- Podczas kupna warto zainteresować się najmocniejszym wariantem mocy
- Należy pamiętać o regularnej wymianie specjalistycznego oleju
- Zadbana Mazda RX-8 to ogromna przyjemność i frajda z jazdy
Ceny Mazdy RX-8 na rynku wtórnym są dość atrakcyjne. Egzemplarze z początku produkcji kosztują ok. 35 tys. zł – to niewiele, zarówno jeśli spojrzymy na salon ową wartość modelu (w Polsce dostępny na indywidualne zamówienie), jak i sportowych konkurentów podobnej klasy. Nie jest to efekt kiepskiego wykonania, lecz bardziej wieku, ponieważ najstarsze auta mają już 8 lat.
Mazda RX-8 - sprawdź przed kupnem
Choć Mazda RX-8 na europejski rynek trafiła w 2003 r., wcześniej dostępna była np. w USA. Właśnie samochody zza oceanu dominują w krajowych ofertach odsprzedaży. Ich bolączki? Przeważnie uboższe wyposażenie od europejskich wersji, a także często powypadkowa przeszłość. Dlatego przed kupnem radzimy dokładnie sprawdzić ich stan techniczny.
Pamiętajmy, że większość części (w tym elementy karoserii) nie ma zamienników, a w ASO trzeba za nie dużo zapłacić. Handlarze więc posiłkują się tym, co mają „pod ręką” z rynku wtórnego, bądź do naprawy nadwozia Mazdy RX-8 używają po prostu szpachli. Nieco korzystniej prezentuje się rynek zamienników potrzebnych w trakcie standardowych przeglądów. Nie ma kłopotów z dostępnością filtrów, klocków, przednich tarcz hamulcowych, łożysk kół, niektórych elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego. W przypadku innych części będziemy skazani na ASO.
Mazda RX-8 - radość z jazdy
Podczas jazdy Mazda RX-8 zapewnia wiele przyjemności, a szczyt swoich możliwości pokazuje na ciasnych łukach. Pewnie przejeżdża serpentyny, zachowując się przy tym spokojnie pomimo tylnego napędu. Wynika to z idealnego rozkładu mas między osiami (50:50), szeroko rozstawionych kół, a także nisko położonego środka ciężkości. W tym miejscu koniecznie trzeba wspomnieć, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie jednostka napędowa, a ściślej – jej specyficzna budowa. Motor jest lekki, a przy tym bardzo wydajny (duża moc z małej pojemności).
Mazda RX-8 - wersje silnikowe
Co prawda, w podstawowej wersji rozwija 192 KM (po liftingu w 2008 r. – 205 KM), jednak w mocniejszym wariancie dysponuje mocą 231 KM i właśnie Mazdą RX-8 z tą jednostką warto się zainteresować. Przy niewielkiej masie własnej auta (nieco przekraczającej 1300 kg) silnik zapewnia dobry ciąg od 3500 do 9000 obr./min! Przyspieszenie Mazdy RX-8 do „setki” nie jest może piorunujące (6,4 s), ale kierowcy lubiący wysokoobrotowe jednostki będą zachwyceni. Motor ma jeszcze jedną charakterystyczną cechę: podczas spokojnej jazdy pozostaje niewiarygodnie cichy.
Mazda RX-8 - spalanie
Choć producent podaje średnie ok. 11 l/100 km, trudno osiągnąć taki wynik – realne waha się w granicach 13-14 l/100 km. Także zużycie oleju przez silnik można uznać za akceptowalne. Motor RX-8 nie żłopie go na potęgę, tak jak dotychczas miał to w naturze. Teraz jego spalanie zależy od obciążenia, jakiemu poddawany jest silnik (wtryskiwana jest odpowiednia dawka oleju). Jeśli ktoś jeździ dynamicznie, będzie dolewać litr raz na 2000-3000 km.
Bardzo ważne: mechanicy Mazdy radzą skrócić interwał wymiany oleju z 20 do 10 tys. km i kategorycznie zabraniają wlewania środka smarnego na bazie syntetycznej – powoduje osadzanie się nagarów, które zapiekają uszczelnienia rotora, a także doprowadzają do niedrożności kanałów dolotowych. Najlepiej stosować specjalny olej Mazdy lub zamiennie „minerał” dobrej jakości.
Mazda RX-8 - o tym warto wiedzieć
Warto jeszcze wspomnieć o kłopotach Mazdy RX-8 z zalewaniem jednostki uruchamianej „na zimno”. Problem dotyczy głównie aut z początku produkcji, gdyż z czasem Mazda wprowadziła modyfikacje, m.in. zastosowała inne świece zapłonowe i zmodyfikowała oprogramowanie sterownika silnika. Poza tym do jednostki nie ma zastrzeżeń. Nic złego nie dzieje się też ze skrzynią biegów (manualną oraz automatyczną), zawieszeniem, a także elektroniką.
A co z praktycznością? Mazda RX-8 nie jest rodzinną limuzyną, ale pomysł czterech miejsc i podwójnych drzwi z ruchomym słupkiem sprawdza się doskonale. Poza tym kokpit wygląda po prostu rasowo, co świetnie współgra z precyzją zmiany biegów i działania układu kierowniczego. Mazdę RX-8 można uznać za dość solidnego japońskiego sportowca. Choć nie jest to auto dla każdego, zadbane RX-8 będzie cieszyło zmysły i służyło bezproblemowo.
Mazda RX-8 - podsumowanie
Mazda RX-8 wyzwala emocje i daje dużo radości z jazdy. Największe zalety modelu? Atrakcyjny wygląd, oryginalne wnętrze, pewny układ jezdny oraz wydajny napęd. Pamiętajmy jednak, że silnik z wirującym tłokiem ma specyficzną konstrukcję, która wymaga fachowej obsługi i odpowiedniej eksploatacji. Dlatego przed zakupem zalecam dokładną kontrolę auta w wyspecjalizowanym warsztacie. Zadbana RX-8 służy bezproblemowo, natomiast zajeżdżony egzemplarz będzie generować koszty, a nie adrenalinę.