Przyznać trzeba, iż od Mercedesa oczekiwaliśmy czegoś więcej niż trzech gwiazdek w teście zderzeniowym. Porównaliśmy wyniki z bliżniaczą, ale znacznie tańszą Dacią Lodgy. Oba auta w tescie EuroNCAP ocenione zostały na trzy gwiazdki. Gdy zliczyliśmy punkty okazało się, że Mercedes Citan otrzymał 84, a Dacia Lodgy 82. Przy ochronie pieszego Dacia zdobyła tylko 1 punkt mniej, ale za ochronę dziecka otrzymała aż 4 punkty więcej.
Kabina pasażerska samochodu Mercedes-Benz Citan w zderzeniu czołowym pozostała stablilna. Manekin wykazał dobrą ochronę kolan i ud kierowcy. Jednak niektóre elementy deski rozdzielczej mogą stanowić dla nich zagrożenie. Stwierdzono wystarczającą ochronę klatki piersiowej oraz głowy. Niewystarczające zabezpiecznie stanowią boczne kurtyny powietrzne, których konstrukcję producent zamierza w najbliższym czasie poprawić.
Citan zapewnia dobrą ochronę dziecka, ale zagrożenie dla głowy pieszego stanowi maska pojazdu.
Testowany egzemplarz to Mercedes-Benz Citan Kombi z silnikiem 109 CDI Blue Efficiency o masie 1460 kg, który standardowo wyposażony jest w system elektronicznej kontroli stabilizacji toru jazdy. System informacji o niezapiętym pasie bezpieczeństwa ma tylko siedzenie kierowcy.
Mercedes jest jednak zadowolony z wyników testu zderzeniowego EuroNCAP i uważa, że trzy gwiazdki potwierdzają wymagane bezpieczeństwo tego auta.