Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Mazda RX-8

Mazda RX-8

Ikona samochodu

Mazda RX-8 to sportowy samochód osobowy produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny. Auto pojawiło się w na rynku w 2003 roku jako następca modelu RX-7. Nazwa jest skrótem od „Rotary eXperimental-8.

Mazda RX-8 wywołała niemałe zamieszanie nie tylko ze względu na swoje nadwozie i stylistykę, a także z uwagi na jednostkę napędową. Japończycy mają w swojej historii wiele modeli napędzanych silnikiem z tłokiem obrotowym (tzw. silnikiem Wankla). Na taką zdecydowali się także w modelu RX-8.

Jednostka Remesis składała się z 2 tłoków obrotowych o objętości komór spalania 654 cm3, co w praktyce oznaczało że samochód ma pojemność 1.3 litra. Z uwagi na różnice między silnikiem spalinowym o posuwisto-zwrotnym ruchu tłoka a silnikiem Wankla, ten drugi był o wiele bardziej wydajny, lecz niestety krążyły wokół niego złe stereotypy. O ile wysokie zużycie paliwa było podparte dowodami, o tyle jej awaryjność świadczyła w dużej mierze o złej eksploatacji, bowiem uszczelniacze rotora (tłoka obrotowego) wymagają regularnej wymiany, która wbrew pozorom nie jest bardzo trudna. Pomijanie tej wymiany skutkowało zacieraniem silnika.

Najsłabsza odmiana w RX-8 miała 192 KM. Występowały jeszcze odmiany 231- oraz 250-konne (w USA – 197 oraz 238 KM). Moc kierowana była na tylne koła za pomocą 4- lub 6-biegowej skrzyni automatycznej bądź 5- lub 6-stopniowej przekładni manualnej.

Drugim, bardziej widocznym aspektem, którym RX-8 się wyróżniała było 4-drzwiowe nadwozie o charakterze coupe. Tyle drzwi jednak otwierały się pod wiatr, były o wiele mniejsze od przednich i można je było uchylić tylko po uprzednim otwarciu drzwi przednich. Stylistyka RX-8 była niepowtarzalna – obłe kształty połączone zostały z gdzieniegdzie występującymi ostrymi liniami oraz przetłoczeniami.

W 2009 roku przeprowadzono facelifting, który objął m.in. pas przedni, wnętrze oraz tylne światła. W 2012 roku, z uwagi na zaostrzające się normy spalania zakończono produkcję Mazdy RX-8.

Mazda RX-8 - generacje

Ikona samochodu

Mazda RX-8 I (2003 - 2008)

Ikona samochodu

Mazda RX-8 II (2009 - 2012)

Mazda RX-8 - powiązane artykuły

Silnik Wankla wraca do gamy Mazdy! W najbardziej przewrotny sposób

Silnik Wankla wraca do gamy Mazdy! W najbardziej przewrotny sposób

Nowa wersja Mazdy MX-30 ma prawie dwukrotnie mniejszy akumulator, ale ponad trzy razy większy zasięg. Jak to możliwe? Ano dzięki pewnemu "koleżce", którego nie widzieliśmy od ponad 10 lat.
15 ryzykownych samochodów za 20 tys. zł

15 ryzykownych samochodów za 20 tys. zł

20 tys. zł to już całkiem pokaźna sumka, pozwalająca na zakup aut kompaktowych, klasy średniej, vanów, pojazdów sportowych, a nawet dużych SUV-ów. Prezentujemy te, na które nie powinniście się decydować!
Alfa Romeo Brera kontra Mazda RX-8 - z archiwum Auto Świata

Alfa Romeo Brera kontra Mazda RX-8 - z archiwum Auto Świata

Klasyka kontra egzotyka – tak zatytułowaliśmy w lutym 2006 r. test porównawczy Alfy Romeo Brery i Mazdy RX-8. Klasyka to Brera, egzotyka to RX-8 z silnikiem Wankla pod maską. Zresztą, oba auta były w Polsce dość egzotyczne i poza tym bardzo drogie. Brera z silnikiem 2.2/185 KM kosztowała wówczas 146 tys. zł, a RX-8 – 120 tys. zł. Brera pachniała nowością – produkowano ją od roku, a RX-8 od 3 lat.
Mazda RX-8: generator kosztów czy adrenaliny?

Mazda RX-8: generator kosztów czy adrenaliny?

Mazda RX-8 pobudza zmysły i działa na emocje. Dla wielu miłośników czterech kółek jest prawdziwą ikoną motoryzacji, głównie ze względu na nietypowy silnik Wankla, w którym tłok nie porusza się w górę i w dół, tylko... wiruje
Sportowe auto już za 5 tys. zł. Radzimy, jak wybrać dobre coupe?

Sportowe auto już za 5 tys. zł. Radzimy, jak wybrać dobre coupe?

Zakup coupé nie jest łatwym zadaniem, bo choć ofert na rynku nie brakuje, trudno o dobry egzemplarz!
Mazda RX-8 Spirit R

Mazda RX-8 Spirit R

RX-8 będzie produkowana do końca lata 2012 roku, ale prace nad rozwojem silnika rotacyjnego będą nadal kontynuowane
Koniec produkcji Mazdy RX-8

Koniec produkcji Mazdy RX-8

Mazda zakończyła produkcję jedynego, produkowanego seryjnie na świecie samochodu wyposażonego w silnik rotacyjny
Audi TT kontra Mazda RX-8, Nissan 350Z: Fantazja wymaga kasy

Audi TT kontra Mazda RX-8, Nissan 350Z: Fantazja wymaga kasy

Coraz łatwiej urzeczywistnić marzenia o aucie sportowym. Takie piękności jak Nissan 350Z, Mazda RX-8 czy Audi TT nie kosztują już majątku. Trzeba jednak pamiętać o dość wysokich kosztach utrzymania
Mazda RX-8 I

Mazda RX-8 I

Mazda RX-8 I.
Mazdy na wodór: Ciekawy sposób na ekologię

Mazdy na wodór: Ciekawy sposób na ekologię

Moda na ekologiczne pojazdy nie słabnie. Dziś każdy liczący się producent samochodów ma w ofercie modele o ograniczonej emisji spalin.
Mazda RX-8 Hydrogen RE: woda zamiast... spalin!

Mazda RX-8 Hydrogen RE: woda zamiast... spalin!

Samochody towarzyszą człowiekowi od ponad stu lat. W tym czasie auta uległy olbrzymiej metamorfozie. Ewolucja uczyniła z prostych pojazdów wysmakowane stylistycznie i technologicznie środki transportu. Jedno nie zmienia się od lat. Praca zdecydowanej większości silników jest związana ze spalaniem paliw kopalnych...
Mazda RX-8 Hydrogen RE - Sportowiec na wodę

Mazda RX-8 Hydrogen RE - Sportowiec na wodę

Prezentacja Mazdy RX-8 Hydrogen odbyła się przy okazji otwarcia najnowszych stacji tankowania wodoru – HyNor. To kolejny krok w prowadzonym w Norwegii projekcie wodorowym, którego celem jest stworzenie rozbudowanej infrastruktury wodorowej na liczącej 580 km trasie z Oslo do Stavanger.W ceremonii prezentacji wyjątkowej Mazdy RX-8 Hydrogen udział wziął książę norweski oraz minister transportu, Pani Liv Signe Navarsete, która przejechała z Oslo na stację w Drammen wyposażoną w silnik rotacyjny sportową Mazdą zasilaną wodorem. Po dostarczeniu pierwszej Mazdy RX-8 Hydrogen RE po faceliftingu, Mazda zapewni na początku lata kolejne pojazdy na potrzeby projektu HyNor, na mocy umów leasingu komercyjnego.Przyjazne dla środowiska, czteromiejscowe, sportowe coupe Mazda leasinguje również w Japonii, jednak w związku z projektem HyNor samochód został dostosowany do potrzeb norweskich i europejskich – ma kierownicę po lewej stronie i ręczną skrzynię biegów.
Mazda RX-8 Revolution - Wysokoobrotowy sportowiec

Mazda RX-8 Revolution - Wysokoobrotowy sportowiec

Temat alternatywnego napędu krąży po motoryzacynym świecie niczym satelita zwiadowczy. Ogniwa paliwowe, superpojemne akumulatory, hybrydy... A Mazda swoje!
Mazda RX-8 - Teraz bardziej drapieżna

Mazda RX-8 - Teraz bardziej drapieżna

Największe zmiany wprowadzono w przedniej części samochodu - zmienione zostały światła i osłona chłodnicy. Do wyboru klientów nadal pozostaną 2 silniki 1.

Rekordy Mazdy RX-8

Dwie Mazdy RX-8 ustanowiły aż 40 międzynarodowych rekordów podczas 24 godzinnego testu wytrzymałościowego jazdy na pełny gaz!

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech