„Mężczyzna całe życie jest dzieckiem, zmienia się jedynie cena zabawek”. I to znacznie. Na najbliższej aukcji RM Sotheby w Monterey trafi prywatna kolekcja Ferrari zawierająca najbardziej kultowe modele. Łączna wartość? Ponad 14 000 000 £. Kolekcja zawiera egzemplarze powstające od początku lat 60 poprzedniego stulecia. Prócz ogromnej wartości materialnej, jest to również „kawałek” wspaniałej motoryzacyjnej historii, a samochodów jest tak dużo, że zdecydowaliśmy się opisać jedynie te najciekawsze.
Galeria zdjęć
Co oznacza jego nazwa? 250 odnosi się do pojemności każdego z 12 cylindrów słynnego Columbo V12. Moc nie jest zatrważająca – 270 KM nie zrobi na nikim wrażenia, ale w połączeniu z niską masą sprawiała, że samochód idealnie sprawdzał się w długich podróżach stąd w nazwie GT – Grand Tourer lub Grand Turismo. * SWB odnosi się do krótkiego rozstawu osi, zaledwie 2,4 m. Dzięki niemu samochód był zwrotny i znacznie bardziej żywiołowy. Berlinetta oznacza „mały salon” co idealnie pasuje do dwu-miejscowych Coupe ,choć w tym przypadku pomimo czterech miejsc, to określenie również jest na miejscu. Cena za tę przyjemność? Niecałe 7 700 000 £.
Podobnie jak u poprzednika 275 oznaczało pojemność cylindra wyrażaną w ccm. Pomnożone razy 12 daje pojemność 3,3 l w silniku V12 który generował ok. 300KM. GTB podobnie jak u poprzednika oznacza Gran Turismo Berlinetta natomiast tajemnicze „/4” symbolizuje zmiany jakie zaszły pod maską w stosunku do zwykłego 275 GTB. Zamiast pojedynczego wałka rozrządu na rząd cylindrów, GTB/4 miało podwójne po obu stronach V, tak więc zawory ssące i wydechowe były uruchamiane niezależnie. Ponadto jeden gaźnik przypadał na 2 cylindry, a układ napędowy został poprawiony względem pierwowzoru. * Często w przypadku włoskich samochodów, przy oznaczeniu danego modelu pojawia się nazwisko projektanta. Za wygląd 275 GTB odpowiedzialny był Sergio Scaglietti natomiast mogą pojawić się również takie nazwiska jak: Ghia, Allemano, Bertone, Vignale, Zagato czy najbardziej znany Pininfarina. Cena 2 500 000 £ w porównaniu do 250 GT wydaje się być nieco bardziej przystępna.
Alfredo „Dino” Ferrari był synem Enzo i przyszłym spadkobiercą jednak cierpiał na niezwykle rzadką chorobę – dystrofię mięśniową, która sprawiła że ten uzdolniony inżynier odszedł w wieku 24 lat. Wcześniej jednak zaprojektował genialny silnik V6. Prace nad nim zostały zakończone po jego śmierci, a jednostka odniosła sukces napędzając wiele samochodów wyścigowych: 206 GT a także legendarną Lancię Stratos. V6 zaprojektowane przez Dino miała pojemność 2-litrów stąd oznaczenie 206 i charakteryzował się lekką, aluminiową konstrukcją w przeciwieństwie do 246 GT. Ten miał pojemność 2,4 l i wykonany był ze stali co sprawiło, że jego masa zwiększyła się o ok. 200 kg, a na większej mocy jego zalety się kończyły. Choć w ostatnich latach ceny Dino poszły w górę to nadal nie może równać się z innymi modelami, 575 000 £. Okazja!
W tym przypadku nie ma specjalnej filozofii, F jak Ferrari, 40 z okazji 40 rocznicy istnienia marki przypadającej na 1987 rok. Podobna logika towarzyszy modelowi F50, 10 lat później i o 20 lat młodszemu Enzo. W przypadku Enzo jednak nie można było zastosować nazwy F60 na którą wszyscy czekali, ponieważ była ona już zarezerwowana dla bolidu F1 z 2009 roku. Historia i wkład w motoryzację tego modelu jest znany. Turbodoładowany silnik V8 o pojemności 2,9l pochodzi z 288 GTO jednak po dołożeniu dwóch turbosprężarek generował 480KM. Dzięki ultra lekkiej konstrukcji nadwozia z włókna węglowego i innowacyjnej w tamtym czasie aerodynamice był to również najszybszy samochód produkowany seryjnie. W tym roku przypada 30 rocznica istnienia Ferrari F40, z tej okazji możecie go sobie sprezentować za kwotę 1 150 000 £.
GTO - Gran Turismo Omologato („O” - homologacja, oficjalna aprobata do startów w wyścigach) Tylko 3 modele w historii dzierżyły przydomek GTO i to nie zasłużyło na niego. Przy modelu 250 GTO oznaczenie to niosło ze sobą inne znaczenie. Była to wersja drogowa samochodu wyścigowego, podobnie przy 288 GTO, które powstało z myślą o rajdowej Grupie B. W tym przypadku jednak GTO nie odnosi się do niczego, może poza pełną dowolnością producenta w dobieraniu oznaczeń. 599 oznacza pojemność – 5999 ccm. No dobrze, może prędkość jaka jest osiągana przez ten samochód rehabilituje użycie nazwy zakazanej. Po cenie widać jednak, że samochód nie cieszy się ogromną popularnością wśród koneserów. Pomimo lepszych osiągów niż Enzo to „jedyne” 615 000 £.
1984 512 BBi
2005 575 Superamerica
2009 Scuderia Spider 16M
2004 360 Challenge Stradale
1976 308 GTB ‘Vetroresina’
Ferrari Testarossa