- „Mazda Classic - Automobil Museum Frey” w Augsburgu to największe na świecie muzeum tej japońskiej marki
- Muzeum zlokalizowane w dawnej zajezdni tramwajowej mieści jednocześnie 50 spośród 120 uzbieranych samochodów
- Podczas wizyty można podziwiać pojazdy reprezentujące typy i serie, które japoński producent samochodów wprowadzał od lat 30.
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Historyczne pojazdy w historycznym otoczeniu. Jak to możliwe? Otóż „Mazda Classic - Automobil Museum Frey” ożywia wspaniałą historię modeli Mazdy w wyjątkowym anturażu dawnej zajezdni tramwajowej w Augsburgu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWłaściciel muzeum – Walter Frey jest kolekcjonerem już od około 40 lat. Początek kolekcji sięga 1980 roku i zaczął się od Mazdy Cosmo Sport, którą znalazł i kupił w New Jersey w USA. Dziś ten samochód jest wizytówką wszystkich wystawianych pojazdów. Walter Frey przekazał swoją pasję do kolekcjonowania swoim synom.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- Japońskie klasyki ze Szwajcarii w idealnym stanie
- Kultowe, japońskie auta z lat 80. XX wieku
Wspólnie stworzyli największą na świecie kolekcję samochodów Mazdyi. W ich rękach znalazły się pojazdy reprezentujące typy i serie, które japoński producent samochodów wprowadzał od lat 30. XX w. Nic więc dziwnego, że zrodził się pomysł otwarcia muzeum.
Aby spełnić marzenie o muzeum samochodów, rodzina Freyów potrzebowała budynku z wystarczającą ilością miejsca. Przy wsparciu burmistrza Augsburga znaleźli w końcu to, czego szukali. Idealnym obiektem okazała się dawna zajezdnia tramwajowa, która łączy niezbędną przestrzeń z historycznym urokiem. Pięknie odrestaurowana lokalizacja, która jest w dużej mierze zabytkowym budynkiem, ma niepowtarzalny klimat – idealne miejsce dla zabytkowych pojazdów.
Muzeum Mazdy – rotacyjna wystawa
W muzeum znalazło się miejsce na jednoczesne pokazanie 50 spośród 120 uzbieranych pojazdów. Można na niej zobaczyć prawie wszystkie modele Mazdy, jakie kiedykolwiek były produkowane – zarówno te z konwencjonalnymi silnikami, jak i auta napędzane jednostkami Wankla. Ze względu na regularną wymianę pokazywanych pojazdów wystawa zawsze pozostaje interesująca i skłania do kilkukrotnych odwiedzin. Choć oczywiście niektóre klasyki, takie jak Mazda Cosmo Sport mają stałe miejsce na ekspozycji.
Muzeum Mazdy – informacje praktyczne
Muzeum znajduje się przy Wertachstraße 29b w Augsburgu. Wszelkich informacji można zasięgnąć pod numerem telefonu: +49 (0) 821 420 607 30 lub za pośrednictwem adresu: info@mazda-classic-frey.de. Wystawę można oglądać od czwartku do niedzieli w godzinach 10-18. Bilety dla dorosłych kosztują 5 euro, ulgowe – 2,50 euro, a dzieci do lat 12 włącznie – wstęp bezpłatny.
Zanim jednak wybierzecie się na zwiedzanie do Augsburga zapraszamy do naszej galerii, w której zobaczycie jak efektownie urządzono muzeum i jakie eksponaty można w nim zobaczyć.
Galeria zdjęć
Największe na świecie muzeum Mazdy znajduje się w Augsburgu i zostało zlokalizowane w dawnej zajezdni tramwajowej. Wszystkie z pokazywanych tutaj samochodów są sprawne i w każdej chwili mogą być użytkowane.
Mazda Cosmo Sport 110 S (seria II). Samochód powstawał w latach 1968-72, a prezentowany egzemplarz pochodzi z 1969 roku. Do napędu pojazdu wykorzystano silnik Wankla o mocy 128 KM, a prędkość maksymalna samochodu to 200 km/h. To prawdziwa gwiazda muzeum w Augsburgu, która należy do najchętniej fotografowanych samochodów. Mazda Cosmo Sport pierwszej serii podczas debiutu w 1967 roku na salonie samochodowym w Tokio zachwyciła zwiedzających futurystyczną stylistyką.
Mazda GB z 1950 roku to 3-kołowy dostawczak wyposażony w silnik o pojemności 700 ccm i mocy 15,2 KM. Dzięki temu pojazd mógł rozwinąć prędkość do 45 km/h.
Mazda R360 Coupe powstawała w latach 1960-69, a prezentowany egzemplarz pochodzi z 1962 roku. Do napędu wykorzystano silnik V2 o pojemności 356 ccm i mocy 16 KM. To pozwalało na rozpędzenie auta do 85 km/h. Napęd przekazywany był na koła za pomocą 4-stopniowej manualnej skrzyni lub 2-biegowej, automatycznej. Wprowadzając ten model do sprzedaży 23 maja 1960 roku Mazda stała się producentem 4-kołowych samochodów. Auto o długości 2,98 m mieści 4 pasażerów i należy do popularnych w Japonii kei-carów.
Po lewej stronie stoi Mazda Porter Cab z 1972 roku. Samochód należał do klasy kei-crów i powstawał w latach 1969-76. Do jego napędu wykorzystano 2-cylindrowy, 2-suwowy silnik o pojemności 356 ccm i mocy 35 KM, a prędkość maksymalna pikapa wynosi 90 km/h. Charakterystycznymi elementami nadwozia są duże reflektory umieszczone we wnękach oraz panoramiczna przednia szyba. Po prawej stronie – Mazda Carol P360 z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 358 ccm i mocy 18 KM. Szybkość maksymalna samochodu wynosi 85 km/h. W muzeum znalazło się auto z 1962 roku, a produkcja tego modelu trwała w latach 1962-70. W 1960 roku japoński rząd zaczął promować małe 4-osobowe pojazdy klasy kei-car z silnikami o pojemności do 360 ccm. Większość producentów oferowała modele z 2-suwowymi silnikami. Tymczasem Mazda zaskoczyła i zaprezentowała City-Coupe R360 z 4-suwową jednostką…
…w 1962 r. pojawiła się Mazda Carol P360. Sensacją był również umieszczony z tyłu aluminiowy silnik, który okazał się najmniejszą 4-cylindrową jednostką wszechczasów. Innowacyjne było również niezależne zawieszenie. Dodatkowo samochód miał nietypową, wklęsłą tylną szybę.
Mazda Chantez prezentowana w Augsburgu pochodzi z 1972 roku, a jej produkcja trwała w latach 1972-76. Pod maską auta pracuje 2-cylindrowy, 2-suwowy silnik o pojemności 359 ccm i mocy 35 KM, a prędkość maksymalna to 115 km/h. Przy długości nadwozia 2995 mm i rozstawie osi 2200 mm auto miało jedno z najprzestronniejszych wnętrz w klasie kei-carów i mieściło na pokładzie 4 osoby. Dzięki opcjom, takim jak: radio, sportowe siedzenia czy dwukolorowe nadwozie Mazda Chantez prezentowała się niczym auto pozycjonowane o klasę wyżej. W gamie Mazdy samochód zastąpił model Carol P360.
Mazda K360 z 1962 roku. Ten 3-kołowy, transportowy model powstawał w latach 1959-69 i w tym okresie powstało około 280 tys. sztuk pojazdu. Mazda K360 napędzana jest 11-konnym, 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 356 ccm, a jej szybkość maksymalna wynosi 65 km/h. Pojazd zastąpił w ofercie japońskiej firmy model Mazda-Go, który do produkcji trafił jeszcze przed wojną – w 1931 roku.
Mazda 323 z 1977 roku z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1272 ccm i mocy 60 KM. Auto tej generacji powstawało w latach 1977-80 i z 60-konną jednostką rozpędzało się do 140 km/h. Samochód wzbudził sensację podczas debiutu na salonie we Frankfurcie z dwóch powodów. Mazda 323 stała się pierwszym, azjatyckim samochodem z nowoczesną, dużą klapą bagażnika. Poza tym prezentowany egzemplarz odbył twardy test, ponieważ dziennikarze Auto Bilda pokonali nim 15 tys. km z centrali Mazdy w Hiroszimie do Frankfurtu.
Mazda 323 GT z 4-cylindrowym benzyniakiem o pojemności 1490 ccm i mocy 85 KM rozwijała maksymalną prędkość 168 km/h, a setkę uzyskiwała po 10,5 s. W tej wersji auto powstawało w latach 1980-85, a w muzeum znajduje się egzemplarz z pierwszego roku produkcji. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji 323 w japońskiej marce nastała nowa era, bowiem w przeciwieństwie do poprzedniczki samochód miał już napęd na przednie koła.
Mazda 323 stała się tak popularna, że już po 27 miesiącach od rozpoczęcia produkcji sprzedano milion egzemplarzy. Tym samym pobity został rekord ustanowiony przez Volkswagena Golfa – milion sztuk sprzedano po 31 miesiącach od debiutu.
Mazda 323 GT-R 4WD z 1993 roku uzbrojona w silnik turbo o pojemności 1840 ccm i mocy 185 KM. Za sprawą tego napędu samochód produkowany w latach 1992-93 rozpędzał się do aż 218 km/h. To najmocniejsza wersja w historii modelu 323, a w wersji drogowej powstała w celu homologacji auta do rajdów.
Mazda 323 F z 1995 roku z 2-litrowym benzyniakiem V6 o mocy 144 KM potrafi rozpędzić się do 213 km/h. Samochód był produkowany w latach 1994-98. Oprócz liftbacka F powstawał również sedan oraz trdycyjny hatchback
Mazda 626 z 1984 roku to przedstawicielka drugiej generacji tego popularnego niegdyś samochodu. Pod maską prezentowanego liftbacka (w ofercie był jeszcze sedan i coupe) pracuje 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 101 KM, który pozwala rozpędzić pojazd do 183 km/h. Auto produkowane w latach 1982-87 było pierwszą Mazdą 626 z napędem na przednie koła. Samochód wzbudził sensację, ponieważ był pierwszym japońskim modelem, który w testach magazynów motoryzacyjnych wygrywał większość porównań z niemieckimi konkurentami.
Mazda Xedos 9 prezentowana w Augsburgu pochodzi z 1995 roku i ma pod maską 2,3-litrowe V6 pracujące w cyklu Millera. W porównaniu z konwencjonalnymi silnikami motor Mazdy Xedos 9 ma dłużej otwarte zawory wlotowe, a poza tym niższy jest stopień sprężania. Silnik pracujący w cyklu Millera jest efektywniejszy i ma niższe spalanie oraz mniejszą emisję szkodliwych substancji, Jednostka napędowa ma 210 KM, a wyposażony w nią samochód może rozpędzić się do 230 km/h.
Mazda Eunos Cosmo produkowana w latach 1990-95 to pod wieloma względami prawdziwy kamień milowy w dziejach motoryzacji. Samochód napędza pierwszy i, jak do dzisiaj jedyny na świecie 3-komorowy silnik Wankla o mocy 280 KM, który pozwala rozpędzić to luksusowe coupe do 240km/h. Eunos to model premium w gamie Cosmo z elektronicznie sterowanym zawieszeniem, siedzeniami pokrytymi skórzaną tapicerką oraz wykończeniem drewnianymi aplikacjami. W samochodzie zastosowano pierwszą na świecie seryjną nawigację satelitarną obsługiwaną za pomocą dotykowego ekranu. Wyświetlacz służył także do sterowania systemem multimedialnym, w tym tunerem TV.
Mazda MX-5z 2010 roku w wydaniu wyścigowym. Da bezpieczeństwa umieszczono w niej klatkę. Do napędu wykorzystano silnik 1.8 o mocy 160 KM, który pozwolił na rozpędzenie samochodu do 218 km/h.
Mada MX-5 Superlight powstała w 2009 roku z okazji 20. urodzin japońskiego roadstera. Wykorzystano w niej 4-cylindrowy silnik 1.8 o mocy 126 KM, który umożliwiał jazdę z maksymaną prędkością 200 km/h. Auto zostało opracowane w europejskim centrum designu i rozwoju Mazdy w Oberursel w Niemczech. Auto zaprojektowano w taki sposób żeby dawało jak najwięcej przyjemności z jazdy. W tym celu zadbano o ograniczenie masy pojazdu, która w tym przypadku była niższa niż 1000 kg.
Mazda MX-5 Superlight pozbawiona została przedniej szyby, a we wnętrzu do minimum ograniczono ilość materiałów tapicerskich. Poza tym zastosowano tu karbonowe elementy, a podróżuje się na kubełkowych fotelach.
Mazda RX-7 Rallye grupy B z 1984 roku z silnikiem Wankla o mocy 160 KM (wersja drogowa). W wersji rajdowej samochód miał napęd na wszystkie koła, a największym sukcesem w rajdach okazało się podium zdobyte w 1985 roku podczas Rajdu Akropolu.
Mazda 929 z 1975 roku z 2-litrowym benzyniakiem o mocy 90 KM rozpędzała się do 160 km/h. Samochód produkowany był w latach 1972-78. Pierwsza generacja powstawała nie tylko jako sedan, lecz także w wersji coupe oraz kombi. W każdej z nich oferowano niemal kompletne wyposażenie seryjne. Na wybranych rynkach samochód występował pod nazwą RX-4 i napędzany był wówczas silnikiem Wankla.
Mazda 929 kombi z 1986 roku z 2-litrowym benzyniakiem o mocy 90 KM rozpędzała się do 160 km/h. Mazda 929 kombi drugiej generacji okazała się samochodem bardzo przyjaznym rodzinom. Auto oferowało mnóstwo miejsca dla pasażerów i na ich bagaż, było przy tym komfortowe, a co istotne cena za te zalety okazała się zaskakująco korzystna. W wersji kombi auto powstawało w latach 1978-86, pomimo tego że w 1982 roku pojawiła się limuzyna trzeciej generacji.
Mazda AZ-1 zadebiutowała podczas salonu samochodowego w Tokio w 1991 roku i była spektakularnym przedstawicielem kei-carów. Jej charakterystycznym elementem są otwierane do góry drzwi. Auto nie stało się bestsellerem, ponieważ konstrukcja drzwi była za droga na trudne pod ekonomicznym względem czasy dla Japonii lat 90. Samochód powstawał w latach 1992-95, a egzemplarz, który można obejrzeć w muzeum w Augsburgu pochodzi z 1992 roku.
Mazda AZ-1 napędzana była umieszczonym centralnie 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 657 ccm i mocy 64 KM. Dzięki temu samochód rozpędza się do 150 km/h.
Mazda Rotary Pick-up z lat 1973-77 wyposażona była w silnik Wankla generujący 135 KM, a maksymalnie mogła jechać aż 160 km/h. Prezentowane auto pochodzi z 1974 roku.
Mazda Rotary Pick-up była sprzedawana wyłącznie na rynku północnoamerykańskim (w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie). Łącznie powstały 16 272 egzemplarze tego modelu, przy czym 600 z nich było holownikami.
Mazda Pathfinder powstawała w latach 1970-73, a samochód pokazany w muzeum pochodzi z 1972 roku. Do napędu wykorzystano 90-konny silnik, który pozwala rozpędzić auto do 100 km/h. MAzda 4x4 powstawała z odkrytym lub zakrytym nadwoziem, a także jako 9-miejscowy Station Wagon. Samochód był wykorzystywany przez policję, wojsko czy służby rządowe.
Mazda Parkway z 1976 roku jest autobusem, w którym do napędu wykorzystano silnik Wankla generujący 135 KM. Pojazd produkowany w latach 1974-76 potrafił rozpędzić się do 120 km/h co czyniło go wówczas najszybszym autobusem na świecie. Mazda Parkway powstawała w dwóch wersjach – z 26 miejscami siedzącymi lub z 13 fotelami. W tej drugiej postaci autobus miał luksusowe wyposażenie i zapewniał bardzo wysoki komfort podróżowania.
Mazda Luce R 130 z 1969 roku to kolejny model, w którym do napędu wykorzystano silnik Wankla. Prezentowany egzemplarz powstawał w latach 1969-71, a instalowana w nim jednostka o mocy 126 KM umożliwiała rozpędzenie się do 190 km/h. Samochód, którego nadwozie opracowała włoska Carrozzeria Bertone zadebiutował na tokijskim salonie w 1967 roku pod nazwą RX87 Touring Coupe. Dwa lata później samochód wszedł do produkcji jako luksusowe hardtop coupe z bezramkowymi drzwiami oraz winylowym dachem i pod nazwą Mazda Luce R 130. Japończycy określali ten drogi i mocny samochód mianem "lord of the road".
Mazda R 100 z 1971 roku napędzana silnikiem Wankla o mocy 100 KM potrafiła rozpędzić się do 180 km/h. Samochód powstawał w latach 1968-73. Sprzedano ponad 100 tys. tych aut w wersjach coupe oraz sedan, a tym samym Mazda R 100 pod koniec lat 60. stała się najważniejszym ambasadorem silnika z wirującym tokiem podczas eksportu na rynki północnoamerykański oraz europejski.
Mazda RX-2 z 1971 roku to kolejny model japońskiej marki napędzany silnikiem Wankla, który w tym przypadku generuje 120 KM. Dzięki nim pojazd rozpędza się do 190 km/h. Mazda RX-2 powstawała w latach 1970-78 jako coupe oraz sedan. Pod technicznym względem RX-2 było pokrewne z mazdą 616. Na amerykańskim rynku samochód miał wyjątkowe warunki gwarancji – 2 lata lub 40 tys. km. W 1972 roku w USA Mazda RX-2 zdobyła tytuł Import Car of the Year. Była to pierwsza Mazda z silnikiem Wankla, która opcjonalnie występowała z automatyczną skrzynią biegów.
Mazda RX-3 z 1975 roku, jak wskazuje sama nazwa, również ma pod maską silnik Wankla. Jego 95 KM pozwala rozpędzić samochód do 175 km/h. Samochód był produkowany w latach 1971-77. W ofercie były wersje sedan, coupe oraz kombi. Mazda RX-3 pod względem technicznym i wyposażenia była wariantem modelu 818. W Japonii, Australii, Nowej Zelandii oraz w USA RX-3 występowało pod nazwą Savanna.
Mazda RX-4 Coupe z 1975 roku pod maską ma silnik Wankla generujący 115 KM, które umożliwiają rozpędzenie pojazdu do 185 km/h. Samochód powstawał w latach 1972-78, a jego fani uważają, że jest to jeden z najpiękniejszych modeli hardtop coupe z lat 70. Każdy, kto potrzebował więcej elegancji mógł zdecydować się na sedana, a więcej miejsca dla rodziny oferowała odmiana kombi. To atrakcyjne trio wyposażone w silnik Wankla powstało w ponad 200 tys. egzemplarzy.
Mazda Cosmo AP/RX-5 z 1977 roku i z silnikiem Wankla produkującym 115 KM rozpędza się do 185 km/h. Produkcja tego luksusowego coupe trwała w okresie 1975-78. Samochód zadebiutował w 1975 roku podczas salonu we Frankfurcie. Nazwa Cosmo obowiązywała w Japonii, natomiast eksportowe wersje określano mianem RX-5 (na niektórych rynkach także jako Mazda 121). Dodatkowe litery AP w nazwie to skrót od Anti-Pollution. Zmodyfikowany silnik Wankla Mazdy RX-5 był wydajniejszy niż dotychczasowe jednostki tego typu, a poza tym miał szczycił się zmniejszoną emisją cząstek NOx.
Mazda Roadpacer AP powstawała w latach 1975-77, ale wyprodukowano tylko 800 egzemplarzy tego modelu. Napęd stanowił, a jakże, silnik Wankla o mocy 135 KM, a prędkość maksymalna określono na 166 km/h. Prezentowany egzemplarz pochodzi z pierwszego roku produkcji tego modelu. Samochód powstawał także w kooperacji z General Motors i australijski oddział tej firmy – Holden oferował model HJ Premier.
Mazda RX-7 pierwszej generacji powstawała w latach 1978-85, a prezentowany egzemplarz z silnikiem Wankla o mocy 105 KM pochodzi z 1979 roku. Samochód wyposażony w tę jednostkę rozpędza się do 190 km/h. Łącznie powstało około pół miliona egzemplarzy tego modelu wyposażonego w charakterystyczne otwierane reflektory. Tym samym jest to jeden z najczęściej wybieranych samochodów wyposażonych w silnik Wankla. Klienci cenili w tym modelu nie tylko sportową sylwetkę czy świetne prowadzenie oraz dobre osiągi, lecz także pojemny bagażnik, do którego dostępu strzegła duża klapa. W Stanach Zjednoczonych Mazda RX-7 była oferowana z wyjątkowymi warunkami gwarancji – 150 tys. km.
Mazda RX-7 Turbo z 1984 roku napędzana jest silnikiem Wankla o mocy 165 KM. Umożliwia to rozpędzenie pojazdu produkowanego w latach 1983-85 do 220 km/h. To właśnie doładowany silnik przyczynił się do rynkowego sukcesu tego modelu. Z pół miliona sprzedanych egzemplarzy aż 80 proc. dostarczono do klientów w Ameryce.
Mazda RX-7 drugiej generacji powstawała w latach 1985-91, ale jako cabrio z elektrycznie sterowanym, miękkim dachem zadebiutowała w 1987 r. Było to pierwsze seryjne cabrio z silnikiem Wankla. Samochód wystawiony w Augsburgu pochodzi z 1989 roku i ma pod maską silnik Wankla o mocy 200 KM. Samochód rozpędza się do 230 km/h, ale jazda bez dachu nad głową z taką szybkością nie będzie z pewnością komfortowa i to pomimo tego, że auto występowało z windszotem. oprócz kabrioletu występowała również odmiana Targa ze zdejmowaną środkową częścią dachu.
Mazda RX-7 z 1992 roku to przedstawicielka trzeciej i ostatniej generacji tego modelu. Auto powstawało w latach 1991-2003, a do napędu przewidziano silnik Wankla wytwarzający 240 KM, które umożliwiają rozpędzenie pojazdu do 250 km/h. W porównaniu z poprzednikami stylistyka auta stała się bardziej obła, a pojazd okazał się poręczniejszy w prowadzeniu. Dobry był też stosunek masy do mocy. Przy wadze 1310 kg i mocy 240 KM na każdego konia mechanicznego przypadało 5,4 kg masy pojazdu. W topowej wersji Mazda RX-7 trzeciej generacji miała jednostkę generującą 280 KM.
To już prawdziwy mocarz, bowiem Mazda RX-8 z 2004 roku napędzana jest 231-konnym silnikiem Wankla, który umożliwia rozpędzenie auta do 235 km/h. Jednostka napędowa tego modelu została wyróżniona zaszczytym tytułem International Engine of the Year. Samochód, który produkowano w latach 2003-12 stał się początkiem nowej ery w historii sportowych modeli. Nowatorska okazała się koncepcja nadwozia z środkowym słupkiem zintegrowanym z tylnymi drzwiami. Co ciekawe te drzwi, otwierane w przeciwną stronę co przednie, nie mają zewnętrznej klamki i nie da się ich otworzyć dopóki będą zamknięte drzwi kierowcy i pasażera obok.