• Auto z rozładowanym akumulatorem można uruchomić za pomocą niewielkiego, niemal kieszonkowego powerbanka
  • Po awaryjnym rozruchu akumulator należy przy pierwszej możliwej okazji naładować do pełna za pomocą dobrej ładowarki
  • W ujemnej temperaturze naładowanie akumulatora za pomocą zwykłego prostownika nie jest możliwe

Zwłaszcza w niskich temperaturach problemy z rozruchem auta mogą przytrafić się każdemu: wraz ze spadkiem temperatury maleje pojemność elektryczna akumulatora, a jednocześnie rosną opory, jakie stawia uruchamiany silnik – wtedy rozrusznik potrzebuje więcej energii. Dodatkowo rośnie zużycie prądu spowodowane włączaniem wyposażenia „zimowego”: ogrzewania foteli, kierownicy, szyb, itp. W tych warunkach wystarczy drobne zaniedbanie (np. pozostawienia auta na światłach, niekoniecznie na długo), by pojawił się problem z rozruchem. Bywa też, że to usterka jakiegoś elementu wyposażenia samochodu powoduje nienaturalny upływ prądu. Wszystko to prowadzi do tego, że nie sposób auta uruchomić normalnie – „z kluczyka”. Samochód trzeba uruchomić awaryjnie, następnie wypada zadbać o akumulator.

Awaryjny rozruch za pomocą powerbanka: jak to się robi?

Za pomocą profesjonalnego boostera można uruchomić także ciężarówkę Foto: Osram
Za pomocą profesjonalnego boostera można uruchomić także ciężarówkę

Wydaje się niewiarygodne, że tak niewielkie urządzenie, dużo mniejsze niż tradycyjny akumulator kwasowo-ołowiowy, gromadzi tyle energii, iż możliwe jest z jego pomocą uruchomienie silnika samochodu. Tak naprawdę pojemność elektryczna akumulatora, jaki wbudowany jest w urządzenie, nie musi być duża. Istotne jest to, ile energii powerbank może oddać w krótkim czasie. Tego typu urządzenia najczęściej wyposażone są w akumulator litowo-jonowy albo litowo-polimerowy, a np. firma Osram wyposaża profesjonalne boostery w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Takie akumulatory oferują bardzo wysoki prąd rozruchowy.

Aby wspomóc rozładowany akumulator za pomocą powerbanka-boostera, wystarczy podłączyć go do zacisków rozładowanego akumulatora albo złączy samochodu przeznaczonych do ładowania akumulatora, a następnie włączyć. Potem bez zwłoki – aby nie ryzykować rozładowania powerbanka – należy uruchomić silnik. Jeśli rozładowany akumulator to jedyny problem, niemal na pewno się uda! Potem można booster odłączyć i jechać, pamiętając jedynie, aby przy okazji doładować i booster, i akumulator samochodu.

Powerbank rozruchowy: do czego jeszcze może się przydać?

Dobre powerbanki rozruchowe wyposażone są w gniazda USB, z których można naładować telefon czy np. latarkę, zasilić laptop, itp. Jeśli gniazd USB jest więcej niż jedno, w tym samym czasie można ładować np. dwa telefony. Powerbank, który jest urządzeniem jak najbardziej przenośnym, można wykorzystać w podróży czy podczas pobytu na kempingu.

Powerbank rozruchowy: jaki wybrać?

Powerbank z funkcją rozruchu Foto: Osram
Powerbank z funkcją rozruchu

Wybierając powerbank z funkcją rozruchu, warto wziąć pod uwagę dwie kwestie: po pierwsze, wielkość silnika, jaki ewentualnie będzie awaryjnie wspomagany podczas uruchamiania, a także to, jakie urządzenia będziemy nim zasilać albo ładować. Żeby uruchomić benzynowy silnik o poj. np. 1,5 l, wystarczy niewielki powerbank litowo-jonowy o poj. 6000 mAh. Ale już do długotrwałego zasilania laptopa takie urządzenie będzie za małe – prądu wystarczy zaledwie na dwa (niepełne) naładowania dużego smartfona. Jeśli chcemy więcej prądu do wykorzystania w podróży, musimy zdecydować się na większe urządzenie.

Przykładowo firma Osram ma w ofercie cztery powerbanki rozruchowe – w tym jeden profesjonalny. Najmniejszy ma pojemność 6000 mAh, większy – 13 000 mAh, a kolejny już 16 800 mAh – to urządzenie o masie zaledwie 700 g pozwala na uruchomienie 4-litrowego diesla, a jednocześnie jest magazynem energii, z którego można 5 razy naładować smartfona. Największy powerbank rozruchowy w ofercie Osram to urządzenie profesjonalne o masie 4,5 kg, wyposażone w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy. Jego charakterystyczną cechą, niedostępną w „kieszonkowych” powerbankach rozruchowych, jest zdolność do błyskawicznego przyjmowania energii: wystarczy po uruchomieniu samochodu poczekać z odłączeniem urządzenia przez minutę, aby wrócił do stanu pełnego naładowania. Dzięki temu można go używać np. w komisie samochodowym niemal bez przerwy.

Akumulator auta po awaryjnym rozruchu: jak mu pomóc?

Ładowanie ładowarką mikroprocesorową z funkcją „mróz” Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Ładowanie ładowarką mikroprocesorową z funkcją „mróz”

Warto wiedzieć, że szybkie ładowanie nie jest zdrowe dla akumulatora kwasowo-ołowiowego – a takie właśnie ma miejsce w aucie po awaryjnym rozruchu. Jednocześnie nie można liczyć na to, że w ruchu miejskim akumulator naładuje się do pełna na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. W tej sytuacji warto akumulator doładować za pomocą prostownika przy pierwszej okazji.

Istotne jest, że w temperaturze poniżej zera stopni Celsjusza nie ma możliwości naładowania akumulatora do pełna za pomocą zwykłego prostownika. Jesto to możliwe jedynie za pomocą ładowarki mikroprocesorowej wyposażonej w funkcję „mróz”. To dlatego, że wraz ze spadkiem temperatury konieczne jest podwyższenie napięcia ładowania.

Jeśli chodzi o ładowarki do akumulatorów marki Osram, to wszystkie modele wyposażone są w funkcję ładowania w niskich temperaturach, a ponadto pozwalają one na ładowanie akumulatorów wszystkich typów występujących w pojazdach: zarówno „zwykłych” kwasowo-ołowiowych, jak i żelowych, AGM, a także montowanych w nowoczesnych kamperach akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych. To także ważna cecha: „zwykłą” ładowarką przeznaczoną do ładowania wyłącznie akumulatorów kwasowo-ołowiowych nie wolno ładować akumulatorów AGM, gdyż można je uszkodzić. Ciekawą funkcją ładowarek Osram są wyświetlacze wskazujące zarówno na wybraną opcję ładowania, jak i na jego postęp – w tym aktualne napięcie ładowania.

Uwaga: w rozładowanym akumulatorze pozostawionym na mrozie może zamarznąć elektrolit, co jest jednoznaczne z nieodwracalnym uszkodzeniem akumulatora! Rozładowany akumulator należy naładować niezwłocznie!