Samochody nowe

Z analizy wstępnych danych pozyskanych z systemu CEP wynika, że w listopadzie zarejestrowano 31 908 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową. Oznacza to wzrost na przestrzeni roku o 31,31 proc. (+7609 sztuk), a w porównaniu do października - o 17,51 proc. (+4755 sztuk).

Łącznie od początku roku liczba zarejestrowanych aut osiągnęła poziom 273 210 samochodów osobowych, o 12,49 proc. (+30 325 sztuk) wyższy w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego. Jest to także rezultat przewyższający wynik całego ubiegłego roku (271 792 sztuki zarejestrowane).

Obserwowany wzrost liczby rejestracji we listopadzie to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najistotniejsze wydają się być dwa: zapowiedź zmian w podatku VAT, dotyczących zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku.

Kolejnym czynnikiem jest wejście w życie normy Euro 5, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wg zapowiedzi mediów może się wiązać z ewentualną podwyżką cen oferowanych samochodów. Co prawda, już od pewnego czasu w ofercie producentów znajdują się auta spełniające wymagania określone najnowszą normą i ich cena nie odstaje zbytnio od cen innych, konkurencyjnych aut na rynku, jednak wiele osób obawia się podwyżki, co jest istotnym argumentem na rzecz przyspieszenia decyzji o zakupie.

Utrzymanie obecnego tempa wzrostu może oznaczać, iż liczba aut zarejestrowanych w całym 2010 r. bez problemu przekroczy pierwotnie prognozowany na ten rok poziom 300 tys. aut. Wśród klientów, kupujących samochody w Polsce, osoby fizyczne, nabywające auto do prywatnych celów wykazują znacznie bardziej umiarkowane zainteresowanie, chociaż również w ich przypadku w ostatnich miesiącach obserwuje się pewne ożywienie.

Straty z nawiązką rekompensowane są przez zakupy tzw. klientów instytucjonalnych. Można przypuszczać, że ożywienie w tym segmencie rynku utrzyma się do końca roku. Chociaż, z powodu gorączkowych zakupów, już w październiku pojawiły się kłopoty z realizacją tegorocznych zamówień, dealerzy oraz importerzy starali się sprostać wysokiemu popytowi. Niektórzy producenci nadal promują modele (szczególnie te wyposażone w "kratkę") dostępne jeszcze w 2010 roku.

W ciągu jedenastu miesięcy najwięcej samochodów zarówno zarejestrowała jak i sprzedała Skoda (30 767/34 301 sztuk). Drugie miejsce w rankingu rejestracji zajmuje Ford (22 142 szt.), który w rankingu sprzedaży zajmuje 3. pozycję (23 738 szt.). Na 3. Miejscu pod względem rejestracji plasuje się Fiat (21 797 szt.), który w sprzedaży jest na 4. pozycji (23 567 szt.), Toyota zajęła miejsce 4. w rankingu rejestracji (20 940 szt.) i 5. w rankingu sprzedaży (22 162 szt.). Volkswagen, który w rankingu rejestracji zajął 6. miejsce (17 652 szt.), w sprzedaży znajduje się na 2. pozycji (24 411 szt.).

W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w listopadzie aż 14 producentów poprawiło wyniki r/r, natomiast w odniesieniu do wyników skumulowanych 12 wykazało wzrost. W porównaniu do wyników z października Ford awansował na 2. miejsce kosztem Fiata, który spadł na 3. pozycję.

Importowane samochody używane

Rynek importowanych aut używanych spadł w porównaniu do października. W listopadzie zarejestrowano 56 829 samochodów osobowych, tj. o 11,24 proc. mniej niż w październiku. Od początku roku zarejestrowano już 675 018 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 3,20 proc. więcej (+20 903 szt.) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Import wciąż utrzymuje tendencję wzrostową a osłabienie polskiej waluty tylko nieznacznie zahamowało napływ aut używanych. Przy utrzymaniu obecnego tempa wzrostu do końca roku Polacy powinni sprowadzić ok. 740 tys. samochodów używanych.

Wśród sprowadzonych aut najwięcej jest w wieku od 4 do 10 lat, które stanowią 46,29 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku powyżej 10 lat stanowiły 43,07 proc. importu, natomiast samochody najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie 10,64 proc. importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. Od początku roku zarejestrowano już 122 176 aut tej marki, o 0,35 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009. Wiceliderem pozostaje Opel z wynikiem na poziomie 83 489 sztuk, co oznacza spadek o 0,90 proc. Kolejne miejsca zajmują Renault, Ford, Audi, BMW, Peugeot, SEAT, Mercedes i Toyota.