Silnik Wankla: działająca, unikalna ikona Mazdy
Zobacz także
- Mazda RX-8 Revolution - Wysokoobrotowy sportowiec
- Mazda RX-8 I
- Zobacz więcej
Jedni budują niezliczone prototypy, a inni próbują walczyć z wiatrakami, rozwiązując problemy dla innych nierozwiązywalne. Mazda należy do tych drugich i na przekór powszechnemu przekonaniu nie tylko rozwija technologię krążącego tłoka, lecz także daje na nią 3-letnią gwarancję!
Właściciel Mazdy RX-8 nie musi być fanem technologicznej finezji, za to na pewno kocha sportowe samochody. Nie zawiedzie się, bo to auto nie jest modną zabawką na pokaz, tylko profesjonalnym narzędziem do sportowej jazdy. Największy apetyt ma na ostrych zakrętach.
W czym tkwi tajemnica prowadzenia tego Mazdy RX-8, które skręca spontanicznie niczym gokart? Przede wszystkim w niskiej masie i idealnym jej rozdziale: 51 proc. z niecałych 1400 kg masy Mazdy RX-8 przypada na oś przednią, a 49 proc. na tylną. Tak pokazała nasza waga. Gdy dołożymy do tego niski środek ciężkości i szeroko rozstawione koła, stanie się jasne, dlaczego Mazda RX-8 pozwala kierowcy "wodzić się za nos". Dosłownie!
Jednak do bezpiecznego prowadzenia tego bolidu przy wykorzystaniu maksimum jego możliwości potrzeba naprawdę wyrobionej ręki. Mazda RX-8 jest na zakrętach czuła na położenie prawej nogi prowadzącego i potrafi nagle zmienić charakterystykę, lekko zarzucając tyłem. Dodamy, że seryjny system stabilizacji toru jazdy Mazdy RX-8 pozwala kierowcy na dobrą zabawę, zanim jeszcze zacznie działać. Jednak uważać trzeba dopiero, jadąc naprawdę szybko. Podczas ostrego przyspieszania na dwóch pierwszych biegach nawet zerwanie przyczepności tylnych kół nie grozi wykręceniem piruetu. Tył Mazdy RX-8 wcale nie chce wyprzedzać przodu i auto, nawet gdy jedzie lekko bokiem, posłusznie się rozpędza. Mnóstwo zabawy i wrażenie lekkości, o jakie dziś coraz trudniej. Dlaczego? Np. 185-konna Alfa Brera waży około 250 kg więcej od Mazdy RX-8. Fizyki nie da się oszukać.
A co z praktycznością? Czy Mazda RX-8 jest czteromiejscowe tylko na pokaz? To zależy od wzrostu pasażerów. Wysokim będzie ciasno z przodu i bardzo ciasno z tyłu. Osoby mniej wyrośnięte mocno się zdziwią, kiedy we czwórkę zabiorą się na przejażdżkę - pomysł 4 miejsc i podwójnych drzwi może się sprawdzić! Kierowca Mazdy RX-8 nie musi się zastanawiać, czy jedzie prawdziwym sportowym autem czy podrasowanym rodzinnym hatchbackiem. Nie tylko wygląd kokpitu jest bojowy. Największe wrażenie robią precyzja i komunikatywność, z jaką działa układ kierowniczy, zmiana biegów czy pedały.
Zmiana biegów w Maździe RX-8 to nowe doświadczenie
Klik-klik, bieg za biegiem. Silnik ma przynajmniej jedną genialną cechę: nawet przy wysokich obrotach, dopóki nie wciśniemy gazu do oporu, ledwo go słychać. Nie sposób tego opisać - trzeba tego spróbować. Osobiście. Podsumowanie
192-konna Mazda RX-8 to łagodna siostra szalonej, 231-konnej bestii, kręcącej się do 9 tys. obrotów. Tutaj czerwone pole zaczyna się między cyframi 7 i 8, ale to i tak wystarcza do wysokoobrotowych orgii. Układ kierowniczy, biegi, pedały - w tym aucie poczujesz bezpośrednie połączenie zmysłów z drogą. Cena: regularny, wysoki haracz na stacji benzynowej! Dziękujemy salonowi Mazdy Auto Księżynow Warszawie za pomoc w realizacji testu.