W Audi A3 w trybie efficiency auto oszczędza za sprawą odpowiednich ustawień elektromechanicznego układu wspomagania kierownicy, tempomatu, jak również systemu adaptive cruise control. Także urządzenie klimatyzujące przechodzi w energooszczędny tryb pracy zapewniając dodatkowe oszczędności.
W Audi A3 ze skrzynią S-tronic może być aktywowany tryb biegu jałowego. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, samochód samoczynnie rozłącza napęd i tym samym oszczędza paliwo. Przy włączonym trybie po zdjęciu nogi z gazu przy prędkości 60 km/h A3 pokonuje dystans 703 m (w normalnym trybie pracy skrzyni – tylko 239 m).
W celu zmniejszenia spalania BMW stosuje odzysk energii hamowania NMW EfficientDynamics. Gdy kierowca zdejmie nogę lub hamuje, energia kinetyczna przetwarzana jest na energię elektryczną, a następnie magazynowana jest w akumulatorze. Podczas przyspieszania prąd potrzebny do zasilania urządzeń elektrycznych w samochodzie pobierany jest z akumulatora. Dzięki temu odciążony jest alternator, a to zmniejsza opory pracy silnika i przyczynia się do zwiększenia mocy i zmniejszenia spalania.
Aktywny tryb ECO PRO optymalizuje sterowanie układów związanych z napędem oraz nastawia funkcje ogrzewania i klimatyzacji na maksymalnie wydajne działanie. Wskazówki ECO PRO wyświetlane na monitorze pokładowym pomagają kierowcy w optymalizacji stylu jazdy, a bonusowy zasięg informuje, ile dodatkowych kilometrów można przejechać na posiadanym paliwie dzięki oszczędnej jeździe w trybie ECO PRO.
Po aktywowaniu trybu ECO PRO większość podzespołów w aucie ustawiana jest na maksymalną wydajność, co w zależności od indywidualnego stylu jazdy umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 20 procent. Kolejnym elementem trybu ECO PRO jest funkcja swobodnego toczenia: gdy przy prędkości od 50 do 160 km/h nie jest potrzebna siła napędowa, system odłącza silnik i samochód toczy się swobodnie bez napędu.
Funkcja start-stop automatycznie wyłącza silnik, gdy samochód stoi i jest na biegu jałowym, a uruchamia go, gdy tylko kierowca ponownie naciśnie pedał sprzęgła. Oszczędności są największe podczas jazdy w ruchu miejskim, gdzie występuje najwięcej postojów (np. w korku lub przed światłami).
Aby zapobiec efektowi hamowania silnikiem, jest on odłączany od skrzyni biegów. W ten sposób optymalnie wykorzystywany jest pęd samochodu pozwalając na swobodne toczenie na dłuższych dystansach.
W Porsche po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia „automat” PDK automatycznie wyłączy bieg i pozwoli toczyć się samochodowi aż do osiągnięcia wybranej prędkości. Gdy tylko wciśniemy pedał gazu lub hamulca, PDK w ułamku sekundy wybierze właściwy bieg. Cały proces przebiega bardzo płynnie dzięki niezwykle szybkiemu sprzęgłu.
System ACT (Active Cylinder Technology) w VW wyłącza dwa środkowe cylindry, gdy zapotrzebowanie na moment obrotowy wynosi od 25 do 75 Nm. Jednocześnie z odcięciem zapłonu i paliwa w pozycji zamkniętej zostają unieruchomione zawory dolotowe i ssące (krzywki przesuwane są w bok i przestają otwierać zawory). System ACT komplikuje konstrukcję układu rozrządu, co zwiększa ryzyko awarii.
Tryb 2-cylindrowy może być aktywny do około 130 km/h (maksymalnie do 4 tys. obr./min). Jeśli prędkość się ustabilizuje, silnik niemal niezauważalnie wyłączy dwa środkowe cylindry i będzie pracował w ten sposób do momentu kolejnego mocniejszego wciśnięcia gazu.
Według producenta spalanie Golfa w wersji z systemem ACT jest niższe średnio o 0,4 l/100 km w porównaniu ze zwykłym 1.4 TSI. Owszem jest to możliwe, ale podczas ekojazdy. Przy normalnym stylu jazdy auto zamiast spalać średnio 4,7 l/100 km w rzeczywistości zużywa 6 l/100 km.
Galeria zdjęć
System ACT (Active Cylinder Technology) w VW wyłącza dwa środkowe cylindry, gdy zapotrzebowanie na moment obrotowy wynosi od 25 do 75 Nm. Jednocześnie z odcięciem zapłonu i paliwa w pozycji zamkniętej zostają unieruchomione zawory dolotowe i ssące (krzywki przesuwane są w bok i przestają otwierać zawory). System ACT komplikuje konstrukcję układu rozrządu, co zwiększa ryzyko awarii.
Tryb 2-cylindrowy może być aktywny do około 130 km/h (maksymalnie do 4 tys. obr./min). Jeśli prędkość się ustabilizuje, silnik niemal niezauważalnie wyłączy dwa środkowe cylindry i będzie pracował w ten sposób do momentu kolejnego mocniejszego wciśnięcia gazu.
Według producenta spalanie Golfa w wersji z systemem ACT jest niższe średnio o 0,4 l/100 km w porównaniu ze zwykłym 1.4 TSI. Owszem jest to możliwe, ale podczas ekojazdy. Przy normalnym stylu jazdy auto zamiast spalać średnio 4,7 l/100 km w rzeczywistości zużywa 6 l/100 km.
W celu zmniejszenia spalania BMW stosuje odzysk energii hamowania NMW EfficientDynamics. Gdy kierowca zdejmie nogę lub hamuje, energia kinetyczna przetwarzana jest na energię elektryczną, a następnie magazynowana jest w akumulatorze. Podczas przyspieszania prąd potrzebny do zasilania urządzeń elektrycznych w samochodzie pobierany jest z akumulatora. Dzięki temu odciążony jest alternator, a to zmniejsza opory pracy silnika i przyczynia się do zwiększenia mocy i zmniejszenia spalania.
Po aktywowaniu trybu ECO PRO większość podzespołów w aucie ustawiana jest na maksymalną wydajność, co w zależności od indywidualnego stylu jazdy umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 20 procent. Kolejnym elementem trybu ECO PRO jest funkcja swobodnego toczenia: gdy przy prędkości od 50 do 160 km/h nie jest potrzebna siła napędowa, system odłącza silnik i samochód toczy się swobodnie bez napędu.
Funkcja start-stop automatycznie wyłącza silnik, gdy samochód stoi i jest na biegu jałowym, a uruchamia go, gdy tylko kierowca ponownie naciśnie pedał sprzęgła. Oszczędności są największe podczas jazdy w ruchu miejskim, gdzie występuje najwięcej postojów (np. w korku lub przed światłami).
Aktywny tryb ECO PRO optymalizuje sterowanie układów związanych z napędem oraz nastawia funkcje ogrzewania i klimatyzacji na maksymalnie wydajne działanie. Wskazówki ECO PRO wyświetlane na monitorze pokładowym pomagają kierowcy w optymalizacji stylu jazdy, a bonusowy zasięg informuje, ile dodatkowych kilometrów można przejechać na posiadanym paliwie dzięki oszczędnej jeździe w trybie ECO PRO.
W Audi A3 w trybie efficiency auto oszczędza za sprawą odpowiednich ustawień elektromechanicznego układu wspomagania kierownicy, tempomatu, jak również systemu adaptive cruise control. Także urządzenie klimatyzujące przechodzi w energooszczędny tryb pracy zapewniając dodatkowe oszczędności.
W Audi A3 ze skrzynią S-tronic może być aktywowany tryb biegu jałowego. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, samochód samoczynnie rozłącza napęd i tym samym oszczędza paliwo. Przy włączonym trybie po zdjęciu nogi z gazu przy prędkości 60 km/h A3 pokonuje dystans 703 m (w normalnym trybie pracy skrzyni – tylko 239 m).
Aby zapobiec efektowi hamowania silnikiem, jest on odłączany od skrzyni biegów. W ten sposób optymalnie wykorzystywany jest pęd samochodu pozwalając na swobodne toczenie na dłuższych dystansach.
W Porsche po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia „automat” PDK automatycznie wyłączy bieg i pozwoli toczyć się samochodowi aż do osiągnięcia wybranej prędkości. Gdy tylko wciśniemy pedał gazu lub hamulca, PDK w ułamku sekundy wybierze właściwy bieg. Cały proces przebiega bardzo płynnie dzięki niezwykle szybkiemu sprzęgłu.