Trzeba zaopatrzyć się w zestaw składający się z radiowego sterownika centralnego zamka i pilotów za ok. 100 zł. Można wprawdzie kupić najtańszy alarm do auta i wykorzystać go jako moduł do zamków, ale lepiej, jeśli kupimy markowe urządzenie odpowiedzialne tylko za zamykanie i otwieranie drzwi - za tę samą cenę dostaniemy zestaw o wiele wyższej jakości.Jeżeli majsterkowanie w "elektryce" samochodu nie jest nam obce, możemy sterownik podłączyć sami. Musimy zaopatrzyć się w próbnik elektryczny lub najprostszy multimetr oraz lutownicę, przyda się też rolka taśmy izolacyjnej. Stopień trudności zależy głównie od tego, co chcemy uzyskać. Jeżeli zadowala nas tylko otwieranie i zamykanie auta za pomocą pilota,wystarczy zlokalizować fabryczny moduł centralnego zamka i podłączyć do niego nowy sterownik z pilotami. Komplikacje pojawiają się w autach z funkcją ryglowania drzwi (zamykania ich tak, aby dało się je otworzyć tylko z zewnątrz). Jeżeli dodatkowo mamy w samochodzie elektrycznie uchylane szyby z funkcją domykania, elektryczny szyberdach oraz podobne akcesoria i chcemy, aby pilot je domykał, zadanie robi się poważniejsze i trzeba pomyśleć o wizycie u elektryka. Uwaga: do aut z multipleksową instalacją elektryczną są specjalne alarmy i sterowniki, potrzebne też będą szczególne umiejętności monterskie. Tu pomoże tylko warsztat. Co on potrafi?Otwieranie i zamykanie auta pilotem to podstawowa funkcja. Zasięg to kilka-kilkadziesiąt metrów. Domykanie szyb i dachu wraz z zamknięciem drzwi. Ta funkcja nie działa jednak w każdym samochodzie - zależy od elektroniki wbudowanej w te elementy wyposażenia.Sygnalizowanie kierunkowskazami o zamknięciu/otwarciu drzwi. Można podłączyć w prawie każdym przypadku.Ryglowanie drzwi po uruchomieniu silnika i otwieranie ich po wyłączeniu stacyjki. W przypadku prawidłowego podłączenia sterownika tę funkcję można włączyć i wyłączyć w każdej chwili bez ingerencji warsztatu. Automatyczne zamykanie auta. Funkcja polega na tym, że po wyjściu z samochodu i zamknięciu drzwi zamki samoczynnie się zablokują. Można ją włączyć i wyłączyć samodzielnie. Polecamy to drugie rozwiązanie, gdyż prędzej czy później wyjdziemy z auta, zostawiając w nim kluczyki, a wtedy drzwi się zamkną. Będziemy musieli wówczas włamywać się do własnego samochodu.Ryglowanie drzwi pilotem (utrudnia włamanie). To możliwe, gdy po pierwsze, zamki mają taką funkcję, a po drugie, gdy można ją uruchomić impulsem elektrycznym. W niektórych autach możliwe jest to tylko za pomocą kluczyka. StacyjkaZwykle sterownik musi być podłączony do napięcia pojawiającego się po przekręceniu stacyjki. Po włączeniu zapłonu sprawdzamy, gdzie jest prąd - tam możemy się podłączyć. Ważne: musi być to taki przewód, w którym prąd pojawia się po ustawieniu stacyjki w pozycji "zapłon", ale nie zanika w momencie uruchomienia rozrusznika. ZasilanieStałe zasilanie możemy poprowadzić z wiązki dołączonej do akumulatora, ale lepiej podłączyć się do skrzynki bezpieczników. Można wykorzystać jeden z wolnych bezpieczników albo jeden z chroniących prądożerne, ale nie kluczowe urządzenie - np. tylną wycieraczkę. Jeśli podłączamy się do baterii, i tak na przewodzie powinien znaleźć się bezpiecznik. KierunkiJeśli chcemy, aby zamknięcie lub otwarcie auta sygnalizowane było włączeniem się kierunkowskazów, właściwe dwa przewody wychodzące ze sterownika łączymy z kablami prowadzącymi do kierunkowskazów auta. Jest to opcja, a nie konieczność. MasaWłaściwy przewód musi być podłączony do masy, czyli albo do ujemnego bieguna akumulatora, albo do stałego elementu karoserii. W praktyce im bliżej sterownika znajdziemy masę, tym lepiej. Nie ma sensu prowadzić długiego przewodu aż do akumulatora.OtwarcieJedne zamki centralne otwierają się i zamykają przez przyłożenie masy do odpowiedniego złącza, inne poprzez podłączenie stałego napięcia 12 V. Musimy to zbadać lampką lub multimetrem. Jeśli mamy stary sterownik na zewnątrz, nie ma sensu demontować drzwi - łączymy wtedy odpowiednie okablowanie nowego sterownika ze złączami starego urządzenia.MontażWraz z nowym sterownikiem otrzymujemy instrukcję obsługi ze schematem elektrycznym, który opisuje, do jakich urządzeń auta należy podłączyć kabelki wychodzące ze sterownika. Przewody oznaczone są kolorami lub numerami. W wyjątkowych sytuacjach musimy rozmontować drzwi kierowcy, aby dostać się do głównego siłownika, ale z reguły wystarczy, jeśli odszukamy fabryczny sterownik zamka. Rada: moduł ten można znaleźć na słuch. Podczas pracy wydaje odgłos - charakterystyczne klikanie przekaźników. Jeśli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności, od razu jedźmy do warsztatu. Za montaż sterownika i jego konfigurację zapłacimy ok. 100 zł.To sięopłaca?Nietypowe zamkiNiektóre samochody, m.in. stare Mercedesy, mają nietypowe (np. pneumatyczne) centralne zamki. W takim przypadku uniwersalny sterownik nie będzie działać, ale nie poddawajmy się. Należy pytać o odpowiedni moduł w warsztatach zajmujących się alarmami i centralnymi zamkami. Oczywiście, nie warto montować urządzenia samemu, zdecydowanie bezpieczniej zaufać profesjonaliście. Klapa w sedanieWiele samochodów ma tak skonstruowaną tylną klapę, że sygnał sterownika powoduje, iż nie tylko zwalnia się blokada zamka, ale klapa także "odskakuje". Zakładając zwykły, uniwersalny moduł mamy więc wybór: albo wraz z otwarciem drzwi uchyla się klapa bagażnika i trzeba ją najpierw zamknąć, albo centralny zamek działa tylko na drzwi. Właściwym rozwiązaniem jest założenie specjalnego modułu z osobnym kanałem do sterowania zamkiem klapy. Jednym przyciskiem otwieramy wówczas drzwi, a drugim klapę. Pilot może też mieć jeden przycisk sterujący drzwiami, który po przytrzymaniu przez np. 3 sekundy otwiera bagażnik, powodując uchylenie klapy. Podobnie jak w przypadku innych nietypowych rozwiązań, polecamy skorzystanie z usługi montażu w warsztacie.
Dorabiamy zdalne sterowanie
Masz centralny zamek w aucie, ale bez pilota? Nic straconego - sterowanie można dość łatwo dorobić. Podobnie, jeśli mieliśmy kiedyś zdalne piloty, ale zepsuły się lub układ elektroniczny odpowiedzialny za sterowanie odmówił współpracy.