Paliwa BP Ultimate zostały opracowane w wyniku półtorarocznego programu badawczo-rozwojowego. Ich skład dobrano w celu spełnienia trzech podstawowych oczekiwań kierowców - poprawy osiągów, zmniejszenia zużycia paliwa oraz ograniczenia emisji zanieczyszczeń.

Dotąd cele te uważano za niemożliwe do pogodzenia. Większość badań przeprowadzono w niezależnych laboratoriach, na silnikach oraz flotach pojazdów złożonych z marek i modeli popularnych na  rynkach europejskich. Miało  to na celu zapewnienie korzyści w przypadku wszystkich samochodów - sportowych i rodzinnych, starszych i nowych, z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym.

Mitsubishi Lancer Evolution VII FQ-300

W ramach programu testowego BP przeprowadziło w rzeczywistych warunkach próby mające na celu wykazać czy Ultimate rzeczywiście poprawia osiągi silnika. Badania przeprowadziła firma tuningowa G-Force Motorsport Ltd.

Turbodoładowany Mitsubishi Lancer Evolution VII FQ-300 został ustawiony na hamowni po zatankowaniu normalnym paliwem. Początkowo obroty wynosiły 2000 obr./min na trzecim biegu, po czym kierowca dodał gazu, zwiększając je do 7000 obr./min. Próba trwała tylko kilka sekund, lecz jej wyniki zostały zarejestrowane elektronicznie i przedstawione jako wykres mocy silnika (na osi pionowej) w funkcji prędkości obrotowej (na osi poziomej). Następnie samochód zdjęto z hamowni, zatankowano paliwem BP Ultimate i przejechano pewien odcinek w celu zastąpienia starego paliwa w silniku nowym. Potem ponownie umieszczono go na hamowni i powtórzono próbę.

Gdy wykresy z prób przy użyciu normalnego paliwa i BP Ultimate nałożono na siebie, różnice były nieznaczne przy niskich obrotach, lecz w miarę wzrostu prędkości obrotowej moc uzyskana po zatankowaniu paliwa BP Ultimate stawała się wyraźnie wyższa. Dane firmy G-Force wykazują, że przy 7000 obr./min, ten sam silnik napędzany BP Ultimate uzyskał o około 6% wyższą moc niż w przypadku normalnego paliwa.

Podobna próba przeprowadzona dla wysokoprężnego silnika BMW 330 wykazała po zatankowaniu oleju napędowego BP Ultimate znaczny (wynoszący około 9%) wzrost mocy w stosunku do normalnego oleju napędowego.

W warunkach drogowych dodatkowa moc pozwoliłaby kierowcy bezpieczniej wyprzedzić inny pojazd czy przyspieszyć w razie potrzeby.

Toyota Corolla

Do testów wykorzystano dwa identyczne samochody Toyota Corolla. Bak każdego samochodu całkowicie opróżniono, po czym obydwa zbiorniki napełniono dokładnie tą samą ilością benzyny. Jeden samochód zatankowano benzyną bezołowiową BP 98, zaś drugi normalną benzyną bezołowiową.

Następnie rozpoczęto próbę na torze wyścigowym. Test polegał na tym, że każdy samochód jechał aż do wyczerpania paliwa. Przez cały dzień samochody utrzymywały identyczną prędkość (około 130 km/h), pokonując ten sam dystans. Po mniej więcej 5 godzinach i przejechaniu około 645 km jeden z samochodów zwolnił, po czym zatrzymał się - paliwo skończyło się. Drugi samochód, napędzany paliwem BP Ultimate, utrzymywał stałą prędkość. Każde dodatkowe okrążenie toru odpowiadało 3,2 km jazdy na zaoszczędzonym paliwie. Liczyliśmy okrążenia do momentu, gdy w samochodzie zatankowanym BP Ultimate skończyło się paliwo i zatrzymał się. Wówczas test zakończono. Wyniki dowiodły, że samochód napędzany BP Ultimate okazał się znacznie oszczędniejszy - wykonał o 19 okrążeń więcej, co odpowiada około 61 km. Jest to wynik o 9,5% lepszy w stosunku do samochodu zatankowanego normalną benzyną bezołowiową.

Peugeot 106 na torze wyścigowym

Dwa identycznie przygotowane samochody Peugeot 106 z silnikami wysokoprężnymi okrążały tor, jadąc równolegle ze stałą prędkością 80 km/h po drugim i trzecim pasie. Na pierwszym pasie tor ze stałą prędkością 80 km/h okrążała cysterna. Samochód na pasie drugim był napędzany normalnym paliwem, zaś pojazd na pasie trzecim - olejem napędowym BP Ultimate. Na wydane przez radio polecenie kontrolera obaj kierowcy maksymalnie przyspieszyli w celu wyprzedzenia cysterny.

Gdy obydwa samochody zaczęły zwiększać prędkość, widzowie zobaczyli, że jeden z nich wysuwa się na prowadzenie. Na odcinku około 600 metrów samochód napędzany olejem napędowym BP Ultimate zostawił samochód napędzany normalnym paliwem zdecydowanie z tyłu i wyraźnie wcześniej wyprzedził cysternę. Był to przekonujący dowód, że BP Ultimate rzeczywiście pozwala silnikowi osiągnąć większą moc.

Serwisy i salony Mitsubishi w Zumi.pl