Hasło „Freude am fahren” w tłumaczeniu na język polski oznacza przyjemność z jazdy i w 100% oddaje wrażenia zza kierownicy BMW bez względu czy jest to model nowy, czy stary. Oczywiście inną kwestią jest przyklejony do tych aut wizerunek i wygląd, który jednym przypadnie do gustu, a innym nie.
W 1986 roku komunikat prasowy brzmiał: BMW serii 5 to samochód dla aktywnych kierowców. Potrzebujących zaawansowanego technicznie i o wysokiej jakości wykonania auta. Do tego o rozsądnych wymiarach i bogatym wyposażeniu. Dla którego osiągi nie stały na pierwszym miejscu. Ciekawie brzmi ostatnie zdanie, powodem była nowa jednostka 524d wprowadzona 1986 roku, czyli flegmatyczny diesel o mocy zaledwie 86 KM. To było iście powolne auto, sprint do setki trwał wieczność – 18,5 sekundy. Na szczęście model ze zdjęć ma inny silnik...
Na grillu prezentowanego samochodu dumnie pręży się litera „M” jednak ten egzemplarz poza niższym, utwardzonym zawieszeniem oraz tylnym spoilerem i oznaczeniami na fotelach nie ma wiele wspólnego. 528i jest napędzane przez sześciocylindrową rzędówkę o pojemności 2788 cm3. Na jeden cylinder przypadają w niej dwa zawory, a za wtrysk odpowiada układ Bosch L-Jetronic. Moc silnika to 184 KM, a moment obrotowy 240 Nm jest osiągany przy 4200 obr./min. Rozrząd jest napędzany tzw. podwójnym łańcuchem. Samochód ze zdjęć ma dostępną za dopłatą automatyczną przekładnie ZF o czterech przełożeniach, która była oferowano od 1983 roku. (wcześniej był to 3 biegowy automat).
Przednie zawieszenie samochodu oparto na kolumnach McPhersona, posiada ono stabilizator, z tyłu zastosowano zawieszenie niezależne składające się z wahaczy przymocowanych do belki oraz stabilizatora. Oczywiście napęd przenoszony jest na tylną oś. BMW 528i zapewnia dobry komfort podróżowania jednak jest nastawione bardziej na sport i to odczuwa się gdy przesiadamy się do niego z Mercedesa. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, a wszystkie przełączniki tam gdzie powinny być. Każdy kto nie siedział wcześniej w tym modelu zwróci uwagę na dwa duże zegary: prędkościomierz i obrotomierz, pomiędzy nimi znajdują się wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej oraz wskaźnik poziomu paliwa.O wytracanie prędkości dbają tarcze o średnicy 284 mm zarówno na przedniej osi jak i tylnej. Za dopłatą 528i mogło być wyposażone w ABS, a od 1986 był on dostępny w serii dla tego modelu.
BMW 5 to lekkie auto jego masa w wersji z automatyczną skrzynia biegów to 1390 kg, z manualem jest lżejsza o 20 kg. Dzięki niskiej masie silnik 2.8 litra zapewniał niezłe osiągi sprint do setki trwał 10,8 sekundy (według danych producenta), znacznie mniej czasu potrzebował model z normalną skrzynią - 8,5 sekundy.Prędkość maksymalna auta to 208 km/h-210 km/h. Poza silnikiem 2.8 litra ciekawymi propozycjami są jednostki 535i bez katalizatora o mocy 218 KM oraz 525e o mocy 129 KM, która według danych katalogowych 100 km/h osiągała po 12,5 sekundy, ale w praktyce sprint trwał znacznie krócej. Rarytasem jest odmiana M z silnikiem pochodzącym z M1 o mocy 286 KM pozwalającym osiągnąć setkę w 7 sekund i rozpędzić tą limuzynę do 245 km/h. W czasach gdy była produkowana robiła piorunujące wrażenie jej osiągi potrafił zawstydzić niejedno Porsche.
Do głównych wad modelu E28 musimy zaliczyć podatność na korozję, oraz za słaby silnik w wersji 524d. Oznaki rdzy można znaleźć na nadkolach, kantach maski, przednich kielichach, drzwiach, progach oraz w okolicach wlewu paliwa. Niestety to już nie najnowsze auto i musimy liczyć się z kosztami przyszłych napraw blacharskich.E28 to udana limuzyna, która była produkowana w latach 1981-1987, szczególnie godną polecenia jest wersja z silnikiem 525e bez katalizatora, ma ona dobre osiągi i zaspokaja się rozsądnymi ilościami paliwa. Ciekawym smaczkiem jest końcówka tłumika umieszczona nie z boku, a centralnie. Takim autem możemy jeździć całą rodziną na zloty i rajdy turystyczne. Warto już dziś poszukać zadbanego egzemplarza, bo ich ceny cały czas rosną, a jeśli chcemy brylować na zlotach wybierzmy wersję M Power, jednak znalezienie takiego auta będzie znacznie trudniejsze niż Ci się wydaje.