Zbigniew Rapciak dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz jego zastępca Stanisław Pletnia podpisali umowę z Biurem Projektów Budownictwa Komunikacyjnego "TRAKT" z Katowic na wykonanie dokumentacji projektowej budowy odcinka Poronin - Zakopane wraz z obejściem Zakopanego. Wartość kontraktu wynosi 14.194.944 zł brutto.

Wykonawca zobowiązał się wykonać do 30 czerwca 2006 roku projekt budowlany inwestycji, a do 30 lipca 2006 roku projekt wykonawczy. Ponadto wykonawca będzie pełnić stały nadzór autorski w czasie robót budowlanych realizowanych na podstawie sporządzonej przez niego dokumentacji.

W miejscu istniejącego odcinka drogi krajowej nr 47 Poronin - Zakopane zostanie zbudowana nowa droga długości 5,7 km o parametrach klasy GP (główna przyspieszona). Jezdnia będzie miała przekrój uliczny, tzn. po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, chodniki, oświetlenie uliczne, wjazdy z posesji. Budowa drogi o takich parametrach połączy dwie popularne miejscowości wypoczynkowe umożliwiając szybkie, bezpieczne i wygodne przemieszczanie się między nimi. Rozwiązanie to wychodzi naprzeciw tendencjom rozwojowym obu gmin, gdyż Zakopane rozbudowuje się na północ w kierunku Poronina, natomiast Poronin rozrasta się na południe w kierunku Zakopanego.

W samym Zakopanem powstanie nowa dwujezdniowa droga klasy GP o długości 1,4 km, która będzie stanowić przedłużenie "Zakopianki" i zarazem północno - zachodnie obejście miasta. Nowa trasa zostanie połączona z istniejącym układem drogowym dwoma łącznikami: z ulicą 3-go Maja oraz z estakadą pod Gubałówką. W ciągu obejścia powstaną dwa wiadukty.

Prace budowlane zaplanowano na lata 2007 - 2008. Koszt realizacji inwestycji, wraz z wykupami, dokumentacja i nadzorami, szacuje się na ok. 230 mln złotych.

Obecnie rozpoczęta jest też inwestycja na odcinku "Zakopianki" Myślenice - Lubień wraz z budową obwodnicy Lubnia. Realizacja tego etapu została zaplanowana na lata 2004-2006 a łączny koszt budowy to 417 mln zł z czego wydatki na 2005 r. wyniosą 155,3 mln zł. (w tym pożyczka z EBI 124,3 mln zł). Zakres inwestycji obejmuje budowę dwujezdniowej drogi o parametrach ekspresowej na odcinku 16,2 km, w tym obwodnicy Lubnia o długości 3,2 km, budowę trzech węzłów drogowych dwupoziomowych (Stróża, Pcim, Lubień), budowę 15 obiektów mostowych oraz budowę urządzeń ochrony środowiska. Odcinek podzielono na dwa etapy. Pierwszy etap: Myślenice - granica gmin Pcim i Lubień oraz drugi - granica gmin Pcim i Lubień - obwodnica Lubnia (przetarg trwa).