Niemcy trzymają się mocno

Z tysięcy zleceń dotyczących transportu samochodów z zagranicy do Polski przeanalizowanych przez Clicktrans.pl wynika, że w 2014 roku Polacy sprowadzili samochody głównie z Niemiec (37 proc.), Wielkiej Brytanii (17,5 proc.), Francji (14,4 proc.), Włoch (6,6 proc.), Belgii (5,1 proc.), Holandii (5 proc.) i Hiszpanii (1,4 proc.).

- Polacy w dalszym ciągu darzą sporym zaufaniem niemieckich sprzedawców i wszystko co stamtąd sprowadzane kojarzy się nam z wyższą jakością. Cenimy samochody sprowadzane zza zachodniej granicy za dobry stan utrzymania i wierzymy, że niemieccy właściciele rzetelnie swoje auto serwisowali a informacje o przebiegu nie są przekłamane - mówi Michał Brzeziński z serwisu Clicktrans.pl.

Co ciekawe na przestrzeni lat od 2012 do 2014 udział aut sprowadzanych z Niemiec, Belgii i Holandii systematycznie wzrasta. Spada natomiast udział aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii i Włoch. Stabilny poziom 14-15 proc. mają auta sprowadzane z Francji. W 2013 roku samochody sprowadzane z Niemiec stanowiły 35 proc. a w 2014 już 37 proc. W przypadku Wielkiej Brytanii liczby wyglądają następująco: 19,4 proc. w 2013 i 17,5 proc. w 2014.

Z roku na rok Polacy sprowadzają coraz więcej samochodów z zagranicy.  Według danych Ministerstwa Finansów do końca lipca 2014 roku sprowadzono do Polski 450 990 samochodów używanych z UE (446 998) oraz spoza UE. W tym samym czasie w roku 2013 sprowadzono 415 349 samochodów. Oznacza to wzrost w stosunku do roku ubiegłego o aż 8,6 proc.!

Kto sprowadza najwięcej?

Najczęściej samochody sprowadzają mieszkańcy województw: małopolskiego, mazowieckiego, śląskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Na przestrzeni lat 2012-2014 spada udział samochodów sprowadzanych do województw wielkopolskiego i dolnośląskiego. W 2012 udział samochodów sprowadzanych do woj. wielkopolskiego wynosił 11,3 proc. a w 2014 roku tylko 9,4 proc.

Na podstawie danych ze zleceń najwięcej samochodów sprowadzają mieszkańcy Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Poznania i Lublina.

- Pomimo że w dalszym ciągu to mieszkańcy dużych miast sprowadzają najwięcej samochodów, udział tych miast systematycznie maleje. Oznacza to, że coraz więcej samochodów sprowadzanych jest do miast mniejszych takich jak np. Gdynia czy Tarnów. Mieszkańcy Poznania czy Katowic należą do najchętniej sprowadzających auta do Polski, jednak co ciekawe, zwykle nie zlecają tego firmie transportowej. Ze względu na małą odległość do Niemiec często jadą po samochód sami – mówi Michał Brzeziński.

Średnio nasz pojazd musi przebyć 1373 km z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia.

Ile to kosztuje?

Z danych wynika, że za sprowadzenie jednego samochodu zapłacimy średnio ok. 1,1 zł za kilometr na długich trasach typu Wielka Brytania – Polska oraz ok. 1,45 zł za km przy trasach krótszych Niemcy - Polska. Za sprowadzenie samochodu z dalekiej północy np. z Norwegii cena wynosi natomiast ok. 1,8  zł  za km.

Średnia cena transportu samochodu z Niemiec to wydatek ok. 1,27 tys. zł, podczas gdy sprowadzenie samochodu z Wielkiej Brytanii to droższa sprawa i trzeba się przygotować na koszt ok. 2 tys. zł.

Kiedy sprowadzamy samochody?

Polacy najchętniej sprowadzają samochody w październiku. Miesiącami słabszymi pod względem sprowadzania samochodów pozostają niezmiennie od lat grudzień oraz pierwsze miesiące roku.

Najchętniej sprowadzane marki:

Wśród marek samochodów sprowadzonych dzięki Clicktrans.pl w 2014 roku królują: Volkswagen z 11,6 proc. udziałem w sprowadzanych samochodach, Audi z 9,5 proc. udziałem, BMW (9,4 proc.), Renault (8,9 proc.), Ford (8,9 proc.) i Opel (7,0 proc.).

- W dalszym ciągu to Volkswageny należą do ulubionych marek wśród sprowadzanych samochodów. Za dobrą pozycją tej marki przemawiają na pewno koszty utrzymania samochodów i opinia o ich niezawodności nawet w przypadku starszych roczników. Co ciekawe Renault, który był drugą najpopularniejszą marką w 2013 wśród samochodów sprowadzanych dzięki Clicktrans.pl, w tym roku spadł na 4 pozycję, za BMW i Audi  – mówi Michał Brzeziński.

Na przestrzeni lat 2012-2014 udział niemieckich marek: Volkswagenów i Audi i BMW systematycznie rośnie, podczas gdy francuskie auta nie cieszą się aż taką popularnością. Pomimo, że Renault ma dobrą trzecią pozycję w zestawieniu najczęściej sprowadzanych samochodów, to jednak udział tej marki maleje z roku na rok ( w 2013 r. 9,8 proc. a w 2014 roku 8,9 proc.). Wzrasta natomiast pozycja Forda, którego udział w 2013 roku wynosił 7,9 proc. a w 2014 już 8,9 proc.

Coraz więcej marek luksusowych i kolekcjonerskich

- Z roku na rok obserwujemy większe zainteresowanie sprowadzaniem marek luksusowych i rzadkich np. liczba sprowadzanych Jaguarów wzrasta co roku o ok. 50 proc. To nadal nieduże liczby jednak rosnący trend jest wyraźny – zaznacza Michał Brzeziński z Clicktrans.pl.

Coraz większy udział obserwuje się również w przypadku marek takich jak Porsche, Chevrolet oraz Cadillac. W przypadku marek samochodów terenowych np. Jeep, Dodge, Land Rover udział ich nie uległ poważnym zmianom w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Jakie samochody z Niemiec a jakie z innych krajów? Gorąca trójka samochodów sprowadzanych zza zachodniej granicy to: Volkswagen, Audi i Ford. Wśród samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii są to BMW, Volkswagen i Audi. Z Francji najchętniej sprowadza się do Polski Renault, Forda i Opla a z Włoch: BMW oraz Fiata. Zwykle samochody sprowadzone do Polski z zagranicy mają więcej niż 10 lat (ok. 48 proc.).  Samochody młodsze niż 4 lata to zdecydowana mniejszość i stanowią ok. 8 proc.