Jeśli zastanawiacie się jaki samochód cieszył się największą popularnością na stoisku Nissana podczas Genewa Motor Show i swoje podejrzenia kierujecie w stronę GT-R Nismo, to jesteście w błędzie. Owszem, Nissan zaprezentował gamę topowych wersji Nismo modeli Pulsar, Juke, 370Z czy GT-R, ale największe zainteresowanie wzbudziło inne auto. To najnowsza generacja Qashqai'a, czyli najpopularniejszego SUV-a średniej wielkości na wielu światowych rynkach.
Nowy Nissan Qashqai przyciągnął uwagę gości salonu nie tylko ze względu na odmłodzone nadwozie oraz nowe materiały wykończenia wnętrza, ale z powodu innowacyjnego systemu jazdy autonomicznej ProPILOT (dotychczas oferowany wyłącznie w Nissanie Serena na japońskim rynku). Co to jest?
ProPILOT to system, który samodzielnie steruje układem kierowniczym, gazem i hamulcem w czasie jazdy jednym pasem drogi szybkiego ruchu. Pozwala kierowcy odprężyć się w trasie, ponieważ auto czuwa nad położeniem na drodze oraz odległością od innych samochodów.
Możecie wierzyć lub nie, ale system ten jest już gotowy do wprowadzenia na drogi. W ostatnich dniach Nissan zorganizował pokaz możliwości systemu ProPILOT na drogach publicznych w Londynie, w trakcie którego dziennikarze mogli po raz pierwszy w Europie zapoznać się z bardziej zaawansowaną wersją tej technologii. Podczas testów zaprezentowano między innymi system „płynnej autonomicznej mobilności” (Seamless Autonomous Mobility, SAM). Technologia ta, opracowana we współpracy z NASA, będzie pomagać autonomicznym pojazdom w omijaniu nieoczekiwanych przeszkód. Brzmi jak science fiction, prawda? Ale to nie koniec nowinek.
„Od czasu, gdy rok temu ogłosiliśmy naszą wizję inteligentnej mobilności, zakładającą eliminację emisji zanieczyszczeń oraz wypadków śmiertelnych, zaszły ogromne postępy. Modele takie jak nowy Nissan Qashqai, zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie, to dopiero początek fascynującej podróży ku przyszłej inteligentnej motoryzacji” - powiedział Paul Willcox, prezes Nissan Europe.
Rozwiązania z zakresu podłączania pojazdów do sieci elektroenergetycznej w ramach koncepcji inteligentnej integracji są już testowane w Danii i Wielkiej Brytanii. Pierwsze moduły są już eksploatowane przez klientów, umożliwiając im odsprzedaż nadwyżek energii do sieci elektroenergetycznej.
Bardzo dynamicznie rozwijają się również projekty dotyczące wtórnego wykorzystania akumulatorów wymontowanych z Nissanów LEAF do magazynowania energii. Pierwsze moduły Nissan xStorage zasilają już domy i biura, a nawet Amsterdam ArenA, macierzysty stadion klubu piłkarskiego Ajax.
Kolejnym istotnym przykładem realizacji strategii inteligentnej energii jest prototypowy Nissan BladeGlider. W lutym Nissan urządził pokaz jego możliwości na ulicach Monako z hollywoodzką aktorką Margot Robbie za kierownicą, która tak właśnie rozpoczęła swoją misję nowej ambasadorki samochodów elektrycznych marki.
Materiał powstał we współpracy z marką Nissan.