Oznakowanie opon będzie podobne do już istniejącego znakowania urządzeń AGD, a potencjalni nabywcy będą mieli możliwość porównania parametrów opon przed ich zakupem.

Parlament Europejski zatwierdził projekt rozporządzenia, po tym jak w październiku przedstawicielom Parlamentu i Rady udało się osiągnąć porozumienie w sprawie ostatecznej treści propozycji. Ivo Belet (EPP, BE), parlamentarny sprawozdawca prac nad tym projektem, powiedział, że "nowy system etykietowania zapewni wiele korzyści dla środowiska naturalnego i konsumentów", dodając jednocześnie, że dodatkowe koszty związane z jego wprowadzeniem po stronie producentów powinny być minimalne.

Efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni, hałas toczenia

Wzorem europejskiego systemu etykietowania energetycznego, system etykietowania opon klasyfikuje produkty w skali od A (najwyższa efektywność) do G (najniższa efektywność). Oprócz informacji o tym, w jakim stopniu opona wpływa na efektywność paliwową pojazdu, system zapewni również informacje o tym, jaka jest przyczepność opony na mokrej nawierzchni oraz o poziomie hałasu emitowanego przez oponę wyrażonym w decybelach.

Od 1 listopada 2012 roku dostawcy opon do samochodów osobowych oraz lekkich i ciężkich pojazdów dostawczych (klasy opon C1, C2 oraz C3) będą zobowiązani do informowania klientów o parametrach efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu we wszystkich technicznych materiałach promocyjnych, w tym na stronach internetowych. Obowiązek ten nie będzie dotyczył opon bieżnikowanych, opon terenowych do zastosowań profesjonalnych oraz opon przeznaczonych do montowania w pojazdach wyścigowych.

Wszystkie opony klas C1 oraz C2 wyprodukowane po 1 lipca 2012 roku i dostarczane przez producenta do dystrybutora będą musiały posiadać naklejkę lub drukowaną etykietę określająca klasę efektywności paliwowej.

Ponieważ opony w punktach sprzedaży nie są zwykle eksponowane w sposób widoczny dla nabywców, posłowie nalegali, aby w rozporządzeniu znalazł się zapis zobowiązujący sprzedawców do okazania nabywcy etykiety określającej klasę efektywności opony i aby informacje te zawarte były także na kwitach sprzedaży.

Opony o podwyższonej klasie zewnętrznego hałasu toczenia

Aby promować opony o niskim współczynniku zewnętrznego hałasu toczenia Parlament Europejski zaproponował, aby piktogram ilustrujący klasę hałasu toczenia opony został przeprojektowany w sposób, który umożliwi nabywcy łatwe zorientowanie się, do jakiej klasy należy dana opona.

Zachęty dla bezpiecznych opon wpływających na niższe zużycie paliwa

Decyzje dotyczące środków wprowadzających zachęty do kupowania opon o wysokich parametrach efektywności paliwowej będą podejmowane przez państwa członkowskie na poziomie krajowym. Zachęty będą mogły być wprowadzane w stosunku do opon, które spełniają wymogi klasy C w zakresie efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni.