Nowy styl nadwozia ma dawać poczucie dynamizmu, bezpieczeństwa, jakości i wytrzymałości. Wysoko zamocowane reflektory i 4-częściowy zderzak to metoda redukcji potencjalnych kosztów naprawy po kolizji, nowa konstrukcja maski zmniejsza koszty serwisowania i polepsza dostęp do komory silnikowej.
Nowy Ducato oferuje trzy wersje wykończenia wnętrza - Classic, Techno i Lounge, wyposażone w nowe siedzenia pokryte nieplamiącym się materiałem tapicerki.
Nowy Fiat Ducato charakteryzuje się zwiększoną wytrzymałością i niezawodnością, w efekcie wzmocnienia konstrukcji nadwozia i drzwi, zwiększenia komfortu jazdy, zastosowania trwalszego i wydajniejszego układu hamulcowego, układu zawieszenia i sprzęgła o wydłużonej żywotności oraz nowego, o wysokiej jakości białego lakieru nadwozia zachowującego nieskazitelną barwę w dłuższym okresie użytkowania.
Zmniejszona masa własna pojazdu oznacza obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2, niezależnie od silnika. Sprzyja temu zastosowanie rozwiązań przyjaznych dla środowiska, jak np. opon o obniżonych oporach toczenia, oleju silnikowego o niskiej lepkości oraz pierścieni tłokowych o niskim współczynniku tarcia.
Gama nowych silników z serii MultiJet (Euro 5+) to m.in. jednostka 2.0 MultiJet o mocy 115 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm (5-biegowa skrzynia przekładniowa). Kolejnym silnikiem jest 2.3 MultiJet o mocy 130 koni i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm (skrzynia 6-biegowa), który spala średnio 5,8 l/100 km.
Trzecim z serii MultiJet jest silnik o pojemności 2,3 litra i mocy 150 KM, momencie obrotowym 350 Nm (skrzynia 6-stopniowa). Najmocniejszym z silników serii MultiJet jest 180-konna jednostka o pojemności 3 litrów i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm (skrzynia 6-stopniowa). Wkrótce po premierze Nowego Ducato dostępna będzie 3-litrowa, dwupaliwowa wersja silnika MultiJet Natural Power na metan/benzynę (Euro 6) o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm.
Wszystkie wersje Fiata Ducato wyposażone są standardowo w system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC). Został on ulepszony o system zapobiegania dachowaniu na wypadek przemieszczenia się ładunku współpracujący z systemem kontroli ładunku (LAC), asystentem ruszania pod górę Hill Holder, systemem antypoślizgowym (ASR) oraz elektronicznym systemem awaryjnego hamowania (EBA).
W celu zapewnienia lepszej manewrowości i polepszenia komfortu jazdy, dla wersji silnikowych MultiJet 2,3 i 3,0 oferowane jest seryjnie wspomaganie kierownicy Servotronic (EVO). Opcjonalnie dostępne są dodatkowe systemy wspomagania jazdy, m.in. Traction+ (wraz z asystentem zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control), systemem ostrzegania przed zmianą pasa ruchu (Lane Departure Control) i systemem automatycznego rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition).
Ulepszeniu uległy również systemy multimedialne, m.in. w postaci szerszej oferty radioodbiorników MP3 z technologią Bluetooth. Oprócz radia podstawowego, dostępny jest system Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym, kamerą cofania i systemem nawigacji. Każde radio może być opcjonalnie wyposażone w cyfrowy tuner radiowy (DAB).
Poprzez kombinacje różnych wersji nadwozia, silników i mechaniki istnieje niemal 10 000 wariantów pojazdów dostawczych, minibusów i podwozi do zabudowy. Do wyboru jest osiem różnych pojemności wersji furgonów - od 8 do 17 metrów sześciennych - o wiodących parametrach w swojej kategorii. Nowy Fiat Ducato dostępny jest w 4 długościach i 3 wysokościach dla furgonów oraz 6 długościach podwozia pod zabudowę.
Nowością jest najwyższa dopuszczalna masa całkowita Ducato w kategorii pojazdów wyposażonych w tylną oś z pojedynczymi kołami (w odróżnieniu od bliźniaczych) - wartość ta to 4,4 tony dla wersji kamper i 4,25 tony dla Maxi - najwyższe dopuszczalne obciążenie na przednią oś (do 2100 kg) i tylną oś (podwyższone do 2500 kg) oraz rekordowa ładowność użytkowa (do 2,1 tony dla wersji furgon).
Gama Nowego Ducato obejmuje ponadto nowe wersje wywrotki trójstronnej i siedmioosobowej brygadówki, a także nowe wyposażenie opcjonalne, m.in. stały lub wypinany hak holowniczy i ułatwiający załadunek stopień wejściowy, pozwalający jeszcze bardziej obniżyć próg załadunkowy.