Test długodystansowy nie tylko daje informacje o awaryjność danego samochodu, ale również pozwala dogłębniej poznać auto. Kiedy odbieraliśmy naszego Hyundaia i30, licznik wyświetlał 13 km, co oznacza, że importer nie miał nawet okazji przejechać się i sprawdzić tego konkretnego egzemplarza. Samochód w salonie został jedynie przygotowany do wydania i od razu trafił w nasze ręce. Dzięki temu znamy całą jego historię.


Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Foto: Adam Mikuła / Onet
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi – hałaśliwy problem

Wróćmy do hałasu, jaki nieco nam doskwierał. Przy wysokich prędkościach do wnętrza dobiegał dźwięk nie tylko silnika i opływającego karoserię powietrza, ale również wyraźny hałas opon. Wiosna tego roku przyniosła od samego początku bardzo wysokie temperatury. Musimy się przyznać, że zakładaliśmy, że nastąpi załamanie pogody i zbyt długo zwlekaliśmy z wymianą opon na letnie. Wreszcie pojawiliśmy się w serwisie i zamieniliśmy zimówki Uniroyal MS Plus 77 w rozmiarze 225/45 R17 na opony letnie Michelin Primacy 3.

 Foto: Szczepan Mroczek / Onet

Jakże zmienił się nasz Hyundai . Opony zimowe przy temperaturze przekraczającej 20 stopni C są głośne, mniej stabilne i generują większe zużycie paliwa. Po zmianie gum na letnie nasz Hyundai stał się wyraźnie cichszy. Ale wciąż nieco mu brakuje do poziomu najbardziej komfortowych samochodów w klasie. Hyundai zyskał też stabilność przy wysokich prędkościach, która zdecydowanie poprawia komfort jazdy. Na szybkich łukach na autostradzie trzeba było często korygować tor jazdy i wyraźnie czuliśmy, że jedziemy samochodem kombi. Obecnie na letnich oponach samochód sunie jak po sznurku. Spadło również zużycie paliwa o 0,2 litra na sto kilometrów.


Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Foto: Adam Mikuła / Onet
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi

Koła w samochodzie to bardzo ważny element. Można mieć silnik o dużej mocy, sportowe zawieszenie, ale by czerpać przyjemność z jazdy powinniśmy zacząć od sprawdzenia geometrii zawieszenia, wyważenia kół i dobrania właściwych opon. Wtedy nie odczuwamy nieprzyjemnych wibracji, samochód stabilnie wchodzi w zakręty i tym samym prowadzenie staje się zdecydowanie bardziej komfortowe.


Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Foto: Adam Mikuła / Onet
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi – owady na szybie

Na liczniku naszego Hyundaia pojawiło się już 15 tys. km. Obecnie po zmianie opon samochód stał się cichszy, stabilniejszy i oszczędniejszy i jeździ nam się jeszcze lepiej niż do tej pory.

Jak dotąd nie dostrzegliśmy żadnej awarii, ale można nieco ponarzekać na skrzynię dwusprzęgłową. Świetnie dobiera biegi do sytuacji na drodze, więc zwykle nie korzystamy z łopatek przy kierownicy, ale nieco gorzej realizuje sam proces zmiany biegów. Zdarza się skrzyni szarpnąć podczas zmiany z jedynki na dwójkę i niestarannie przerzucać wyższe biegi.

Częściej niż w samochodach innych marek zgłasza się dysfunkcja systemu automatycznego hamowania, która wynika z przesłonięcia kamery na przedniej szybie, a to intensywnym deszczem, a to owadami rozmazanymi na szybie. Poza tym samochód sprawuje się bez zastrzeżeń.


Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Foto: Adam Mikuła / Onet
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi

Dziennik testu:

Przebieg: 15 500 km

Spalanie – 7,3 l/100 km

Usterki: brak

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1582 cm3, R4, turbo diesel
Moc 136 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa aut., napęd na przód
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 4.3 l/100 km (producent)
Cena 113 350 zł