W małych autach cechujących się niskim zużyciem paliwa zyski z jazdy na LPG nie są tak spektakularne, jak np. w paliwożernych limuzynach klasy wyższej. Biorąc pod uwagę minusy zamontowania „gazu” w samochodzie klasy B, powinniśmy się zastanowić nad tym, czy oszczędności rzędu 12-14 zł na 100 km są tego warte.
Po pierwsze, musimy liczyć się z wyraźnym spadkiem mocy silnika – podczas jazdy trzeba mocniej wciskać gaz, rośnie więc zużycie LPG. Po drugie, montując butlę gazową, ograniczamy i tak niedużą pojemność bagażnika. W przypadku niektórych modeli będzie problem z zamontowaniem zbiornika gazu w miejscu koła zapasowego (malutka butla zapewni bardzo kótki zasięg).
Po trzecie, silniki o małej pojemności są bardziej wrażliwe na wysoką temperaturę spalania w cylindrach (typowe podczas pracy na LPG). Teoretycznie przy prawidłowo ustawionej instalacji nic złego nie powinno się zdarzyć, ale w praktyce bywa różnie. Na podstawie doświadczeń firm instalujących LPG powstała lista silników, którym szkodzi praca na gazie. M.in. właśnie dlatego nie polecamy popularnego Opla Corsy D.
Pamiętaj!
Auta klasy B którym nie szkodzi jazda na gazieŹródło: Auto Świat
- O kontroli szczelności instalacji gazowej, a także dodatkowych przewodów układu chłodzenia, gdyż mają one na ogół niższą trwałość niż fabryczne oraz tendencję do szybkiego pękania.O ilości paliwa w zbiorniku. Jazda na rezerwie szkodzi pompie paliwowej (wstępnej) – dochodzi do jej zatarcia.O serwisie. Samochód z LPG musi być pod stałą kontrolą serwisową. Regularnie trzeba sprawdzać m.in. skład spalin i stan filtrów oraz luz zaworowy.O tym, że długie przestoje szkodzą elementom instalacji LPG.Jeśli zamontujesz instalację gazową w aucie, możesz mieć zakaz wjazdu na niektóre parkingi podziemne.Gdy wybierasz instalację LPG, zwróć uwagę nie tylko na jej cenę i producenta sterownika, lecz także na jakość takich elementów jak wtryskiwacze i parownik.
Polecana instalacja LPG - BRC Sequent 24.11: instalacja wtrysku gazu w stanie lotnym. Polecamy zestaw z zastosowaniem listwy wtryskowej Rail BRC.
Auta klasy B którym nie szkodzi jazda na gazieŹródło: Auto Świat
Polecana instalacja LPG - Stag 300: instalacja do silników 4-cylindrowych, może współpracować z podzespołami różnych producentów (polecamy wtryski Hana).
Auta klasy B którym nie szkodzi jazda na gazieŹródło: Auto Świat
Polecana instalacja LPG - KME Diego: zestaw do sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej ze sterownikiem DIEGO G3 i reduktorami SILVER/GOLD.
Auta klasy B którym nie szkodzi jazda na gazieŹródło: Auto Świat
Polecana instalacja LPG - Elpigaz Stella: instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu w stanie lotnym, w niektórych wersjach objęta jest nawet 5-letnią gwarancją.
Auta klasy B którym nie szkodzi jazda na gazieŹródło: Auto Świat
Polecana instalacja LPG - Stag 4 Plus: zestaw sekwencyjnego wtrysku gazu w stanie lotnym, np. z reduktorem AC-R01 (do 150 KM) i listwą wtryskową RAIL IG1.
Auta klasy B którym nie szkodzi jazda na gazieŹródło: Auto Świat
Polecana instalacja LPG - Landi Renzo Omegas: komputer umożliwiający autoadaptację do mapy w sterowniku benzynowym, zalecane podzespoły Landi Renzo.
Auta klasy B którym nie szkodzi jazda na gazieŹródło: Auto Świat
Polecana instalacja LPG - Landi Renzo Omegas: zestaw z wtryskiwaczami MED i reduktorem LIO2, można zastosować tańsze podzespoły (jednak nie polecamy tego).
Auta klasy B którym nie szkodzi jazda na gazieŹródło: Auto Świat
Polecana instalacja LPG - Zenit Pro: proponujemy montaż instalacji firmy Auto Gas Centrum – w praktyce dobrze sprawdza się listwa wtryskowa Hana i parownik Gurtner.
PODSUMOWANIE - W autach z małymi silnikami popularność instalacji gazowych nie jest zbyt duża. Trzeba jednak przyznać, że prosty technicznie samochód klasy B wyposażony w instalację LPG może być naprawdę tanim środkiem transportu. Oczywiście, po 100-150 tys. km w niektórych przypadkach mogą wystąpić negatywne skutki pracy na gazie, np. uszkodzenie zaworów czy uszczelkipod głowicą.
W międzyczasie trzeba będzie prawdopodobnie wymienić parownik i przynajmniej dwa razy wtryskiwacze LPG oraz częściej jeździć na przeglądy. Wszystko to podniesie koszty przejechania 100 tys. km o blisko 3 tys. zł, a trzeba jeszcze doliczyć cenę instalacji LPG. Jednak oszczędności na paliwie po takim przebiegu to około 14 tys. zł – w sumie będziemy więc do przodu o mniej więcej 9 tys. zł. Niestety, trzeba się liczyć z możliwością wystąpienia dodatkowych problemów z napędem.