Jak nazwa wskazuje w rajdzie chodzi o to, aby trasę przejechać w zadanym czasie, zużywając jak najmniejszą ilość paliwa.

W tym roku w rajdzie wystartuje 60 załóg w trzech klasach: samochody napędzane silnikami benzynowymi, silnikami Diesla lub z napędem hybrydowym oraz z silnikami zasilanymi LPG.

Aby nieco utrudnić rywalizację, auta z silniakami benzynowymi muszą mieć jednostki o poj. min. 1800 ccm i co najmniej 4-cylindrowe.

Drugą klasę dopuszczonych pojazdów stanowić będą auta z silnikami 5- lub 6-cylindrowymi, a trzecią z ósemką cylindrów pod maską lub jeszcze większą ich liczbą.

Zawodnicy wystartują rankiem 15 sierpnia i dopiero wówczas poznają przebieg trasy do Krynicy.

Po drodze załogi wezmą udział w 4 próbach szybkościowych – chodzi o to, aby ekonomiczna jazda nie była zbyt wolna i monotonna.

Wygra ta załoga, która w swojej klasie na trasie i podczas prób sportowych zużyje jak najmniej paliwa.

W rajdach typu eko zawodnicy osiągają zużycie paliwa na poziomie znacznie poniżej danych fabrycznych. Okazuje się bowiem, że na zużycie paliwa ma wpływ nie tylko moc i pojemność silnika, ale też w dużym stopniu technika jazdy – umiejętność ecodrivingu.

Chodzi przede wszystkim o odpowiednie operowanie pedałem gazu podczas ruszania, o zachowanie odpowiednich (niskich) obrotów silnika, szybką zmianę biegów na wyższe, wykorzystanie konfiguracji terenu, hamowanie silnikiem, przewidywanie sytuacji na drodze.

Zgłoszenia na EkoRajd na stronie www.ekorajd.pl