Historia samochodu osobowego z dieslem pod maską rozpoczęła się 70 lat temu w firmie Mercedes-Benz. To właśnie inżynierowie tej marki tak dopracowali opatentowany w 1892 roku przez Rudolfa Diesla napęd, że spełnił on oczekiwania nabywców samochodów osobowych. Co działo się przez następne 70 lat? Aby uzmysłowić sobie technologiczną rewolucję, wystarczy prześledzić, jak na przestrzeni lat zmieniły sięparametry diesli. Mercedes 260 D z roku 1935 miał 2,5-litrowy motor o mocy 45 KM (18 KM z litra pojemności skokowej) przy 3200 obr./min. Wystarczało to do osiągnięcia prędkości maksymalnej prawie 100 km/h przy zużyciu paliwa rzędu 9-11 l/100 km. Współczesny model C 320 CDI osiąga 224 KM, co daje 75 KM na litr pojemności silnika. To ponad cztery razy więcej! Równie drastycznie zmienił się moment obrotowy. Mercedes 170 D z roku 1949 zapewniał 98 Nm (55 Nm z litra), a dzisiejszy 320 CDI generuje 560 Nm (170 Nm z litra pojemności silnika)!Rośnie moc silników, spada zużycie paliwaNajwiększe wrażenie robi jednak postęp w zużyciu paliwa. Pierwszy "osobowy diesel" świata na wyprodukowanie jednego kilowata mocy potrzebował 0,3 l oleju napędowego. C 320 CDI zużywa w tym samym celu... 0,04 l! Trudno uwierzyć, ale to o 90 proc. mniej. Innymi słowy, współczesny diesel CDI jest 10 razy efektywniejszy od swojego pierwowzoru sprzed 70 lat. Ale to nie kres możliwości technologicznych. Mercedes SLK 320 CDI Triturbo z pojemności 3 l generuje 286 KM, a moment obrotowy to astronomiczne 630 Nm! Sprint do "setki" trwa 5,3 s, a średnie spalanie wynosi 7,5 l/100 km. Taki wynik osiągnięto dzięki pomocy aż trzech turbosprężarek. Dwie z nich są małe i zamontowane po bokach silnika V6. Działają na niskich obrotach, prawie eliminując efekt tzw. turbodziury. Na wysokich obrotach włącza się większa turbina umieszczona między rzędami cylindrów silnika. Ciekawe, co będzie za następne 70 lat...1935: pierwszy "osobowy diesel"70 lat temu, na wystawie samochodowej w Berlinie, Mercedes-Benz zaprezentował model 260 D. Ten pierwszy w historii motoryzacji seryjny samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym (samą zasadę działania silnika wysokoprężnego opatentował Rudolf Diesel w 1892 roku) był początkiem rewolucji w dziedzinie napędu, która trwa do dzisiaj. CDI: nie tylko dla oszczędnych!Potężne, współczesne turbodiesle, takie jak monstrualne, 4-litrowe V8 Mercedesa, napędzają prestiżowe limuzyny i sportowe auta. W takich samochodach zużycie paliwa nie jest najważniejsze, liczą sie przede wszystkim prestiż i osiągi. Dzięki zaawansowanym technologiom wtrysku paliwa kultura pracy niewiele ustępuje jednostkom benzynowym.Wkład Mercedesa w rozwój diesli1935 - Mercedes wprowadza do produkcji pierwszy na świecie samochód osobowy z silnikiem Diesla 1978 - firma ze Stuttgartu buduje pierwszego na świecie turbodiesla do napędu samochodu osobowego 1985 - Mercedes oferuje pierwszy system oczyszczania spalin z cząstek stałych1997 - debiut pierwszego osobowego Mercedesa wykorzystującego technologię wtrysku paliwa CDI2005 - premiera systemu wtrysku paliwa Common Rail trzeciej generacji w samochodzie Mercedesa
70 lat diesla
Silniki wysokoprężne przeżywają swój zasłużony renesans. Podczas gdy napęd benzynowy przechodzi pewien zauważalny zastój, auta na olej napędowy z roku na rok stają się coraz szybsze, cichsze i oszczędniejsze.