8 listopada 1886 roku zafascynowany możliwościami rozwijającej się dopiero elektrotechniki Robert Bosch założył Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki w Stuttgarcie.
Wynalazca i przedsiębiorca sam chętnie wykorzystywał najnowsze osiągnięcia techniczne swoich czasów. Na przykład już w roku 1889 wynajął łącze telefoniczne, aby interesy szły jeszcze sprawniej. „Moja firma, początkowo bardzo mała, rozwijała się po długich i ciężkich bojach coraz szybciej i szybciej” – powiedział kiedyś Bosch, wspominając wczesne lata działalności swojego Warsztatu.
Dziś Grupa Bosch jest międzynarodowym przedsiębiorstwem, które w 2010 roku zanotowało obrót w wysokości ponad 47 mld euro. W tym samym roku przeznaczyło ok. 3,8 mld euro na badania i rozwój oraz zgłosiło ponad 3,8 tys. patentów na całym świecie. A wszystko to zaczęło się 125 lat temu od małego warsztatu w Stuttgarcie...
1887 r. Pierwszy niskonapięciowy zapłon Bosch
Ciekawe, czy ktoś rozpoznałby prezentowane na tej fotografii urządzenie lub choćby odgadnął jego funkcję? Oto pierwszy niskonapięciowy zapłon elektromagnetyczny Boscha do stacjonarnych silników gazowych.
1902 r. Pierwszy zapłon wysokonapięciowy Bosch
To przełomowe urządzenie wygląda dziś niczym ekskluzywny gadżet. Bo czy ktoś widział współczesny moduł zapłonowy z napisami grawerowanymi w polerowanym mosiądzu?
1936 r. Diesel w samochodzie osobowym
Mercedes-Benz 260 D to pierwszy seryjny samochód osobowy z dieslem. W układzie zasilania: pompa wtryskowa Bosch.
1967 r. Elektroniczny wtrysk benzyny D-Jetronic
W tym właśnie roku zadebiutował VW 1600 E z pierwszym elektronicznym wtryskiem benzyny Bosch D-Jetronic. Układ obliczał dawkę paliwa na podstawie m.in. sygnałów z czujników ciśnienia powietrza zasysanego przez silnik oraz położenia pedału gazu.
1975 r. Diesel w klasie kompaktowej
Golf z pompą wtryskową Bosch: pierwszy, zaprezentowany przez VW w 1975 roku, kompakt z silnikiem wysokoprężnym.
1976 r. Sonda lambda
Bez niej katalizatory trójfunkcyjne nie mogłyby działać prawidłowo. Sonda ta pozwoliła na precyzyjną kontrolę składu mieszanki paliwowej.
1978 r. System przeciwblokujący ABS
Uruchomienie seryjnej produkcji aut z układem ABS to milowy krok w kierunku bezpiecznej motoryzacji. N
1986 r. Układ zapobiegający poślizgowi – asr
ASR pozwala zapobiec poślizgowi kół napędowych podczas ruszania na nawierzchni o ograniczonej przyczepności. Współczesne systemy tego typu wykorzystują ograniczanie mocy silnika oraz indywidualne hamowanie kół napędowych.
1989 r. Nawigacja TravelPilot
Pierwsza niezależna nawigacja do auta – Bosch TravelPilot IDS. W 1995 roku pojawił się model z nawigacją satelitarną, prowadzeniem do celu i komendami głosowymi.
1995 r. Światowa premiera systemu ESP
Układ dynamicznej kontroli stabilności to kolejna po ABS-ie rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego. Pozwolił znacznie zredukować ryzyko poślizgu. Na zdjęciu: jazdy próbne w fazie rozwoju produktu. Do roku 1997 system nosił nazwę FDR (Fahrdynamikregelung – system sterowania dynamiką jazdy).
1997 r. Wtrysk common rail
Pierwszymi pojazdami wyposażonymi w nowy system wtryskowy były Alfa Romeo 156 i Mercedes-Benz klasy C.
2007 r. Rozrusznik z układem start-stop
Od czasu rozpoczęcia produkcji, co miało miejsce pod koniec 2007 roku, firma Bosch sprzedała już 1,5 miliona rozruszników z systemem start-stop.
2010 r. Napęd hybrydowy
Zintegrowany silnik-generator (IMG – Integrated Motor Generator) firmy Bosch to połączenie generatora prądu oraz silnika elektrycznego. Jego niewielkie rozmiary i masa umożliwiają miniaturyzację napędu hybrydowego. Równoległy system hybrydowy Bosch zadebiutował w VW Touaregu oraz Porsche Cayennie.