Pogodzenie "zielonych" rozwiązań technologicznych z dużą mocą silnika nie jest jednak łatwe. Honda opracowała układ sterowania pracą zaworów "HYPER VTEC", który pozwala uzyskać dużą moc maksymalną przy zachowaniu odpowiednich parametrów ekologicznych jednostki napędowej. System jest szczególnie efektywny w czterozaworowych motocyklach sportowych, które z założenia osiągają dużą moc przy wysokich prędkościach obrotowych, niejednokrotnie przekraczających 10 000 obr./min. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest ograniczenie masy podzespołów skupionych wokół zaworów, zredukowanie rozmiarów mechanizmu oraz osiągnięcie dużej wytrzymałości całego systemu.

Bezpośrednie porównanie charakterystyki silnika "HYPER VTEC" z tradycyjną jednostką napędową ukazuje dużą przewagę nowego rozwiązania technicznego pod względem przebiegu mocy w całym zakresie prędkości obrotowych. Kolejną zaletą jest możliwość pracy czterech lub tylko dwóch zaworów. Przejście z trybu pracy dwóch na cztery zawory generuje wysoki moment obrotowy, który zapewnia płynne i dynamiczne przyspieszenia. Podczas pracy na dwóch zaworach tarcie zostało znacząco zredukowane, co pozwoliło na zmniejszenie zużycia paliwa w stosunku do jednostki napędowej z konwencjonalnym układem zaworowym o około 5,5%.Kolejnym wymiernym efektem pracy w trybie dwóch zaworów jest ograniczenie hałasów dobiegających z układu dolotowego i wydechowego.

Obok badań nad wydajnością dużych silników sportowych "ścigaczy", Honda prowadzi też prace rozwojowe mniejszych jednostek napędowych o pojemności do 125 cm3. W tym wypadku, zapewnienie niskiego spalania i niskiej emisji szkodliwych substancji wiąże się z odpowiednim sterowaniem procesem spalania mieszanki poprzez dostarczanie precyzyjnie dobranych ilości paliwa. Rozwiązaniem problemu jest instalacja systemów elektronicznego wtrysku paliwa FI. To właśnie z myślą o najmniejszych konstrukcjach Honda opracowała unikalny system wtrysku PGM-FI, charakteryzujący się kompaktowymi wymiarami i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.

W modelach wyposażonych w system PGM-FI przepustnica kontrolująca ilość zasysanego powietrza oraz moduł ECU czuwający nad pracą silnika zostały zintegrowane w jednym układzie. Wynikający z tego brak okablowania oznacza, iż gabaryty systemu zostały zredukowane do rozmiarów tradycyjnego gaźnika. Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI znajduje zastosowanie w także w większych motocyklach sportowych i turystycznych, dzięki czemu ekologicznie przyjazne rozwiązania trafiają do większej liczby klientów.