Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Łańcuchy na śnieg, radzimy jakie wybrać na ferie

Łańcuchy na śnieg, radzimy jakie wybrać na ferie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na szczęście łańcuchów śniegowych nie używamy zbyt często. W dużym mieście w ogóle ta opcja odpada. W górach – owszem – jest bardziej prawdopodobne, że na stromym, ośnieżonym podjeździe okażą się przydatne. Tak naprawdę powinniśmy się w nie zaopatrzyć, gdy jedziemy w rejony górskie i wszędzie tam, gdzie na niektórych odcinkachobowiązuje zakaz wjazdu bez łańcuchów podczas opadów śniegu. W niektórych krajach brak łańcuchów w takich sytuacjach może być przyczyną zatrzymania przez policję.Powiedzmy to jasno: jeśli potrzebujemy ich po to tylko, aby je pokazać policjantowi, wystarczy nam najtańszy model w cenie do 100 zł.Jeśli zamierzamy ich naprawdę używać, warto rozważyć droższy model – co najmniej wyposażony w opcję łatwego rozpinania i samonapinacz (albo nawet dwa), a jeśli możemy sobie na taki luksus pozwolić, wybierzmymodel „patentowy”, zakładany tylko od zewnętrznej strony koła. Nie ma on podstawowej wady większości tradycyjnych modeli: daje się łatwozałożyć i łatwo zdjąć. Uwaga:nieprawidłowy montaż łańcuchów lub użycie źle dobranych może spowodować porwanie przewodów hamulcowych w aucie. Jakkolwiek różne sklepy wyceniają te same modele łańcuchów bardzo różnie (dlatego podane przez nas ceny należy traktować wyłącznie jako orientacyjne), to jednak świetnych łańcuchów za małe pieniądze nie znajdziemy. Różnice tkwią w materiałach, z jakich są robione ogniwa (droższe są zwykle trwalsze), w samonapinaczach (tańsze modele nie są w nie wyposażone), w możliwości łatwego rozpięcia po użyciu. Co do zakładania – w przypadku wszystkich tradycyjnych łańcuchów będzie to mniej lub bardziej trudne.To się opłaca? Większość łańcuchów śniegowych (także nakładkowych) występuje w co najmniej kilku rozmiarach, z których każdy pasuje do kilku-kilkunastu rozmiarów kół. Dobierając je, upewnijmy się, że będą pasować do kół naszego samochodu.Łańcuchy nie zastępują opon zimowych. Co więcej, po założeniu ich na letnie opony, ryzykujemy spowodowanie wypadku. Jeśli będziemy zjeżdżać z górki, mając łańcuchy założone na przednie koła (w większości aut napędzane są przednie koła i to one jako napędowe podlegają „uzbrojeniu” w łańcuchy), tylna część auta będzie miała zwiększoną tendencję do poślizgu i „wyprzedzenia” przodu. A więc łańcuchy (choć przepisy drogowe nie mówią o tym) należy zakładać na zimówki.Na wszystkich łańcuchach tradycyjnych i większości nakładkowych nie wolno jeździć po czarnym asfalcie, a jedynie po śniegu i lodzie. Jazda po asfalcie niszczy ogniwa.Mając założone łańcuchy na kołach, nie wolno przekraczać prędkości 50 km/h. W przypadku najtańszych produktów warto jechać nawet wolniej z powodu wibracji, jakie powodują. Drgania są tym mniejsze, im lepiej łańcuch jest dopasowany do koła i mocniej napięty. Dlatego produkty z automatycznymi napinaczami sprawdzają się lepiej nie tylko podczas montażu, lecz także podczas jazdy.Zanim kupimy łańcuchy śniegowe, upewnijmy się, że ich montaż jest w ogóle możliwy. W przypadku nisko zawieszonych, sportowych aut ograniczeniem może być przestrzeń pomiędzy oponą a nadkolem. Mniej przestrzeni potrzebują łańcuchy o drobnych oczkach (np. 9 mm) niż łańcuchy o np. o 12-mm ogniwach. Jeżeli problemem są elementy układu hamulcowego lub zawieszenia (od wewnętrznej strony koła), rozwiązaniem są łańcuchy zakładane tylko na zewnętrznej stronie koła – czyli każdy z tych, które prezentujemy na s. 24-25.Jeśli spodziewamy się, że łańcuchy naprawdę mogą być nam potrzebne, przećwiczmy ich montaż przed wyjazdem. Szczególnie tradycyjne łańcuchy są tak kłopotliwe w zakładaniu, że w kiepskich warunkach może nam się ta operacja po prostu nie udać, jeśli będziemy robić to po raz pierwszy.

Łańcuchy na śnieg, radzimy jakie wybrać na ferieŹródło: Auto Świat

RUD-Comfort Centrax Występujący w 7 rozmiarach łańcuch daje się łatwo i błyskawicznie nałożyć na koło. Do jednej ze śrub każdego z kół, na które nakładamy łańcuchy, mocujemy nakładki zaciskowe. Sam łańcuch mocujemy bez użycia narzędzi, nakładając go tylko z zewnątrz na oponę i dociągając zewnętrznym napinaczem przymocowanym do śruby koła. Po jednym obrocie koła łańcuch idealnie się na nim układa. + Montaż tak szybki i łatwy, że można się nawet nie pobrudzić. - Mimo wysokiej jakości produktu cena jest zbyt wysoka.CENA (zł): 1699Spikes Spider CompactWykonana z tworzywa sztucznego nakładka na koło zastępuje łańcuch. Jeżeli już mamy założony na koło specjalny adapter, Spidera założymy łatwo i bezboleśnie. Jednak sam adapter najlepiej zamontować wcześniej w warsztacie – już wówczas, gdy zmieniamy opony z letnich na zimowe. Montaż adaptera jest utrudniony, można też pomylić się i założyć go nieprawidłowo. Na szczęście można z nim stale jeździć. + Warto kupić do częstego użytkowania. Dobra cena (wyprzedaże).- Konieczność jazdy z brzydkimi adapterami, które trudno założyć i zdjąć. CENA (zł): od 455König K-SummitZasada działania bardzo podobna do łańcucha RUD-Comfort Centrax – tak samo do jednej ze śruby koła mocujemy adapterek, a do niego dociągacz będący integralną częścią łańcucha. Niewielka różnica (na niekorzyść) jest taka, że sam adapterek zaciskamy na śrubie koła kluczem. Po prostu trzeba go mieć w aucie. Jeśli śruby w kołach naszego auta mają inny rozmiar niż 17 lub 19, dokupujemy inne adaptery.+ Łatwy montaż. Jak na ten rodzaj produktu cena jest znośna. - Konieczność użycia klucza do zaciśnięcia adaptera na śrubie koła.CENA (zł): 1080Spikes Spider Sport Zasada działania tego łańcucha jest taka sama jak w przypadku modelu Spikes Spider Compact: plastikową nakładkę (tu wyposażoną w „prawdziwe” łańcuchy) przyczepiamy do wcześniej założonego na koło adaptera. Będziemy jeździć z nim przez całą zimę, chyba że zechce nam się zakładać i zdejmować adaptery ze względów wizualnych, co jednak raczej wymaga wizyty w warsztacie i jest uciążliwe. + Łatwy montaż samej nakładki – jeśli wcześniej założyliśmy adaptery.- Produkt już nieco przestarzały – są lepsze na rynku. CENA (zł): od 999Carmate BiathlonTo jedna z nielicznych nakładek z tworzyw sztucznych zastępujących łańcuchy śniegowe, która znosi pokonywanie krótkich odcinków po czarnym asfalcie. W przypadku ostrych podjazdów na drodze tylko częściowo pokrytej śniegiem można ich używać bez obaw. Nie jest to jednak konstrukcja tak zaawansowana technicznie i tak wygodna, jak stalowe łańcuchy do szybkiego montażu.+Możliwość jazdy po odcinkach niepokrytych śniegiem. - Osiągi gorsze niż w przypadku tradycyjnych łańcuchów.CENA (zł): 549-799Thule K-SummitCzy to przypadek, że produkt marki Thule nazywa się ta samo, jak odpowiednik firmowany przez znanego z produkcji łańcuchów śniegowych Königa? Oczywiście – nie! To ten sam produkt ze zmienioną tylko plastikową maskownicą z logo marki (obie należą obecnie do Thule). Jedyna różnica: w pudełku Thule jest adapter do śrub w rozmiarze 21. Którą wersję wybrać? Tańszą!+ Łatwy montaż. Praktyczna torba do wożenia łańcuchów w aucie.- Konieczność użycia klucza do zaciśnięcia adaptera. CENA (zł): 1149Weissenfels WeissSock „Skarpeta” nakładana na koła w celu poprawy przyczepności na śniegu. Uwaga: jazda na czarnej nawierzchni, a w szczególności gwałtowne manewry, błyskawicznie niszczą nakładkę. „Skarpeta” nie w każdym kraju spełnia formalne kryteria stawiane przed łańcuchami – możemy mieć problem z wjazdem na niektóre trasy. Skuteczność działania mniejsza niż tradycyjnych łańcuchów.+ Łatwy montaż, „skarpety” zajmują niewiele miejsca w bagażniku.- Stosunkowo niska skuteczność, nie zastępuje łańcuchów.CENA (zł): 274Eco Tanie łańcuchy do okazjonalnego użytku (np. do pokazania policjantowi, że mamy). Grube ogniwa, przeciętna jakość materiału, brak napinacza.+ Niska cena, aprobaty m.in. TÜV.- Kłopotliwy montaż, konieczność dociągania. CENA (zł): 49-99König Fly Prosta konstrukcja dobra „na wszelki wypadek”, zbudowana na dużych, 12-mm ogniwach. Brak samonapinacza oraz innych ułatwień. + W razie potrzeby da się ich użyć.- Konieczność dociągania co jakiś czas. CENA (zł): 174-219Simaka Skipass Standardowy łańcuch z 12-mm ogniwami, a więc do aut, w których nie ma deficytu miejsca pomiędzy oponą a nadkolem. Do okazjonalnego użycia. + Akceptowalny łańcuch bez „fajerwerków”.- Kłopotliwy montaż, konieczność dociągania. CENA (zł): 153-169Taurus DiamentStandardowy łańcuch do okazjonalnego użytku, czyli z ogniwami 12 mm, bez napinacza oraz bez systemu ochrony felg aluminiowych.+ Niska cena, produkt „na wszelki wypadek”.- Takich łańcuchów użyjemy tylko w ostateczności.CENA (zł): 59-65Weissenfels Zwykły, 12-mm łańcuch renomowanej marki. W szybki montaż nie wierzymy, ale w awaryjnej sytuacji takie łancuchy spełnią swoją rolę. + Miłe policyjnemu oku, aprobaty, m.in. TÜV. - Montaż standardowy, czyli niełatwy.CENA (zł): 169König Sup. MagicNajlepsze tradycyjne łańcuchy firmy König. Mają systemy samonapinania, łatwego zdejmowania, oczka do kruszenia lodu.Grubość ogniw 9 mm. + Systemy ułatwiające zakładanie i zdejmowanie.- Wysoka cena jak na tradycyjne łańcuchy. CENA (zł): 370-525König T2 MagicŁańcuchy z samonapinaczami, ale bez ogniw do kruszenia lodu i systemu ułatwionego demontażu (trzeba po rozpięciu odjechać autem, by je zdjąć). + Dobra jakość wykonania, samonapinacz. - Są lepiej wyposażone łańcuchy w tej cenie. CENA (zł): 277-416Simaka Karving Tradycyjny łańcuch bez żadnych „wynalazków” ułatwiających np. demontaż, ale z samonapinaczem. Ogniwa o grubości 10 mm.+ Przyzwoitej jakości tradycyjne łańcuchy.- Kłopotliwy montaż oraz demontaż.CENA (zł): 240-370Thule CL-10 Thule CL-10 ma samonapinacz i oczka do łamania lodu. Od wyższego modelu CS 10 odróżnia go brak systemu łatwego demontażu.+ Wysokiej jakości łańcuchyz samonapinaczem.- Brak systemu łatwego demontażu.CENA (zł): 330-490Weissenfels C&G Łatwe w obsłudze łańcuchy z napinaczami (dwa na łańcuch), systemem szybkiego demontażu oraz ochrony felg aluminiowych. Ogniwa 9 mm. + Zaawansowana, dobrze wyposażona konstrukcja.- Wysoka cena (ale trafiają się dobre oferty).CENA (zł): 432-578

Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków