Benzyna po 4,20, gaz po 1,90 zł – czy to oznacza, że jazda na paliwie alternatywnym będzie o połowę tańsza niż jazda na benzynie? To raczej niemożliwe. Konstruując tego rodzaju biznesplan, należy wziąć pod uwagę po pierwsze to, że większość samochodów nie może jeździć cały czas na LPG, a po drugie, współspalanie benzyny.
To drugie „zjawisko” nie dotyczy jednak wszystkich samochodów, a jedynie tych, które wyposażone są w instalacje LPG z uruchomioną funkcją dotrysku benzyny: obok działających wtryskiwaczy LPG działa też wtrysk benzyny, który równolegle podaje do silnika niewielką ilość paliwa. W silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny tę funkcję uruchamia się opcjonalnie. W jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny i z tradycyjną instalacją LPG dotrysk jest niezbędny i wynosi od kilku do kilkunastu procent zużytego paliwa – zależy m.in. od warunków jazdy.
Zużycie gazu jest wyższe niż spalanie benzyny. To, o ile, budzi spory pomiędzy sprzedawcami instalacji (zwykle mówią o 20 proc. różnicy) a laboratoryjnymi wynikami badań (te wskazują na różnice rzędu 30 proc.). Na poziom spalania bardzo duży wpływ ma kierowca i jego styl jazdy.
Bezpiecznie jest przyjąć, że jeżdżąc na gazie, koszty paliwa (przy obecnych cenach) można obniżyć o ok. 30 proc. – latem trochę więcej, zimą mniej (większe zużycie benzyny, droższy gaz). Czy to się opłaca? Im więcej paliwa zużywa auto i im więcej jeździmy, tym bardziej tak. W autku miejskim instalacja LPG to sprzęt dla fana takich rozwiązań, w dużym SUV-ie – często konieczność.
Porsche Cayenne 4.8 V8
Źródło: Auto Świat
Ja wiedziałem, że to dużo pali, ale że aż tyle... To wyznanie niejednego właściciela Cayenne V8, który szybko zaczął myśleć o montażu instalacji LPG. Wada tego rozwiązania (jazdy na gazie) w przypadku pojazdów tego typu to częstotliwość tankowania – w mieście butla gazu wystarczy tylko na 180, maksymalnie 250 km – w zależności od tego, jak duża butla zmieści się w bagażniku. Duży zbiornik na gaz ogranicza pojemność bagażnika i ładowność.
Spalanie benzyny | 22 l/100 km |
Koszt benzyny | 22 x 4,20 zł = 92,40 zł/100 km |
Spalanie na LPG | 22 l LPG plus 2 l benzyny |
Koszt jazdy na LPG | 27x1,73 zł + 2x4,20 zł = 55,11 zł/100 km |
Różnica na 100 km | 37,29 zł |
Różnica na 1000 km | 373 zł |
Różnica na 10000 km | 3730 zł |
*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr
Ford Focus 1.5 Ecoboost
Źródło: Auto Świat
Instalacja ciekłego wtrysku gazu, jaką można zamówić do nowego Forda Focusa 1.0 i 1.5 Ecoboost (bez utraty gwarancji na auto), to majstersztyk – samochód świetnie jeździ na samym LPG, nie ma dotrysku benzyny, silnik może startować na gazie nawet przy ujemnych temperaturach. Ponieważ instalacja kosztuje prawie 10 tys. zł, jej montaż ma sens przede wszystkim w autach flotowych – trzeba dużo jeździć, by odzyskać zainwestowane pieniądze.
Spalanie benzyny | 9 l/100 km |
Koszt benzyny | 9x4,20 zł = 37,80/100 km |
Spalanie na LPG | 12 l LPG |
Koszt jazdy na LPG | 12x1,73 zł = 20,76 zł/100 km |
Różnica na 100 km | 17 zł |
Różnica na 1000 km | 170 zł |
Różnica na 10000 km | 1700 zł |
*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr
Dodge Durango 4.7 V8
Źródło: Auto Świat
Kilkuletnie i starsze amerykańskie auta z dużymi silnikami bardzo dobrze znoszą zasilanie gazowe. Inwestycja jest opłacalna, w praktyce najpoważniejszym problemem jest poświęcenie miejsca na dużą butlę LPG – mała jest niepraktyczna z uwagi na zasięg auta. Często zbiornik montuje się pod podłogą samochodu, czasem mieszczą się dwie butle. Koszt dobrej instalacji LPG do tego typu pojazdu (8 cylindrów) to 5 tys. zł i więcej.
Spalanie benzyny | 21 l/100 km |
Koszt benzyny | 21x4,20 zł = 88,20 zł/100 km |
Spalanie na LPG | 25 l LPG+2,5 l benzyny |
Koszt jazdy na LPG | 25x1,73 zł + 2,5x4,20 zł = 53,75 zł/100 km |
Różnica na 100 km | 34,45 zł |
Różnica na 1000 km | 344,5 zł |
Różnica na 10000 km | 3445 zł |
*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr
Opel Astra 1.4 Turbo
Źródło: Auto Świat / ACZ
O ile fabryczna dopłata do instalacji gazowej jest spora, to montaż dobrego osprzętu LPG do używanego samochodu tego typu (z powodów serwisowych raczej po zakończeniu gwarancji) to koszt ok. 3000 zł – już po 20 tys. km inwestycja powinna się zwrócić. Pośredni wtrysk benzyny czyni jazdę na gazie bardziej opłacalną. Przy niewielkiej utracie komfortu można zaoszczędzić np. 3 tys. zł rocznie; zwrot inwestycji następuje dość szybko.
Spalanie benzyny | 9 l/100 km |
Koszt benzyny | 9x4,20 zł = 37,80/100 km |
Spalanie na LPG | 11 l LPG plus 1 l benzyny |
Koszt jazdy na LPG | 11x1,73 zł + 1x4,20 zł = 23,23 zł/100 km |
Różnica na 100 km | 14,57 zł |
Różnica na 1000 km | 145,7 zł |
Różnica na 10000 km | 1457 zł |
*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr
Skoda Fabia 1.0 MPI
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła
To samochód często zamawiany jako nowy z instalacją LPG montowaną w polskich warsztatach dilerskich Skody. Importer, by uniknąć problemów serwisowych, oferuje instalacje z dotryskiem benzyny także do silników MPI, wymaga skrócenia interwałów serwisu olejowego i stosowania specjalnych dodatków do paliwa – i słusznie. Jest tak, ponieważ polski importer, sprzedając instalację do auta, bierze na siebie odpowiedzialność gwarancyjną za silnik.
Spalanie benzyny | 7 l/100 km |
Koszt benzyny | 7x4,20 zł = 29,40 zł/100 km |
Spalanie na LPG | 7,6 l LPG plus 1,5 l benzyny |
Koszt jazdy na LPG | 7,6x1,73 zł + 1,5x4,20 zł = 19,45 zł/100 km |
Różnica na 100 km | 9,95 zł |
Różnica na 1000 km | 99,5 zł |
Różnica na 10000 km | 995 zł |
*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr