługa autaProfiAuto

Usługa „Door-to-door” – odbiór samochód od klienta

Świetnym sposobem na zminimalizowanie ryzyka zakażenia jest usługa realizowana w trybie Door-to-door, czyli odbiór auta z domu klienta, np. lawetą lub przez przysłanego przez warsztat kierowcę. Ważne, żeby pracownicy odbierający auto – dla własnego bezpieczeństwa – zaczęli od przewietrzenia wnętrza ( w zamkniętym pomieszczeniu wirus może przetrwać w powietrzu ok. 30 minut), zdezynfekowali newralgiczne elementy (m.in.klamki, kierownica, drążek zmiany biegów) , korzystali z rękawiczek. Przy zwrocie auta – nawet takiego, którego wnętrze było w warsztacie czyszczone i ozonowane – procedura odkażania powinna zostać dla bezpieczeństwa klienta powtórzona.

Ozonowanie wnętrza jest skuteczną metodą unieszkodliwiania wirusów
Ozonowanie wnętrza jest skuteczną metodą unieszkodliwiania wirusówProfiAuto

W serwisach sieci ProfiAuto dostępna jest też usługa „Zaparkuj samochód w serwisie”, polegająca na tym, że klient umawia się zdalnie i zostawia samochód na parkingu warsztatu w umówionym terminie, zostawia zdezynfekowane kluczyki w samochodzie, np. w pudełku, a samochód zostawia otwarty na parkingu serwisu. Odbiór naprawionego i zdezynfekowanego samochodu odbywa się na tych samych zasadach, na jakich klient zostawił auto do naprawy, a płatność dokonywane jest bezgotówkowo.

Sterylne warunki w naprawianym samochodzie

Mechanik obsługujący auto powinien pracować ze świadomością, że nie ma żadnej gwarancji, że klient, który zostawił samochód nie jest chory, albo że w aucie nie podróżowały wcześniej osoby zarażone koronawirusem. Musi też wiedzieć, że nawet jeśli sam czuje się dobrze, to też nie ma pewności , że nie roznosi wirusa. Dlatego tak ważne są środki bezpieczeństwa: zabezpieczenie siedzisk folią ochronną, stosowne zabezpieczenie kierownicy, drążka zmiany biegów, hamulca ręcznego (to dzieje się także przy zwykłych naprawach), odkażenie i dezynfekcja samochodu przed i po wykonaniu naprawy – oczywiście przy wykorzystaniu odpowiednich środków, bezpiecznych dla wnętrza samochodu. W wielu warsztatach dostępne są ozonatory wykorzystywane do odkażania klimatyzacji – ozon skutecznie unieszkodliwia również wirusy!

Bezpieczna obsługa auta
Bezpieczna obsługa autaProfiAuto

Eksperci ProfiAuto radzą

Nie ma powodu, żeby odkładać przegląd auta na czas po ustąpieniu pandemii, tym bardziej, że nikt nie jest w stanie określić, kiedy to nastąpi. Radzimy jednak zmienić nieco nawyki – zamiast osobiście umawiać się warsztacie, lepiej zrobić to przez telefon lub korzystając z aplikacji. Przy okazji można ustalić możliwie najbezpieczniejszą procedurę dostarczenia auta do warsztatu. Mechanicy dołożą wszelki starań, żeby naprawione auto było bezpieczne nie tylko pod względem technicznym, ale też i dla zdrowia korzystających z niego osób. Klient nie musi się bać o auto odbierane spod domu lub pozostawione na parkingu serwisu o umówionej porze – gdyby coś się z nim stało, szkody zostaną pokryte z ubezpieczenia warsztatu.

Serwis auta w czasie epidemii
Serwis auta w czasie epidemiiProfiAuto
Artykuł sponsorowany
ProfiAuto