Historia długodystansowego wyścigu Targa Florio sięga 1906 r., czyli czasów sprzed Mille Miglia, czy Le Mans. Pomysłodawcą imprezy był Vincenzo Florio, który na najeżonej zakrętami trasie prowadzącej przez liczne górskie szczyty chciał stworzyć najtrudniejsze warunki do rywalizacji dla kierowców i samochodów. Wyścig organizowany był z przerwami w czasie obu wojen światowych na publicznych drogách na dystansach od 144 do ponad 1000 km do 1977 r., gdy uznany został za zbyt niebezpieczny dla zawodników i widzów. Od 1978 r. Na Sycylii organizowany jest rajd Targa Florio, który zaliczany jest do cyklu Mistrzostw Włoch, i – przez pewien czas – do ERC.
Dziś wspomnieniem dawnych wyścigowych emocji jest klasyczna edycja wyścigu Targa Florio z udziałem samochodów wyprodukowanych do 1977 r. W tegorocznej edycji Alfa Romeo, która w klasyku zwyciężała 10 razy, wystawiła kilka zabytkowych samochodów z muzealnej kolekcji. Zobaczcie galerię zdjęć z kultowymi Alfami na trasie 101. Targa Florio.
Galeria zdjęć
Tegoroczna edycja imprezy została rozegrana na odcinku o długości 305 km wiodącym przez Caltavuturo, Castellana Sicula, Petralia Sottana, Geraci Siculo, Castelbuono, Termini Imerese i Trabię.
Głównymi gwiazdami wystawionymi przez Alfę Romeo były modele Giulietta SZ (z lewej) i Giulia Sprint Speciale z lat 60.
Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale to futurystyczny model zaprojektowany przez Franco Scaglione, niski, wyrzeźbiony z opływowymi liniami. Jej silnik 1,6 w 1963 r. imponował mocą 113 KM, dzięki której samochód mógł rozpędzić się do 191 km/h.
Alfa Giulietta SZ pochodzi z 1960 r. Jej pełna nazwa brzmi Sprint Zagato, bo bazuje na seryjnym modelu Giulietta Sprint, ale zaprojektowana i zbudowana została przez słynnego Elio Zagato. Dzięki znacznemu odchudzeniu do zaledwie 850 kg i zastosowaniu bardzo opływowej karoserii ze ściętym tyłem, Giulietta SZ była w stanie rozpędzić się do 200 km/h dysponując silnikiem 1,3 l o mocy 100 KM.
Alfa Giulietta SZ ma aluminiową karoserię rozpiętą na lekkiej ramie przestrzennej i pozbawiona jest luksusów. Egzemplarz startujący w tegorocznej edycji Targa Florio pochodzi z II serii tego modelu.
Ten model poznają chyba wszyscy fani motoryzacji i... kina. To słynna Alfa Romeo Spider Duetto, egzemplarz z 1966 r., który wsławił się rolą u boku Dustina Hoffmana w „Absolwencie”. Samochód ma silnik 1,6 o mocy 109 KM, która wystarczała do rozwinięcia 182 km/h. Warto swrócić uwagę na charakterystyczne klosze reflektorów – jeden z ulubionych elementów stylizacji samochodów sportowych tamtych czasów.
Alfa Romeo Giulia Sprint GTC autorstwa Giorgetto Giugiaro pracującego dla Bertone produkowana była tylko w latach 1965-66. W zakładach Carrozzeria Touring powstało zaledwie 1008 egzemplarzy tego modelu.
Kolejny rarytas – Alfa Romeo Giulia Sprint GTA w drogowej wersji wyróżniającej się zderzakami. Samochód różnił się od „zwykłej” Giulii GT, na której bazował licznymi elementami odchudzającymi, takimi jak aluminiowa karoseria, szyby zastąpione pleksiglasem, czy magnezowe felgi. GTA (A od Alleggerita – odchudzona) miała silnik 1,6 l o mocy 115 KM. To wystarczało, by drogowa wersja rozpędzała się w 1965 r. do 185 km/h. Wersje rajdowe i wyścigowe bazujące na GTA miały bardziej sportowe, wręcz wściekłe silniki podkręcone nawet do 170 KM bez użycia sprężarek.
Na każdym etapie Targa Florio wzdłuż trasy ustawiali się fani klasycznej motoryzacji. Taka impreza dla Włochów to wielkie święto.
Klasyczna Giulia SS przy zabytkowych boksach na trasie Targa Florio.
Włoski klimat w jednym zdjęciu. Klasa!
Alfa Giulia SS w latach 60. wzbudzała sensację, ale i dziś obraca wszystkie głowy.
Klasyczne Alfy zostały osadzone we współczesnym kontekście.
Czerwone! Czerwone zawsze najszybsze...
Rodzinny portret ze współczesną Giuliettą. Alfa Romeo ma już 107 lat!