Na śniegu i lodzie zachowują się one niemal nieobliczalnie (szczególnie od czasu, kiedy producenci wprowadzili wyraźny podział na gumy letnie i zimowe). Jeśli już, trzeba sięgnąć po opony "takie jak kiedyś", czyli całoroczne. Opony tego rodzaju nie występują w ofercie wszystkich producentów, ale można je kupić bez większych problemów.Jeżeli spojrzymy na wyniki testu opon zimowych ("AŚ" 44/2007), w którym dla porównania badaliśmy również zachowanie opon letnich i całorocznych, to zobaczymy, że dobre ogumienie całoroczne zachowuje się na śniegu nie gorzej niż kiepskie zimowe (i o wiele lepiej od opon letnich). Z kolei i na suchym, i na mokrym asfalcie, kiedy to "zimówki" osiągają słabe wyniki, opony całoroczne wypadają zupełnie przyzwoicie. Podczas lekkiej zimy, gdy na drodze jest mało śniegu, a dużo wody, opony całoroczne zapewnią nie gorszą przyczepność niż "zimówki"!To tylko kompromis Konstrukcja opony całorocznej to kompromis. Pozwala bezpiecznie poruszać się na nich przez cały rok, z czego na pewno mogą skorzystać osoby traktujące auto jako narzędzie do spokojnego przemieszczania się po mieście.Ale nie łudźmy się - na suchym asfalcie opona całoroczna będzie gorsza od dobrej letniej, a na śniegu - od dobrej zimowej. Kto dużo jeździ poza miastem (w tym zimą - po zaśnieżonych drogach), ten niech lepiej używa dwóch kompletów ogumienia.Takie są różnice Najbardziej rozpoznawalny typ bieżnika opony wielosezonowej - przynajmniej wizualnie - wygląda tak jak typowa "zimówka". Generalna zasada: aby oponę można było nazwać całoroczną, musi spełniać wymagania stawiane ogumieniu zimowemu. "Środkowa część bieżnika typowej opony całorocznej ma więcej nacięć gwarantujących dobrą trakcję na śniegu. Zewnętrzna część bieżnika zbudowana jest z bardziej masywnych klocków, odpornych na odkształcenia i wyłamywanie podczas dużych przeciążeń powstających podczas szybkiej jazdy. Nacięcia na zewnętrznej części bieżnika, nawet jeśli są (umieszczane m.in. z powodów wizualnych), to z reguły będą płytsze niż te w środkowej sekcji bieżnika, aby nie osłabiać tej części opony, narażonej na największe przeciążenia" - mówi Dariusz Walisiak, menedżer do spraw szkoleń w grupie Goodyear Polska. Jeśli chodzi o oznaczenia, to producenci stosują różne: mogą być topodłużne piktogramy z symbolem słońca, deszczu i śniegu (spotykane głównie na nowych modelach opon), a może być to opis słowny (np. all seasons). U różnych producentów wygląda to odmiennie.
Opony całoroczne - Jeden komplet na cały rok?
Perspektywa powrotu do jednego kompletu opon na cały rok wydaje się kusząca. Koniec z problemami i wydatkami związanymi z wizytami u wulkanizatora wiosną i jesienią, koniec z koniecznością przechowywania nieużywanych właśnie gum! Na pewno nie letnie Jedno należy ustalić od razu: nie ma mowy o bezpiecznym jeżdżeniu przez cały rok na oponach letnich.