Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat FSO

FSO

FSO

FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) to polskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne powstałe w 1948 roku na warszawskim Żeraniu.

Polski rząd po II wojnie światowej pragnął odbudować ojczysty przemysł motoryzacyjny i chcąc powrócić do współpracy z Fiatem sprzed wojny rozpoczęto pod koniec lat 50. budowę fabryki w Warszawie w związku z negocjacjami z południową marką. Niestety w 1949 roku przez pogłębiającą się „zimną wojnę”, Włosi zerwali negocjacje, a nowym partnerem rozmów zostało ZSRR.

6 listopada 1951 roku zjechała z taśmy montażowej pierwsza Warszawa M-20 (na wzór radzieckiej Pobiedy M-20). Pierwszym w pełni polskim samochodem powstającym na Żeraniu, była Syrena, którą zaczęto produkować w 1957 roku. Prototypowy model Syreny - Sport został okrzyknięty najładniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny. Wkrótce dawne negocjacje z Fiatem zostały wznowione i w 1967 roku na włoskiej licencji powstał Fiat 125p.

W połowie lat 90. FSO nawiązało współpracę z Daewoo, a od 2004 roku produkowano modele koreańskiej marki pod logiem FSO. W 2011 roku, po wygaśnięciu licencji na produkcje Chevroleta Aveo, fabryka na Żeraniu została zamknięta i część hal montażowych zburzono.

FSO - modele

FSO 125p

FSO 125p

Ikona samochodu

FSO 1500

FSO Lanos

FSO Lanos

FSO Matiz

FSO Matiz

FSO Polonez

FSO Polonez

FSO Warszawa

FSO Warszawa

Ikona samochodu

FSO Żuk

FSO - powiązane artykuły

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.

Prawda czy fałsz? Quiz o autach z okresu PRL, edycja ekstremalnie trudna

Prawda czy fałsz? Quiz o autach z okresu PRL, edycja ekstremalnie trudna

Jak dobrze znasz samochody PRL? Polonezy, Polskie Fiaty, Warszawy, Syreny? O tym się dowiesz z naszego quizu. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie bowiem wymagało eksperckiej wiedzy!

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

Co wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna

Co wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna

Nawet jeśli jesteś hardkorowym fanem Poloneza, nie masz gwarancji, że w tym quizie odpowiesz poprawnie na przynajmniej połowę pytań. To najtrudniejszy quiz o tej legendzie PRL, jaki kiedykolwiek przygotowaliśmy!

Daewoo Lanos kontra Daewoo-FSO Polonez - z archiwum Auto Świata

Daewoo Lanos kontra Daewoo-FSO Polonez - z archiwum Auto Świata

Test-porównanie z "Auto Świata" nr 14 z 2003 roku. W szran­ki sta­ją Po­lo­nez Ca­ro Plus i La­nos – au­ta róż­ni prze­paść kon­struk­cyj­na i war­tość ryn­ko­wa. Czy Po­lo­ne­zo­wi, który pod opie­ką Da­ewoo przeszedł spo­rą mo­der­ni­za­cje, uda się pod­jąć rów­ną wal­kę z La­no­sem? Je­go głów­nym atu­tem była atrak­cyj­na ce­na za­ku­pu.

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Wokół motoryzacji PRL-u narosło tyle legend i mitów, że czasem nie do końca wiadomo, co jest fałszem, a co prawdą. A ty? Czy potrafisz odróżnić jedno od drugiego? Przekonaj się! Zapraszamy do quizu.

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Dziś zapytamy o modele, które jeszcze do niedawna były w Polsce widziane na każdej ulicy. Ba, innych praktycznie nie było. Sprawdź, co wiesz o dużym i małym Fiacie, Syrenie i Warszawie. Czy pamiętasz jeszcze ciężarówki i autobusy z PRL-u?

"W Iraku chwalono go za możliwość przewożenia dwóch żon w otwartym bagażniku". Nieznana historia polskiego Fiata 125p

"W Iraku chwalono go za możliwość przewożenia dwóch żon w otwartym bagażniku". Nieznana historia polskiego Fiata 125p

By PRL kupiła licencję na włoskiego sedana Józef Cyrankiewicz i Edward Gierek zapewniali Władysława Gomułkę, że "socjalizm nie dozna żadnego uszczerbku przez współpracę z zachodnim partnerem". Dlaczego im się udało?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

W szarym tłumie prawie półtora miliona wyprodukowanych Polskich Fiatów 125p trafiały się prawdziwe perły, jak 6-drzwiowa limuzyna, coupe z chowanymi reflektorami, wyścigówka z blokiem silnika Ferrari czy przedstawione 50 lat temu szybkie Akropolis, które z punktu widzenia ówczesnych zarobków było droższe niż dziś Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet. Czy pamiętasz jeszcze te legendy PRL?

O "mocnych" polonezach do dziś krążą legendy,  jednak większość miała słaby silnik. Dlaczego?

O "mocnych" polonezach do dziś krążą legendy, jednak większość miała słaby silnik. Dlaczego?

Polonez to duże i wygodne auto, tyle że określenie "dynamiczny" jakoś do niego nie pasuje. Pozory mogą jednak czasem mylić. Oto historia polonezów, jakiej nie znacie.

FSO 125p - jakość jego wykonania była najgorsza z możliwych

FSO 125p - jakość jego wykonania była najgorsza z możliwych

"Duży Fiat" zaczął karierę pod koniec lat 60., choć już wtedy nie był najnowocześniejszym autem. Po 23 latach od uruchomienia produkcji wygasła licencja Fiata, a perspektywy na poprawę sytuacji nie było widać.

Motoryzacja w przełomowych latach 80.

Motoryzacja w przełomowych latach 80.

Koniec lat 80. dwudziestego wieku to czas przemian ustrojowych. W tym burzliwym okresie pojawiały się i odchodziły kolejne modele samochodów.

To ostatni wyprodukowany Polonez. Niebieskie kombi zostanie wyremontowane

To ostatni wyprodukowany Polonez. Niebieskie kombi zostanie wyremontowane

Ostatni egzemplarz Poloneza, który został wyprodukowany 22 kwietnia 2002 r., zostanie wyremontowany. Jego obecny stan pozostawia sporo do życzenia.

Ultratrudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Ultratrudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Wraz z PRL nie skończyła się motoryzacja w Polsce, raczej zaczęła się dla niej nowa epoka, która trwa do dziś. Jak dobrze ją znasz? Tutaj możesz się o tym przekonać, ale ostrzegamy: ten quiz jest naprawdę bardzo trudny!

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Ziemia jest płaska, a ogrzewające ją słońce to sztuczny twór obcej cywilizacji? Motoryzacja też ma swoje mity, które tylko mieszają w głowie i wprowadzają w błąd. Oto 10 nonsensów powtarzanych od dziesięcioleci.

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Łatwo już było, jak to się mówi. Po prostym quizie o samochodach PRL czas na supertrudny. Nie przesadzamy, 10 lub więcej poprawnych odpowiedzi udzieli tylko arcymistrz!

Boisz się inflacji? Wydaj wszystko na stare auta! [PODCAST]

Boisz się inflacji? Wydaj wszystko na stare auta! [PODCAST]

Robert i Piotr rozmawiają tym razem z Robertem Brykałą, który na kupowaniu klasyków zna się, jak nikt inny. Robert Brykała jest nie tylko uznanym fotografem motoryzacyjnym, który zaczynał swoją przygodę w Auto Świecie, ale też właścicielem imponującej i cennej kolekcji aut, głównie z lat 90 i czasów PRL-u. Wiele z nich kupił za grosze, zanim stały się ponownie modne, inne uratował przed złomowaniem – teraz uchyla rąbka tajemnicy, jakie auta warto kupić dziś, zanim ich ceny pójdą w górę. Z rozmowy dowiecie się też o tym, co stało się z Muzeum Skarb Narodu i Wystawą Klasyki w FSO, której był współtwórcą i "wymarzycielem". Kiedy znów będzie można zwiedzać wystawę, która przez wielu uznana była za najciekawsze muzeum motoryzacyjne w Polsce?

Ile wiesz o Polskim Fiacie 125p?

Ile wiesz o Polskim Fiacie 125p?

Może jeździł nim twój tata? Może uczyłeś się na nim do egzaminu na prawo jazdy? Polski Fiat 125p to jedna z legend PRL-u. Chcesz się przekonać, ile naprawdę o nim wiesz?

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Uwaga! Tym razem będzie łatwo! Spytamy o Malucha, dużego Fiata, Poloneza i inne legendy motoryzacji PRL. 11 pytań i naprawdę duże szanse na komplet punktów. Skusisz się?
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech