Lista elementów wyposażenia nowego autobusu, związanych z bezpieczeństwem, jest długa. Na pokładzie Volvo 9700 znajdują się między innymi elektronicznie sterowane hamulce tarczowe (EBS), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP), mocne światła przednie z lampami biksenonowymi oraz duże i dobrze widoczne światła hamowania, dwu- i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i dla pasażerów, poduszki podwyższające dla dzieci.

Wprowadzony dwa lata temu przez Volvo Buses system FIP (Front Impact Protection)- wzmocnienie ściany przedniej, zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pilota w sytuacji zderzenia czołowego. Z kolei zaprezentowany po raz pierwszy w tym roku system FUPS (Front Underrun Protection System), w przypadku kolizji czołowej zapobiega wjechaniu samochodu pod autobus, co jest najczęstszą przyczyną śmierci pasażerów aut podczas zderzeń czołowych z autobusem. Za zabezpieczenie kolan kierowcy w sytuacji zderzenia odpowiada system Knee Impact Protection (KIP): panele za kierownicą absorbują część siły uderzenia, zmniejszając tym samym ryzyko poważnych obrażeń.

Projektanci Volvo 9700 włożyli tez dużo wysiłku w stworzenie jak najlepszych warunków pracy kierowcy. To również od nich zależy bezpieczeństwo jazdy, szczególnie na długich trasach obsługiwanych przez autobusy turystyczne. Deska rozdzielcza wyposażona jest w duży i wyraźny, centralnie umieszczony wyświetlacz z niezbędnymi informacjami dla kierowcy. Wszystkie elementy sterowania są logicznie pogrupowane i znajdują się w dogodnej odległości od kierowcy. Duże okna i lusterka wsteczne z wbudowanymi lusterkami panoramicznymi zapewniają dobrą widoczność ze wszystkich stron.

Całkowita oferta obejmuje 2 i 3- osiowe wersje z wariantami umiejscowienia silnika z tyłu i w środkowej części pojazdu, o długościach od 10,4 do 15,0 metrów, w trzech różnych opcjach wysokości: 3,4; 3,6; 3,8 metra.