Testy zostaną przeprowadzone przez kierowców z różnych sektorów; prywatnego, korporacyjnego i publicznego.

Pozytywne rozpatrzenie aplikacji BMW Group przez brytyjską rządową agencję Technology Strategy Board doprowadziło do przygotowania propozycji innowacyjnych projektów badawczych uwzględniających pojazdy o ultraniskiej emisji dwutlenku węgla. Głównym celem agencji jest zachęcanie producentów aut do opracowywania pojazdów przyjaznych środowisku, które będą atrakcyjne dla klientów i wprowadzania ich na rynek w najkrótszym możliwym czasie.

Modele MINI E wyjadą na drogi Wielkiej Brytanii na próbny okres dwunastu miesięcy, podczas których zbadane zostaną techniczne i społeczne aspekty funkcjonowania całkowicie elektrycznego samochodu w realnych warunkach. Projekt ten będzie miał duże znaczenie podczas podejmowania przyszłych strategicznych i technologicznych decyzji.

W celu urzeczywistnienia projektu MINI E w Wielkiej Brytanii, Grupa BMW połączy siły dostawcy infrastruktury energetycznej oraz partnera akademickiego przy współpracy agencji rozwoju regionalnego i lokalnych władz.

Konsorcjum badawcze MINI E UK, którego głównym partnerem jest Grupa BMW, składa się z kilku organizacji skupionych w obrębie Oksfordu i południowo-wschodniego regionu Anglii. Wszystkie oddziały odegrają ważną rolę w próbach drogowych modelu MINI E.

Oprócz BMW Group w skład konsorcjum wchodzi dostawca energii elektrycznej i infrastruktury (firma Scottish and Southern Energy), partner akademicki (centrum badań nad pojazdami zasilanymi odnawialnymi źródłami energii przy Uniwersytecie Oxford Brooks), agencja rozwoju South East England Development Agency (SEEDA) oraz Rada Miejska Oksfordu i Rada Okręgowa Oxfordshire.

Firma Scottish and Southern Energy, główny wytwórca energii z odnawialnych źródeł w Wielkiej Brytanii, będzie odpowiedzialna za stworzenie odpowiedniej infrastruktury w okolicach Oksfordu i południowo-wschodniej części Anglii poprzez instalację prywatnych i publicznych punktów ładowania baterii zasilających testowe modele MINI E.

Uniwersytet Oxford Brooks, pod przewodnictwem profesora Allana Hutchinsona z centrum badań nad pojazdami zasilanymi odnawialnymi źródłami energii, będzie odpowiedzialny za naukową analizę zgromadzonych danych oraz przeprowadzanie sondaży wśród użytkowników testowych MINI E i ocenę ich subiektywnych opinii.

Po zakończeniu okresu testowego opublikowany zostanie obszerny raport zawierający najważniejsze wyniki badań nad projektem MINI E, który pomoże wszystkim organom pragnącym stworzyć polityczne, techniczne i rynkowe podstawy niezbędne do umożliwienia zrównoważonego transportu urzeczywistnić ich dążenia.

Elektryczna mobilność to tylko jedna z technologii ograniczania emisji dwutlenku węgla badanych przez BMW Group. Koncern planuje rozpocząć seryjną produkcję całkowicie elektrycznych pojazdów przed zakończeniem pierwszej połowy przyszłej dekady w ramach firmowej strategii Strategy Number ONE.

Produkcja wszystkich modeli przeznaczonych do testów w Wielkiej Brytanii już ruszyła w fabrykach koncernu w Oksfordzie i w Monachium. Zakład MINI w Oksfordzie będzie odpowiedzialny za wyprodukowanie całego pojazdu MINI E z wyjątkiem komponentów układu napędowego i baterii litowo-jonowej. Gotowe egzemplarze zostaną następnie przewiezione do specjalnie wyposażonego kompleksu produkcyjnego znajdującego się w obrębie zakładów BMW w Monachium, gdzie zostaną wyposażone w silnik elektryczny, baterie, elektronikę układu jezdnego i układ przeniesienia napędu.