Nie chodzi o lakier karoserii, tylko o niską lub zerową emisję dwutlenku węgla (CO2).
Za „zielone" pojazdy uznaje się takie, które nie wydzielają w ogóle CO2 (elektryczne lub z ogniwami paliwowymi) oraz wyposażone w silniki spalinowe, ale emitujące nie więcej niż 95 g/km CO2.
Skąd taka wartość? 95 g dwutlenku węgla to wartość średniego poziomu emisj, jaka ma zostać nałożona od 2021 roku przez Unię Europejską na wszystkich producentów samochodów.
Okazuje się, że już dziś, na 6 lat przed tą regulacją praktycznie wszystkie firmy samochodowe mają modele, które spełniają tak wyśrubowaną normę emisji CO2.
Od 2009 roku podczas salonu samochodowego w Genewie prezentowano ekologiczne, „zielone" auta w specjalnym pawilonie. Teraz jest ich już tak dużo, że nie będzie osobnej prezentacji, pokazane zostaną na stoiskach producentów.
Rekordzistą jest Citroen – francuska firma wystawi w Genewie 10 seryjnych modeli, których silniki emitują do 95 g CO2 na km. Gdyby do tego dodać markę DS wyodrębnioną z Citroena – należałoby dodać do tej listy jeszcze 5 „zielonych" DS-ów.
Większość ekologicznych modeli Citroena napędzana jest silnikami Diesla.
5 „zielonych" modeli pokaże w Genewie Toyota – 4 hybrydy i wodorową Mirai. Hybrydy to Prius, Yaris i Auris, a Mirai to przebój Toyoty ostatnich miesięcy. Auto od połowy września 2014 r. sprzedawane jest w Japonii – zamówień jest kilka razy więcej niż się spodziewano.
Mirai w 2015 roku trafi też do USA i Europy – pojawi się w Niemczech, W. Brytanii i w Holandii.
4 ekologiczne modele zaprezentuje Skoda – nową Fabię 1,4 TDI, benzynowe Citigo oraz ten sam model zasilany gazem ziemnym (CNG), a także Octavię 1,6 TDI GreenLine.
Także 4 „zielone" modele pokaże Nissan, w tym 2 elektryczne – tzw. zeroemisyjne.
Audi wystawi 3 „zielone" modele: A1 Sportback z silnikiem 1,4 TDI (94 g CO2 na km), A3-tron g zasilane gazem ziemnym (CNG – 88 g/km) i rekordzistę – model A3 Sportback e-tron (hybryda, 39 g/km).
Także po 3 modele eco pokażą: Volkswagen (w tym Golfa Varianta z ogniwami paliwowymi), Kia (w tym elektrycznego Soul EV), Mercedes (dwie hybrydy i elektryczną klasę B), Peugeot (modele 108, 208, 308), Porsche (3 hybrydy – w tym supersamochód 918 Spyder), Renault (Twingo i dwa elektryczne – Twizy i Zoe).
Z dotychczasowych zgłoszeń wynika, że wśród „zielonych" modeli wystawianych w Genewie zeroemisyjnych będzie 22 – z tego 19 ma napęd elektryczny, a 3 – wodorowy (ogniwa paliwowe).
Na 76 „zielonych" modeli zapowiadanych na genewskim salonie tylko 4 to protoypy, a jeden – wersja przedprodukcyjna. Pozostałe to pojazdy produkowane seryjnie.