Logo
Konkurent Pandy z Bratysławy za 25 tys. zł

Konkurent Pandy z Bratysławy za 25 tys. zł

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Premiera najmniejszego modelu koncernu Volkswagen, który produkowany będzie dla trzech marek, coraz bliżej. Kolejne wydania studyjne zobaczymy już za kilka tygodni w Genewie

Konkurent Pandy z Bratysławy za 25 tys. zł
Zobacz galerię (20)
Auto Świat
Konkurent Pandy z Bratysławy za 25 tys. zł

New Small Family jest już gotowy do produkcji seryjnej, która rozpocznie się po wakacyjnej przerwie w zakładzie Volkswagena w Bratysławie. Pierwsza trafi na taśmy wersja trzydrzwiowa hatchback z logo Volkswagena. Ostatecznej nazwy jeszcze nie wybrano, a modele studyjne prezentowane są pod nazwą VW Up! Dwa miesiące później, czyli w październiku paletę produkcyjną uzupełnią dwaj następni członkowie rodzeństwa pod marką Seat i Škoda. Pięciodrzwiowa wersja hatchback będzie miała premierę w 2012 roku, a kolejne wersje nadwoziowe w 2013 roku.

Z nieoficjalnych źródeł wiemy, że cena najtańszej wersji, którą ma oferować Škoda, nie powinna przekroczyć w przeliczeniu 25 tys. zł. To oznacza dużą konkurencję dla wciąż dobrze sprzedających się trojaczków z Kolina (C1, 107 i Aygo), a przede wszystkim dla Fiata Panda, którego nowa generacja także pojawi się już w tym roku. Niemiecki koncern, który chce w 2018 roku stać się światowym liderem, widzi także swoją szansę w segmencie najmniejszych modeli samochodów, w którym na pewno istnieje jeszcze możliwość sprzedaży kilku setek tysięcy egzemplarzy rocznie. Tymczasem segment ten opanowany jest przez marki azjatyckie, włoskie i francuskie. Volkswagen chce z nimi konkurować ceną i jakością.

Miniauto Volkswagena po raz pierwszy zaprezentowane zostało w wersji studyjnej we wrześniu 2007 roku podczas IAA we Frankfurcie nad Menem. Trzydrzwiowy VW Up! Miał długość 3,45 m, szerokość 1,63 m i wysokość 1,5 m, przy rozstawie osi 2,19 m. Kilka miesięcy później w Tokio pokazana została przedłużona o 23 cm wersja Space up! W tym samym roku w Los Angeles zaprezentowano elektryczną wersję Space up! blue. Kolejną fazą ewolucji był VW E-Up! zaprezentowany podczas IAA 2009, a także mikrovan i mała taksówka. Niemiecki koncern ukazał w ten sposób rozległe możliwości wykorzystania tego projektu do zatłoczonych miejskich aglomeracji.

Nowy model powstał na najmniejszej platformie koncernu Volkswagen, która wykorzystywana jest do takich modeli jak: Ibiza, Polo, A1 czy Fabia. Jego długość nie przekroczy 3,45 m, a masa całkowita 800 kg. Do napędu przewidziano trzycylindrowe silniki. Nowy benzynowy 1.0 l o mocy 60 KM, wysokoprężny 1.2 TDI o mocy 75 KM. W późniejszym okresie do gamy dołączy trzycylindrowy 1.0 TFSI o mocy 86 KM, a czterocylindrowy 1.2 TSI nie wcześniej niż w 2012 roku. Natomiast w chwili obecnej nie ma planów wprowadzenia silników dwucylindrowych, na które postawiła konkurencja jak m.in. Fiat. Standardem będzie pięciostopniowa manualna przekładnia MQ100 produkowana w Mlada Boleslav, ale nie wyklucza się dołączenia do oferty zrobotyzowanej skrzyni automatycznej.

Najtańszy z czworaczków (Audi, Volkswagen, Seat, Škoda) będzie model z czeskim logo. W urzędzie patentowym zarejestrowanych zostało kilka nazw jak m.in. Go, Towny, Tauny, Citico, Citigo i Joystar. Pod uwagę brane są także niektóre starsze nazwy.

Zapewne więcej informacji poznamy już za kilka tygodni podczas salonu samochodowego w Genewie.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: