Produkcja pierwszego samochodu rozpoczęła się 30 maja 1967 roku. Mimo że powstało tylko 1176 egzemplarzy Cosmo Sport, był to niezwykle ważny model w historii Mazdy. Wyznaczył on moment transformacji firmy z producenta oferującego przede wszystkimi pojazdy małe i ciężarowe w fascynującą markę, przełamującą konwencje zarówno w rozwiązaniach konstrukcyjnych, jak i stylistycznych.
Jednak, to nie Japończycy wymyślili ten silnik. Licencję na jego produkcję kupili w 1961 roku od Wankel GmbH i NSU Motorenwerke. Udoskonalił go do własnych potrzeb zespół nazwany „47 Samurajów”, którym kierował Knichi Yamamoto.
Rezultatem ich pracy była Mazda Cosmo Sport 110S, której produkcję rozpoczęto 30 maja 1967 roku. Rewolucyjny silnik był montowany do kilku innych modeli, a wśród nich do m.in. 26 osobowego autobusu i pojazdów wyczynowych. Model RX-7 dominował w swojej klasie w wyścigach IMSA (International Motor Sport Association) przez całe lata 80. Największy triumf na torze marka odnotowała w 1991 roku, kiedy Mazda 787B z czterorotorowym silnikiem o pojemności 2,6 litra, rozwijającym moc 710 KM zwyciężyła w 24godzinnym wyścigu Le Mans. Był to jedyny samochód z silnikiem innym niż jednostki z tłokami posuwisto-zwrotnymi, któremu udało się wygrać ten słynny wyścig. Było to również pierwsze zwycięstwo marki azjatyckiej. Największym powodzeniem cieszyła się Mazda RX-7, której sprzedano 811 634 egzemplarzy. Następca – Mazda RX-8 – był ostatnim w historii samochodem Mazdy z takim silnikiem. Powstało 192 094 egzemplarzy.
Projekt silnika rotacyjnego opracował niemiecki mechanik i konstruktor Felix Heinrich Wankel. Opatentował go w 1936 roku. Zamiast typowych cylindrów, silnik ten miał komory spalania z obrotowymi tłokami. Głównymi jego zaletami były stosunkowo małe rozmiary, prosta konstrukcja i niski poziom hałasu. Natomiast główne wady to m.in. ograniczona trwałość, problem z uszczelnieniem i duże zużycie paliwa.