Land Cruiser jest najdłużej, bo od 1951 roku, produkowanym modelem przez Toyotę - ma niemal tyle lat, co sama firma. W 1956 roku stał się pierwszym masowo produkowanym modelem Toyoty eksportowanym z Japonii.

Wczoraj odbyła się Polska premiera najnowszej odsłony tego modelu - Land Cruiser V8. Na specjalnie przygotowanym poligonie mieliśmy okazję sprawdzić, jak radzi sobie z błotem, piachem i stromymi podjazdami.

Land Cruiser V8 został znacznie powiększony w porównaniu do swojego poprzednika. Całkowita długość wynosi teraz 4950 mm (więcej o 60 mm), a szerokość 1970 mm (więcej o 30 mm). Z przodu króluje duża, chromowana atrapa chłodnicy. Z tyłu mocno zarysowane nadkola dzielą władzę z reflektorami diodowymi LED.

Wnętrze zyskało dodatkowe 130 mm względem poprzednika - mierząc od pedału gazu do tylnych drzwi. Wykończenia sugerują, ze nie jest to typowy samochód do "jazdy po błocie". Drewniane elementy i chromowane wykończenia tworzą atmosferę luksusu, która dopełnia wygląd zegarów 3D Optitron wskaźników i centralnej konsoli sterowania

Drugi rząd foteli podzielony jest w proporcji 40:20:40 z niezależnym oparciem środkowego siedzenia. Wszystkie trzy fotele mogą być przesuwane do przodu i do tyłu w zakresie do 105 mm, aby zapewnić wystarczającą ilość miejsca na nogi dla pasażerów siedzących w trzecim rzędzie. Oparcia mogą być również ułożone w pozycji półleżącej.

Toyota nie odstąpiła od tradycyjnej ramowej konstrukcji, która niewątpliwie posiada wiele zalet niezbędnych w samochodach terenowych. Land Cruiser V8 po raz pierwszy na świecie stosuje w standardzie całkowicie nową technologię kontroli zawieszenia. KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) to układ hydraulicznie sterowanych siłowników, które kontrolują pracę stabilizatorów. Układ działa w sposób ciągły, stabilizując przechyły podczas jazdy po asfalcie i zapewniając doskonałe warunki terenowe poza utwardzonymi drogami.

Nowy Land Cruiser V8 w wersji benzynowej wyposażony jest system Crawl Control, który sterując pracą silnika i układu hamulcowego utrzymuje stałą prędkość pojazdu, na jednym z trzech poziomów prędkości - 1, 3 lub 5 km/h. System ma gwarantować kierowcy całkowitą kontrolę nad pojazdem w najtrudniejszych warunkach oraz poprawia komfort i bezpieczeństwo pasażerów w trudnych warunkach terenowych.

Nowością w japońskiej terenówce jest silnik D-4D o pojemności 4,5 litra dysponujący mocą 286 KM (650 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min.). W efekcie, samochód osiąga maksymalną prędkość 210 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 8,2 s.

Druga jednostka napędowa to benzyniak 4,7 l z maksymalną mocą 288 KM (445 Nm przy 3400 obr./min.). Maksymalna predkość to 200 km/h, a 100 km/h zobaczymy po 9,2 s.

Z silnikiem 4,5 D-4D współpracuje nowa, sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń. W trybie automatycznym kontrola AI Shift określa warunki drogowe i intencje kierowcy, by zmieniać biegi w najbardziej wydajny sposób. Może ona uwzględniać jazdę pod górę lub w dół, sportowy charakter jazdy. Silnik benzynowy współpracuje z pięciostopniową przekładnią, która także doskonałe osiągi i dobrą wydajność paliwa. Korzysta również z rozwiązań AI Shift i sekwencyjnej zmiany biegów.

W standardzie Nowy Land Cruiser V8 wyposażony jest system audio firmy Pionier - dziewięć głośników, sześciopłytowy odtwarzacz CD, MP3 i WMA, cyfrowy odbiornik radiowy. System audio obsługiwany jest przez dotykowy, 8-calowy ekran, wykorzystywany również do współpracy z pełnym systemem nawigacyjnym, obejmującym 24 kraje w Europie. System ma również funkcję Bluetooth, która umożliwia łączność z telefonem komórkowym. Dodatkową opcją jest również korzystanie z kamery parkowania, obraz wyświetlany jest na monitorze wraz ze wskazówkami, co zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo.

Planowana wielkość sprzedaży nowego Land Cruisera V8 wynosi 100.000 sztuk w 2008 r. Około 19.500 pojazdów przybędzie do Europy.