Aktualizacja map i oprogramowania to biznes, na którym można zarobić. Stąd nie dziwi, że większość firm zajmujących się nawigacją samochodową zachęca do aktualizacji map. Z pewnością trudno im odmówić racji, jeśli chodzi o samą potrzebę aktualizacji. Na pewno warto korzystać z najbardziej aktualnych map w takich krajach, jak Polska, która wciąż wygląda jak duży plac budowy.
Starsze wersje map mają sporo błędów i braków, które w mniejszej liczbie znajdujemy także w najnowszych programach. Niemniej nie sposób zapomnieć o tym, że dla każdego z producentów map i nawigacji aktualizacja to także dodatkowy zarobek. W końcu pracują oni dla pieniędzy. Pozostaje tylko sprawdzić, ile zapłacimy za zaktualizowanie map i na jakich warunkach się to odbywa. Istnieją wprawdzie wyjątki od tej zasady, takie jak np. Nokia Ovi Maps, które są bezpłatne, ale też działają tylko na telefonach komórkowych Nokia, a sam program nawigacyjny jest wciąż niedopracowany.
Co ważne, zdarza się, że producenci oferują mapy, które można kupić jednorazowo lub też w specjalnych pakietach. Zwykle kupowanie w pakiecie bardziej się opłaca. Najlepszym przykładem jest Garmin, który oferuje dożywotnią aktualizację dla jednego urządzenia w niższej cenie niż jednorazowy zakup nowej mapy! Na tle konkurencji to bardzo dobra oferta.
Szczególnie w porównaniu z NaviExtrasem (popularne iGO), który oczekuje za aktualizację mapy Europy dość słonych opłat. Co ciekawe, ten sam serwis ma pozornie najtańszą ofertę na mapę Polski. Niestety, w cenę wliczono tylko jedną aktualizację w ciągu roku, więc jest to mało atrakcyjna oferta. Policzyliśmy, ile będzie nas kosztować użytkowanie nawigacji w perspektywie czterech lat.
W zestawieniu uwzględniliśmy także bezpłatne aktualizacje wliczone w cenę programu lub urządzenia. W przypadku takich firm, jak Garmin, MIO, Navigon czy TomTom, nie braliśmy pod uwagę nielicznych produktów, które od razu oferowane są z wliczonym abonamentem na odświeżanie map cyfrowych. Zwykle są to droższe modele wyższej klasy. W tabeli uwzględniliśmy również liczbę dostępnych aktualizacji, co pomaga znaleźć najlepszą ofertę.
Najłatwiej aktualizuje się mapy za pośrednictwem specjalnych programów do zarządzania nawigacją. Wzorowe oprogramowanie ma TomTom
AutoMapa - Choć AutoMapa nie ma żadnego specjalnego oprogramowania do aktualizacji, to jednak samo odświeżenie jest dość proste. Zarejestrowani użytkownicy otrzymują mejlem informację o dostępności nowych danych. Takie powiadomienia dostają 6 razy w roku. Także w programie pojawia się komunikat o potrzebie odnowienia map, co jednych cieszy, a tych, którzy mają w nosie aktualizację, irytuje.
Dane pobiera się wprost ze strony internetowej. Zanim jednak ściągniemy plik, musimy wpisać na stronie numer licencji i adres e-mail. W przypadku przedłużenia licencji pamiętajmy o terminie ważności. Przedłużenie jest liczone od daty wygaśnięcia poprzedniej (!!!). Po ściągnięciu pliku podłączamy do komputera nawigację lub kartę pamięci. Konfigurator aktualizacji jest łatwy w obsłudze, więc wszystko odbywa się automatycznie.
Becker - Zaczynamy od instalacji w komputerze oprogramowania Content Manager 2. Po uruchomieniu aplikacji podłączamy nawigację do komputera. Korzystając z prostego konfiguratora w aplikacji Content Manager, rejestrujemy się w serwisie Beckera (podajemy m.in. własne hasło i login).
Logujemy się w programie i dopiero wówczas system zaczyna sprawdzać zawartość nawigacji. Mamy podgląd danych w urządzeniu, jakkolwiek dopiero w kolejnym oknie wyświetlana jest lista aktualizacji. Jeśli mamy wykupiony dwuletni abonament, mapy dostępne są bez opłat. W przeciwnym wypadku należy je kupić. Po zaksięgowaniu płatności (karta lub przelew) dane są dostępne do pobrania. Na korzyść Beckera przemawia niezłe kompresowanie danych mapowych. Cała mapa Europy zajmuje 1,3 GB danych (bez budynków 3D).
MapaMap - W zestawieniu kosztów widać, że kupowanie taniej wersji programu MapaMap oznaczonej jako „Easy” jest mało opłacalne. Aby móc ją zaktualizować, trzeba zapłacić za rozszerzenie programu do wersji Top, a dopiero potem kupować abonament (niewiele droższy od jednorazowej aktualizacji).
Nowe mapy pobiera się z internetowego serwisu producenta. Trzeba się w nim zarejestrować i założyć swoje konto. Znajdziemy w nim wszystkie kluczowe dane o posiadanej wersji programu i map oraz o dostępnych aktualizacjach. Ponadto w serwisie znajdziemy również kopię bezpieczeństwa na wypadek awarii urządzenia, za co Imagisowi należy się ogromne uznanie. Pobieranie mapy Polski nie trwa długo. Do komputera podłączamy nawigację, a następnie uruchamiamy program aktualizacyjny. Odbywa się to szybko i sprawnie.
MIO (oprócz serii Spirit) - Mamy kilka opcji do wyboru. Możemy skorzystać z gotowego oprogramowania MIO More Desktop albo z bardzo wygodnego serwisu internetowego. Co ciekawe, program dołączony na płycie z urządzeniem funkcjonował fatalnie. Dopiero po ściągnięciu nowej wersji ze strony internetowej wszystko zaczęło działać jak należy.
Aplikacja sama sprawdza dostępność aktualizacji. Co ważne, nie musimy także ściągać wszystkich nowych map, a możemy wybrać jedynie te kraje, które nas interesują. Od chwili zakupu mamy 2 bezpłatne aktualizacje przez pierwszy rok użytkowania. Potem dostępne są tylko jednorazowe płatne aktualizacje. Co ważne, w przypadku najnowszych modeli z serii Spirit w cenę urządzeń wliczono dwa lata aktualizacji map, warto więc zastanowić się nad nowszym sprzętem.
Navigon - Zanim podłączymy nawigację do komputera, trzeba zainstalować program Navigon Fresh, który można pobrać bezpośrednio ze strony internetowej. Po zainstalowaniu uruchamiamy program i w zakładce „mój system” zakładamy konto. Potem podłączamy nawigację i rejestrujemy ją na naszym koncie. Aplikacja sama sprawdza dostępne aktualizacje.
Jeśli podłączamy nowe urządzenie, system porównuje zainstalowane mapy z dostępnymi na serwerze. Jeśli dostępne są świeższe plany, możemy je od razu bezpłatnie pobrać do urządzenia. Mapy zapisywane są w pamięci urządzenia, co nieco wydłuża transfer w porównaniu z procesem zapisywania ich na karcie w czytniku. Płatne aktualizacje dostępne są w formie abonamentu. Navigon proponuje dwuletnią subskrypcję. Propozycja jest dość korzystna dla użytkownika.
Ovi Maps - By aktualizować mapy, wymagany jest program Ovi Suite do zarządzania telefonem poprzez komputer (Ovi Mapy działają na komórkach Nokia). Aplikację można pobrać ze strony www.nokia.pl i łatwo zainstalować w komputerze. Po podłączeniu telefonu do komputera program automatycznie sprawdza wszelkie dostępne aktualizacje. Odświeżenie mapy Polski powinno zająć nie więcej niż kilkanaście minut.
Co ważne, w przypadku wielu telefonów marki Nokia mapy dostępne są bezpłatnie, podobnie jak usługa nawigacji. Żaden abonament nie jest potrzebny, więc pod względem kosztów (z jakością nawigacji jest gorzej) OVI Maps rozkłada wszystkich na łopatki.
TomTom - Instalujemy w komputerze oprogramowanie TomTom Home dołączone do nawigacji. Uruchamiamy program, a następnie korzystając z prostego konfiguratora, rejestrujemy się w systemie i zakładamy własne konto. Dopiero po tym podłączamy nawigację do komputera. System powinien ją automatycznie rozpoznać i sprawdzić zawartość, a także dostępność aktualizacji.
Wszystko odbywa się automatycznie, więc nie trzeba samodzielnie poszukiwać nowego oprogramowania i danych. W zależności od klasy urządzenia abonament na mapy jest płatny lub wliczony w cenę sprzętu (np. VIA). Mapy możemy kupować w dowolnej chwili. Czas instalacji nie przekracza kilkunastu minut.
Niska cena to nie wszystko! Najlepszym rozwiązaniem byłoby odświeżanie map za darmo. Ale nie wszyscy są tak hojni jak Nokia. Zwykle za nowe mapy trzeba płacić. Wysoka cena aktualizacji nie powinna nas odstraszać. Warto sprawdzić, ile razy w ciągu roku możemy otrzymać nowe mapy.W przypadku Polski im częściej, tym lepiej.